  • Data: 2017-07-26 00:05:04
    Temat: Re: Kondensator elektrolityczny 400V 12000uF jak sprawdzić?
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 25.07.2017 o 22:11, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dawno, dawno temu, w ruskich lampach błyskowych kondensatory
    > rozformowywały się. Podłączało się je do sieci przez diodę i opornik,
    > tak z 10k, na dobę albo i dłużej.
    > Zgromadzoną energię można zmierzyć wlewając wodę do termosu, wrzucając
    > opornik do wody i podłączając go do kondensatora. Jeśli wiesz, ile było
    > wody i o ile wzrosła temperatura, to policzysz energię. To się nazywa
    > kalorymetria.

    To musiałby mieć rezystor z odpowiednią izolacją. Można by tez użyć
    grzałki do gotowania, ale są dwa problemy. Energia zgromadzona w
    kondensatorach to przy 300 V jakieś 1kJ, o ile nie zrobiłem jakiegoś
    kretyńskiego błędu.
    Rozładowanie trwałoby rzędu 3 sekundy (zależnie od mocy grzałki), a
    energia ta podniosłaby temperaturę szklanki wody o jakiś 1 stopień.
    1. Ciężko zmierzyć dokładnie, w dodatku
    2. duży błąd związany z pojemnością cieplną samej grzałki (trochę piasku
    trochę miedzi).
    Znacznie większą dokładność uzyska się ładując do 300V, a następnie
    rozładowując przez rezystor rzędu 3 k? i mierząc prąd np co 5 sekund.
    Pomiar kalorymetryczny może być dokładny, ale musiałby się napracować
    żeby zrobić precyzyjny kalorymetr.

    --
    pozdrawiam
    MD