  • 11. Data: 2009-03-13 16:11:43
    Temat: Re: Justacja AF weryfikacja praktyczna
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Janko Muzykant wrote:

    > Poczytałem książkę, w której jest napisane jak się używa af. Chyba
    > pisali prawdę :)

    Juz myślałem, iż mój nieźle działający AF z EOS 400D (nie mowie ze idealnie,
    ale zupełnie nieźle) to jakiś specjalny dar ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 12. Data: 2009-03-13 20:04:31
    Od: j...@a...at

    > Metoda jest nieścisła, gdy nie jest dokładnie określone w jakich
    > warunkach i w jaki sposób zostały przeprowadzane pomiary.

    Meoda wyznaczeni rozdzielczosci za pomoca pomiaru funkcji MTF jest
    bardzo dokladnie znana
    i opisana. W sieci jesli pogooglujesz znajdziez az za duzo na ten
    temat.
    sposob w jaki robilem pomiary jest wystarczajaco dokladnie opisany na
    zalaczonych krotkich opisach , zawieraja one wszystkie informacje
    jakie sa potrzebne aby wyrobic sobie poglad n.t . warunkow proby.
    Byly tez dyskusje tutaj , w zasadzie wszystko jest jasne.
    w tym sensie metoda jest scisla.

    > Rozumiem, że zmiany w pozycji sensora, a tym, co widać w wizjerze, są
    > pomijalne?

    sensor ma niezmienna pozycje - znajduje sie zawsze w centrum
    wizjera , czyli centrum kadru na zdjeciu

    > W takim wypadku zaznaczyłbym, że są przypadki, gdzie takie nastawianie
    > autofocusa jest nienajlepsze i błędy działania są częściowo celowe.

    nie ma zadnych celowych czesciowych bledow , AF ostrzy calkowicie
    automatycznie.

    > Przykładowo fotografując grupę ludzi i mając nierówną płaszczyznę
    > ostrzenia (np. sferę) wolałbym, żeby środkowy sensor miał lekki BF.

    tablica testowa jest plaska.

    > Dodatkowo w obiektywach może być zawarta informacja o korekcji AF i to
    > niekoniecznie w taki sposób, który sugerujesz, a w taki, o którym ja piszę.

    w obiektywie mozna dokonac korekty ostrzenia dla konkretnego ukladu
    obiektyw - aparat.
    z innym aparatem moze okazac sie koniecznym przeprowadzenie ponownej
    korekty.
    dlatego wprowadzono ostatnio o aparatow mozliwosc wprowadzenia tej
    korekty nie ruszajac obiektywu.
    wszystkie obiektywy jaki mam majanastawy fabryczne od nowosci.

    > Znalazłem tam większość odpowiedzi, ale nie wszystkie.
    >
    > Na zdjęciu 11. jest drobny błąd: Wartość średnia dla 3,5 dla 28 jest
    > nieco większa niż wartość maksymalna. Podobnie na 17. zdjęciu przy 5,6.
    > Są to przesunięcia rzędu piksela, ale jednak coś oznaczają.

    nie zagladalem ale to nie jest mozliwe.
    daje glowe ze tam nie ma bledow.
    co najwyzej program graficzny moze rysowac tak krzywe dokonujac pewnej
    interpolacji .

    > Oczywiście nie twierdzę, że to nie ma sensu. Dosyć dobre ostrzenie
    > zapewne można by uzyskać przy 4-elementowej tablicy korekcji dla
    > obiektywu zmiennoogniskowego i 2-elementowej tablicy dla obiektywu
    > stałoogniskowego uwzględniając skrajne ogniskowe oraz skrajne odległości
    > ostrzenia.

    precyzja ostrzenia AF nie moze zalezec od rodzaju tablicy, gdyby tak
    bylo to taki af nadaje sie do kosza.

    Jednak że nie odczuwam żadnych problemów u siebie przy
    > zdjęciach, to się tym absolutnie nie martwię.

    wiekszosc nie odczuwa - wiekszosc nie zdaje sobie sprawy z tego, ze
    obiektyw wskutek bledow ostrzenia nie osiaga swojej mozliwej
    rozdzielczosci. NIektore z tych bledow mozna bardzo ograniczyc.

    Bardzo drogi obiektyw i to nowy bez korekty dawal na krotkiej
    ogniskowej rozdzielczosc jak uzyskuje sie ze szkla butelkowego - w
    innym zakresie z kolei osiagal wartosci b wysokie,
    po zidentyfikowaniu problemu mozna przedsiewziac pewne srodki
    zaradcze.

