  • 41. Data: 2009-02-23 11:55:40
    Temat: Re: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Niekoniecznie, napisałem to bo co chwilę gdzieś słyszę "nie kupuj M42 bo
    > i tak nie poradzisz sobie z ostrzeniem na tak małej matrycy". Przecież jeśli
    > ktoś kupuje 50mm to nie będzie się oddalał żeby mieć taki sam kąt jak przy 50
    > w FF.

    To tym gorzej.
    Robiąc zdjęcie w tych samych warunkach (obiektyw, przysłona, przedmiot,
    odległość) uzyskuje taką samą *bezwzględną* wartość rozmycia.
    A to oznacza ni mniej ni więcej, co fakt że po zrobieniu "normalnej odbitki"
    (która będie zawierała tylko część kadru z FF) wszelkie nieostrości mamy
    większe.
    Nie w odniesieniu do wielkości przedmiotu zdjęcia - w odniesieniu
    do wielkości zdjęcia (odbitki).

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2009-02-23 12:17:26
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Jan Rudziński:

    > O łatwośći ostrzenia ręcznego w 90% przypadków mówi się w kontekście starych
    > manuali, głównie M42, i to zwykle jasnych 50mm. A tam nikt pod FF nie będzie
    > szukał obiektywu 75mm - zwykle chodzi o te 50mm niezależnie od wielkości
    > matrycy. A już w przypadku 4/3 i APS-C tym bardziej.

    Ale naostrzenie w wypadku FF i 4/3, przy tym samym obiektywnie,
    oznacza co innego.
    Jako że w wypadku 4/3 wykorzystujesz tylko pół kadru z FF,
    naostrzenie musi być 2x dokładniejsze ze względy na 2x mniejsze
    dopuszczalny promień krążka rozproszenia (przyjmując że jest
    to stały ułamek kadru, z czym się chyba zgodzisz) :)
    A niestety widoczny obraz będzie (patrz twoje założenia)
    w tym samym powiększeniu... :)

  • 43. Data: 2009-02-23 12:38:26
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Ale ja nie chcę mieć tego samego kadru, bo niby po co? Zakładam 50mm do FF -
    > mam standard. Zakładam 50mm do 4/3 - mam odpowiednik 100mm. Przecież nie

    Ustalmy: zakładasz że przy tym samym szkle masz takie samo powiększenie detalu
    w wizjerze, czy to FF czy 4/3. Zmienia się tylko (obcina na 4/3) kadr.

    Jeśli zatem obraz matówki FF zajmuje w wizjerze powiedzmy 60 stopni,
    a ty jesteś w stanie zauważyć nieostrość ~0.05 stopnia, co stanowi
    1/1200 całego kadru - to jesteś w stanie naostrzyć.
    Zaś w wizjerze 4/3 widzisz tylko pół kadru FF, co zgodnie z założeniem
    równego powiększenia, oznacza że kadr 4/3 widać pod katem 30 stopni.
    A jesteś w stanie naostrzyć niestety dalej tylko z dokładnością
    do 0.05 stopnia, co stanowi juz tylko 1/600 kadru...

  • 44. Data: 2009-02-23 12:40:25
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jakub Witkowski wrote:

> [...]
    > to stały ułamek kadru, z czym się chyba zgodzisz) :)
    > A niestety widoczny obraz będzie (patrz twoje założenia)

    Racja.

  • 45. Data: 2009-02-23 12:41:30
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > większe.
    > Nie w odniesieniu do wielkości przedmiotu zdjęcia - w odniesieniu

    Co swoją drogą potwierdza tak niepopularny fakt, że w 4/3 przy zachowaniu
    odległości od obiektu GO jest _najmniejsza_ :>>>

  • 46. Data: 2009-02-23 12:50:55
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Co swoją drogą potwierdza tak niepopularny fakt, że w 4/3 przy
    > zachowaniu odległości od obiektu GO jest _najmniejsza_ :>>>

    Nie ma tu nikogo, kto sprzeciwiałby się twierdzeniu:'im mniejsza
    matryca, tym mniejsza głębia ostrości przy tej samej ogniskowej,
    odległości i przysłonie'.
    Natomiast jest wiele osób, ze mną włącznie, że tak sformułowania teza,
    aczkolwiek prawdziwa, jest totalnie bezużyteczna.
    Gdyż obiektyw 50 mm co innego oznacza w hybrydzie z matrycą wielkości
    paznokcia, a co innego w średnim formacie.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 47. Data: 2009-02-23 12:58:09
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Racja.

    No dobra, pod następnym moim postem w tym duchu gdzieś poniżej,
    możesz już nie odpisywać - widzę że kapujesz :)

  • 48. Data: 2009-02-23 13:17:45
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jakub Witkowski wrote:

    > No dobra, pod następnym moim postem w tym duchu gdzieś poniżej,
    > możesz już nie odpisywać - widzę że kapujesz :)

    Zabiłeś taki piękny flame :>

  • 49. Data: 2009-02-23 13:28:16
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Ok, tu juz wiemy że strzeliłeś trochę nie w tę stronę, ale jest inne
    zagadnienie które poruszyłeś a które chyba warto omówić.
    Otóż, pomijając kwestie jakości elementów optyki i matówki *),
    jasność obrazu na matówce zależy tylko od jasności szkła.

    Co limituje jakość ostrzenia? Odp: przy określonej zdolności
    rozdzielczej oka, limitem jest wielkość kątowa kadru w wizjerze.
    Teoretycznie wiec, mając mniejszą matówkę wystarczyłoby proporcjonalnie
    skorygować powiększenie lupy wizjera, aby otrzymać taki sam obraz.
    Druga sprawa to jasnośc. Ale jasność obrazu na matówce zależy tylko
    od jasności szkła, z kolei zaś prosta lupa jest przyrządem, który generalnie
    nie zmienia jasności oglądanego obiektu, wbrew temu co niektórzy sądzą
    (tzn. nie zmienia tak długo, jak długo nie winietuje, co przy dość mocnym
    założeniu, że oko przykłada się bezpośrednio do lupy oznacza warunek
    na jej min. średnicę >= średnicy źrenicy oka).

    Należy więc tak dobrać wzmocnienie lupy aby oraz pozostał stałej
    wielkości, i tyle w temacie ostrzenia 4/3 vs FF:)

    Ale... zwiększając moc lupy, tzn skracając jej ogniskową, nie da się
    utrzymać jej średnicy. Wizjer byłby mały. Zeby dobrze widzieć, trzeba
    by mocniej przyciskać oko. Spada komfort, używanie okularów staje
    się niemożliwe... dlatego jednak ze względu na wygodę wizjery muszą mieć
    pewną wielkość, co odbywa się kosztem pow. obrazu, i to tym mocniej,
    im mniejsze matówki.

  • 50. Data: 2009-02-23 13:33:57
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Jakub Witkowski pisze:
    > Otóż, pomijając kwestie jakości elementów optyki i matówki *),

    A, zapomniałem dopisać, że zrobienie równie dobrej małej matówki
    jest trudniejsze, bo musi być znacznie precyzyjniejsza.