  • 21. Data: 2009-02-22 16:10:27
    Temat: Re: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: "Paweł Szwajkowski" <s...@g...pl>

    Mateusz Ludwin <n...@s...org> napisał(a):

    > Weź Nikona D700 i popatrz w wizjer. Potem włącz tryb symulacji APS-C który
    > przyciemnia brzegi wizjera. Czy teraz wyotrzyć jest trudnej czy raczej tak
    > samo? Większy wizjer w FF nic nie daje przy ostrzeniu, bo element na który
    > ostrzymy będzie i tak tej samej wielkości.

    Widze ze ciagle masz problem z tym 4/3 i codzien potrzebujesz potiwrdzen w
    slusznosci swojego wyboru. System Oly 4/3 ma znakomite szkla, gabaryty,
    swietnie skrojona lustrzanke E3, i praktycznie nie ma wad, poza jedna ktora
    jest sam system 4/3.

    Co do wizjerow, przede wszystkim ogniskowa pomaga w ostrzeniu, im wieksza tym
    latwiej oraz odleglosc na jaka ostrzymy, blizej jest latwiej. To teraz wez
    tego D700 zrob 10 zdjec na FF, potem wez wlacz zaslonki APS-C cofnij sie do
    tylu aby miec ten sam kadr i znowu zrob 10 zdjec. Czy juz wiesz gdzie bedzie
    wiecej odrzutów?

    szwayko

  • 22. Data: 2009-02-22 16:28:18
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Paweł Rumian:

    > Ja to wiem, Ty to wiesz, ale dyskutujesz z gosciem ktory wie lepiej, bo
    > usredni, zalozy powiekszenie 1x i wprowadzi przyblizenie ze jakosc matowki
    > nie zalezy od producenta i modelu aparatu.

    Dokładnie tak zrobię, bo tylko wtedy można coś mówić o wpływie wielkości
    matrycy na ostrzenie.

  • 23. Data: 2009-02-22 16:31:39
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Paweł Szwajkowski:

    > Widze ze ciagle masz problem z tym 4/3 i codzien potrzebujesz potiwrdzen w
    > slusznosci swojego wyboru.

    4/3 jest ardzo wygodnym tematem do obalania mitów, bo jest na przeciwnym
    końcu skali.

> [...]
    > tylu aby miec ten sam kadr i znowu zrob 10 zdjec. Czy juz wiesz gdzie bedzie

    Ale ja nie chcę mieć tego samego kadru, bo niby po co? Zakładam 50mm do FF -
    mam standard. Zakładam 50mm do 4/3 - mam odpowiednik 100mm. Przecież nie
    będę kupował 50mm żeby się odsuwać. Nigdy bym nie wpadł na to, żeby używać
    50mm tak jak się używa standardu, a do 4/3 mam sześć różnych pięćdziesiątek.

  • 24. Data: 2009-02-22 17:12:11
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]

    > samo? Większy wizjer w FF nic nie daje przy ostrzeniu, bo element na który
    > ostrzymy będzie i tak tej samej wielkości.

    Pominąłeś dwie rzeczy. Pierwsza to kat widzenia - zmień obiektyw na taki,
    który po włączeniu trybu symulacji APS-C da ten sam kąt widzenia i dopiero
    wtedy porównuj. Wszystkie szczegóły motywu będziesz widział w wizjerze
    mniejsze - a to niestety ma wpływ na łatwość ustawiania ostrości. Druga
    sprawa - dla mniejszej matrycy będziesz miał większe powiększenie miedzy
    matrycą a odbitką - aby zatem móc wykonać ostrą odbitkę tej samej wielkości
    ostrosć musi być ustawiona precyzyjniej.

    > To jest _inna_ sprawa. Np. E3 ma bardzo dobry wizjer mimo najmniejszej
    > matrycy.

    Owszem, potwierdzam. Jakość wizjera w Olympusie E3 jest porównywalna z
    wizjerami najlepszych lustzranek APSC. W/g mnie świadczy to o tym, że
    inżynierowie Olympusa bardzo się przyłożyli do dopracowania toru optycznego
    wizjera - i mimo gorszych warunków startowych (mniejsza matówka) udało sie
    im osiągnąć tyle samo ile dają w swoich wizjerach konkurencyjne firmy.

    > Jak ktoś mówi że w 4/3 będzie trudniej ostrzyć 50mm niż tym samym 50mm w
    > APS-C to jest to nieprawda.

    Niestety tu się mylisz. Przy przeciętnym wizjerze 4/3 będzie gorzej niż przy
    przeciętnym APSC. Po prostu kwestia praw fizyki - mniejsza matówka to
    mniejszy obraz - mozesz go wprawdzie powiększać w układzie optycznym
    wizjera, ale kosztem jasności - im będzie większy, tym ciemniejszy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 25. Data: 2009-02-22 17:14:43
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Proszę o wskazanie którym wizjerem będzie najłatwiej ostrzyć manualnie i o
    > wytłumaczenie wyboru:

    Widzę po samym pytaniu już, że teza jest gotowa, no a teraz będziesz ją
    jedynie forsował, bo o dowodzie nie ma mowy.