    XXX

  • 13. Data: 2009-03-13 20:42:03
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-13 16:36:03 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Wiesz, ten aparat zarobił już ponad 30 tysięcy. Od sierpnia. Właściwie
    > to przy przeliczeniu na jego cenę jest znacznie lepiej zarabiającym
    > aparatem od 300D :)

    Za to test za 200 dolców uświadomi Ci, że cały czas i z 300D i 450D,
    naciągasz swoich klientów, sprzedając im nie ostre zdjęcia. Poza tym
    oni są ślepi i wszyscy powinni iść do okulisty (łącznie z Tobą), albo
    zmienić zawód.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2009-03-13 20:43:43
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    JA pisze:
> [...]
    > naciągasz swoich klientów, sprzedając im nie ostre zdjęcia. Poza tym oni
    > są ślepi i wszyscy powinni iść do okulisty (łącznie z Tobą), albo

    Normalnie, braknie misiów do przytulania...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 15. Data: 2009-03-13 21:27:00
    Od: j...@a...at

    On 13 Mrz., 21:42, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

> [...]
    > naciągasz swoich klientów, sprzedając im nie ostre zdjęcia. Poza tym
    > oni są ślepi i wszyscy powinni iść do okulisty (łącznie z Tobą), albo

    sa ludzie ktorzy sila woli potrafia przesuwac meble , giac sztuce ,
    rozbijac naczynia.

    Z pewnoscia i nasz JM nalezy do tych szczegolnie namaszczonych przez
    nature potrafiacy sila woli sprawic iz af ostrzy. A ja jako ze mnie
    Bozia takim talentem nie obdarzyla wole miec sprawnie dzialajacy
    mechanizm.

    XXX

  • 16. Data: 2009-03-13 22:19:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-13 22:27:00 +0100, j...@a...at said:

    > A ja jako ze mnie
    > Bozia takim talentem nie obdarzyla wole miec sprawnie dzialajacy
    > mechanizm.

    Bez urazy, ale uważam, że wydanie kupy kasy na jakiś test to po prostu
    zboczenie. Aha i nie pokazuj mi tych sampli w necie. Pokaż mi te
    zdjęcia na papierze, ja je potasuje, a Ty rozpoznasz, które jest które.
    Potem postawimy 10-ciu bezstronnych obserwatorów i jeżeli oni
    potwierdzą Twoje typy, to ja wszystkich głośno przeproszę.

  • 17. Data: 2009-03-14 09:04:22
    Od: j...@a...at

    On 13 Mrz., 23:19, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Bez urazy, ale uważam, że wydanie kupy kasy na jakiś test to po prostu
    > zboczenie.

    dla kogos kupa dla kogos nie

    a logika jest bardzo prosta -
    jesli masz kilkanascie obiektywow i niekoniecznie najtanszych to koszt
    justacji jednego obkektywu do body powiedzmy ok 200 zl-400 zl w
    zakladzie zalezy - gdzie to robisz - jesli wogole beda chcieli to
    zrobic.
    zdecydowanie taniej wychodzi wiec zrobienie tego samemu.
    zrobie lepiej i porzadniej.
    po skonczonej pracy tablice odsprzedam - jest fantastyczna ,
    polietylenowa , na wiecznosc.
    Dla mnie drozszy jest moj czas - gdyz czas to czesc zycia , a to maszy
    tylko jedno .
    jesli wiec zdecydowalem sie dokonac justacji to wole zrobic to
    porzadnie.

    >Aha i nie pokazuj mi tych sampli w necie.

    dlaczego piszesz "mi" ?

    przeciez nie pokazuje "Ci"

    masz mozliwosc wyboru . jesli klikasz ten link tzn , ze chcesz
    zobaczyc.
    a jesli chcesz zobaczyc a ja je odostepnilem to gdybys mial choc
    elemantarna kulture powiedzialbys dziekuje , a co najwyzej milczal.

    Pokaż mi te
    > zdjęcia na papierze, ja je potasuje, a Ty rozpoznasz, które jest które.

    wybacz , ale nie posiadasz dostatecznego autorytetu by decydowac o
    tym czy sa ostre czy nie.
    tego za pomoca oczu nie zrobisz dostatecznie dokladnie.

    > Potem postawimy 10-ciu bezstronnych obserwatorów i jeżeli oni
    > potwierdzą Twoje typy, to ja wszystkich głośno przeproszę.

    nie ma potrzeby stawiania 10 bezstronnych obserwatorow.
    nie jestesmy na zabawie wiejskiej , gdzie racje rozstrzyga sie sila.
    Nie oczekuje rowniez zadnych przeprosin - nie ma takiej potrzeby .
    wrecz przeciwnie poczulbym sie glupio gdybys z powodu paru rysunkow
    kogos przepraszal i to przeze mnie.

    Zostan ze swoja opinia w spokoju , ja ze zostane ze swoja a zycie prze
    dalej naprzod . nic sie nie dzieje - nie trac nerwow.

    XXX

  • 18. Data: 2009-03-14 09:40:26
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-14 10:04:22 +0100, j...@a...at said:

    > Pokaż mi te
    > óre.
    >
    > wybacz , ale nie posiadasz dostatecznego autorytetu by decydowac o
    > tym czy sa ostre czy nie.

    Przecież to nie ja będę o tym decydował, tylko Ty. Wyraźnie to
    napisałem, więc mój autorytet nie ma tu nic do rzeczy.

    > tego za pomoca oczu nie zrobisz dostatecznie dokladnie.