    Oczywiste jest, że najlepszy będzie ten z największą matrycą, bo jego
    wizjer wpuści najwięcej światła. Dodatkowo pełnoklatkowce powiększenia
    nie mają 1x bo byś nie objął tego okiem, a tak np 0,75x.
    Dzięki temu nawet jak dasz sobie lupkę to możesz mieć jaśniej niż bez
    lupki na APS-C czy 4/3 jeszcze.

    Ostatecznie więc - "najlepiej" to najwięcej światła. Im go mniej tym
    gorsza może być matówka, tym mniejsze może być powiększenie - tym gorzej
    ostatecznie ostrzyć. Możesz sobie kiedyś próbować ostrzyć w warunkach
    gdzie światła nie ma wiele - szybko przekonasz się, że mimo nawet
    najlepszej matówki nie jesteś w stanie wyostrzyć.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 26. Data: 2009-02-22 17:16:14
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Uśredniamy.

    Jak sobie uśrednię liczbę nóg z moim kotem to obaj mamy po trzy.
    Przecież to o czym piszesz nie ma najmniejszego sensu.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 27. Data: 2009-02-22 17:17:09
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Zakładamy powiększenie 1x.

    Zakładamy? Pokaż pełnoklatkowca z powiększeniem 1x może co?

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 28. Data: 2009-02-22 17:24:12
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Wielkość matrycy ma znaczenie _zerowe_.

    Zerowe to jest Twoje pojęcie w temacie, w którym się właśnie wypowiadasz
    jak to coś niby to jest jakieś.

    > Przy tym samym współczynniku powiększenia będzie się ostrzyć tak samo
    > niezależnie czy jest to tunelik z 4/3 czy duży wizjer FF.

    I co? i się pomylisz na tuneliku delikatnie i na odbitce błąd będzie
    zapewne ją dyskwalifikował, na FF zapewne będzie jeszcze całkiem
    przydatne zdjęcie.

    > Bo zastosowanie
    > większego wizjera NIE POWIĘKSZA obrazu, tylko dodaje dodatkowe pole widzenia
    > naokoło.

    Nie powiększa, tylko jest go więcej.

    > Więc miejsce na które chcemy ostrzyć będzie mieć tę samą wielkość i
    > taką samą jasność.

    Oh tak :) Jak robię portret i chcę mieć ostre oko i tylko oko to
    niezależnie od formatu mam go tak samo duże? :)
    Ale głupoty piszesz panie :)

    > Łatwość ostrzenai wynika tylko i wyłącznie ze
    > współczynnika powiększenia w wizjerze

    To czemu wszyscy jeszcze nie kupili olka E-3? Czemu nie kupili tych
    tysięcy lupek i podobnych? :)
    Miałeś kiedyś może porządny aparat pełnoklatkowy z porządną matówką i
    jasnym obiektywem?

    > i tego ile światła stracono w torze
    > optycznym. No i od rodzaju matówki, ale to inna para kaloszy niezależna od
    > wielkości wizjera.

    Może jednak rozwiń bo strasznie mnie to ciekawi jaką to matówkę
    przyjąłeś co to jest niezależna od wszystkiego :)

    > Dziękuję za uwagę :>

    Prowadzisz kabaret na grupie? Bo bynajmniej robisz z siebie błazna
    takimi poglądami.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 29. Data: 2009-02-22 17:41:11
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia niedziela, 22 lutego 2009 17:28 osoba znana jako Mateusz Ludwin
    nastukała:

    > Rzecze Paweł Rumian:

    > Dokładnie tak zrobię, bo tylko wtedy można coś mówić o wpływie wielkości
    > matrycy na ostrzenie.

    A ja mysle ze mozna cos mowic jezeli sie troche popracowalo z roznymi
    aparatami.

    Jak jestes taki sklonny do teoretyzowania to dorzuc do swojego modelu jeszcze
    ilosc swiatla padajacego na matowke w 4/3 i 35mm.
    No i stosunek rozmiaru matowki do rozmiaru klina i rastra, bo bez nich trudno
    mowic o sprawnym ostrzeniu manualnym...

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 30. Data: 2009-02-22 18:38:32
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Paweł Rumian:

    > Jak jestes taki sklonny do teoretyzowania to dorzuc do swojego modelu jeszcze
    > ilosc swiatla padajacego na matowke w 4/3 i 35mm.

    Natężenie światła na jednostkę powierzchni się nie zmienia.

    > No i stosunek rozmiaru matowki do rozmiaru klina i rastra, bo bez nich trudno
    > mowic o sprawnym ostrzeniu manualnym...

    Zakładamy że nie ma klina.