    Ja zdjęcia oceniam za pomocą oczu. Piękno kobiety także i nie
    potrzebuję do tego tablic testowych, szablonów porównawczych. Oceniam i
    już.

    > nie ma potrzeby stawiania 10 bezstronnych obserwatorow.
    > nie jestesmy na zabawie wiejskiej , gdzie racje rozstrzyga sie sila.

    Nikt tu niczego nie chce rozstrzygać siłą. Obcy ludzie beznamiętnie,
    prawie jak automaty powiedzą czy za pomocą swoich nie doskonałych oczu
    widzą różnice. Tyle.

    Niech i tak zostanie.

  • 19. Data: 2009-03-14 16:35:06
    Od: j...@a...at

    > Przecież to nie ja będę o tym decydował, tylko Ty. Wyraźnie to
    > napisałem, więc mój autorytet nie ma tu nic do rzeczy.

    nie rozumiem kompletnie , o czym mam decydowac , nie wiem szczerze o
    co Ci chodzi ?
    jesli masz na mysli ze mam rozstrzygac czy zrobione zdjecie tablicy
    jest ostre to sie nie podejmuje - dlatego mierze przebieg funkcji MTF
    zeby opisac zjawisko jakosci ostrzenia ilosciowo - czyli za pomoca
    liczb .
    ze na oko jest ostre lub nieostre to widac - tylko jak nieostre , w
    jakich warunkach nieostre itd itp. ?

    > Ja zdjęcia oceniam za pomocą oczu. Piękno kobiety także i nie
    > potrzebuję do tego tablic testowych, szablonów porównawczych. Oceniam i
    > już.

    alez naturalnie - wiekszosc tak robi , ja tez oceniam za pomoca oczu ,
    ale mierze za pomoca liczb.
    a poniewaz organoleptycznie stwierdzilem , ze cos z ta ostroscia nie
    tak , wiec i pomierzylem dzisiaj jestem madrzejszy.

    wyniki sa pouczajace - jesli ktos uwaza ze wie lepiej bo widzi na oko
    to ma prawo tak sadzic .
    mnie to nie wystarcza.
    to kwestia wymagan - widac mam inne .

    > Nikt tu niczego nie chce rozstrzygać siłą. Obcy ludzie beznamiętnie,
    > prawie jak automaty powiedzą czy za pomocą swoich nie doskonałych oczu
    > widzą różnice. Tyle.

    nie rozumiem o co chodzti , czy o ostrosc zdjec ?- w podanym na
    poczatku tego watku linku jest wykres i na prawo dwa zdjecia
    zrobione dla roznych wartosci poprawek okreslonych na podstwie
    wykresu- o0cen am ktore jest bardziej ostre.
    Sa i inne wrecz zaskakujace wnioski , ktorych na wykresach nie
    pokazalem
    ale dla zainteresowanych tym tematem moge jeszcze i jeden rysunek
    zalaczyc.

    Nie ma sie co oburzac , ze tak jest jak na wykresie.
    To jest zwykla zaleznosc wystepujaca w urzadzeniu skonstruowanym przez
    czlowieka.
    Zaleznosc pomiedzy wielkoscia poprawki a rozdzielczoscia zdjecia.
    Ze takich wykresow i badan nikt wczesniej nie publikowal to nie powod
    zeby od razu tracic jezyck w gebie i sadzic ze na oko to lepiej widac.

    Na oko nie widac lepiej - jak pewnie doskonale wiesz na oko to chlop w
    szpitalu umarl.

    Dodam jeszcze ze na poczatku dokonalem porownani obu metod -
    okreslenia jakosci ostrzenia za pomoca tablicy testowej i linijki i na
    oko jak to dotad robiono oraz za pomoca wyznaczenia MTF . Roznica
    jest kolosalna - metoda za pomoca wyznaczeni MTF jest nieporownywalnie
    czulsza i daje pelniejsze wyniki.
    Ostatecznie to nie wazne czy AF myli sie o 1 lub 3 cm , a wazne jest
    jak taka pomylka przeklada sie na ostrosc obrazu.

    > Niech i tak zostanie.

    no wiec zostanie.

    XXX

  • 20. Data: 2009-03-14 16:51:21
    Od: j...@a...at

    On 13 Mrz., 16:32, "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*...@nospam.com>
    wrote:
> [...]
    /Digital_SLR/EOS_4...

    > Bardzo przyjemny aparacik, osobiscie posiadam 400D (jeszcze gorszy niz 450D)
    > i nie specjalnie moge mu cos zarzucic. Oczywiscie ty nawet młotek umiesz
    > obsluzyc tak zeby nie działał, mało tego umiesz to poprzec seria
    > bezsensownych testów...
    >
    > --
    > pozdrawiam
    >       Mikołaj

    mamy rozne wymagania - kiedy pierwszy raz spojrzalem w celownik 400d
    odrzucilo mnie tak na pol metra jesli nie dalej. Nigdy nie czulem
    pozniej potrzeby wziecia tego " przyjemnego aparacika " do rak.