    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Justacja AF weryfikacja praktyczna
    Date: Fri, 13 Mar 2009 13:04:31 -0700 (PDT)

    > Metoda jest nieścisła, gdy nie jest dokładnie określone w jakich
    > warunkach i w jaki sposób zostały przeprowadzane pomiary.

    Meoda wyznaczeni rozdzielczosci za pomoca pomiaru funkcji MTF jest
    bardzo dokladnie znana
    i opisana. W sieci jesli pogooglujesz znajdziez az za duzo na ten
    temat.
    sposob w jaki robilem pomiary jest wystarczajaco dokladnie opisany na
    zalaczonych krotkich opisach , zawieraja one wszystkie informacje
    jakie sa potrzebne aby wyrobic sobie poglad n.t . warunkow proby.
    Byly tez dyskusje tutaj , w zasadzie wszystko jest jasne.
    w tym sensie metoda jest scisla.

    > Rozumiem, że zmiany w pozycji sensora, a tym, co widać w wizjerze, są
    > pomijalne?

    sensor ma niezmienna pozycje - znajduje sie zawsze w centrum
    wizjera , czyli centrum kadru na zdjeciu

    > W takim wypadku zaznaczyłbym, że są przypadki, gdzie takie nastawianie
    > autofocusa jest nienajlepsze i błędy działania są częściowo celowe.

    nie ma zadnych celowych czesciowych bledow , AF ostrzy calkowicie
    automatycznie.

    > Przykładowo fotografując grupę ludzi i mając nierówną płaszczyznę
    > ostrzenia (np. sferę) wolałbym, żeby środkowy sensor miał lekki BF.

    tablica testowa jest plaska.

    > Dodatkowo w obiektywach może być zawarta informacja o korekcji AF i to
    > niekoniecznie w taki sposób, który sugerujesz, a w taki, o którym ja piszę.

    w obiektywie mozna dokonac korekty ostrzenia dla konkretnego ukladu
    obiektyw - aparat.
    z innym aparatem moze okazac sie koniecznym przeprowadzenie ponownej
    korekty.
    dlatego wprowadzono ostatnio o aparatow mozliwosc wprowadzenia tej
    korekty nie ruszajac obiektywu.
    wszystkie obiektywy jaki mam majanastawy fabryczne od nowosci.

    > Znalazłem tam większość odpowiedzi, ale nie wszystkie.
    >
    > Na zdjęciu 11. jest drobny błąd: Wartość średnia dla 3,5 dla 28 jest
    > nieco większa niż wartość maksymalna. Podobnie na 17. zdjęciu przy 5,6.
    > Są to przesunięcia rzędu piksela, ale jednak coś oznaczają.

    nie zagladalem ale to nie jest mozliwe.
    daje glowe ze tam nie ma bledow.
    co najwyzej program graficzny moze rysowac tak krzywe dokonujac pewnej
    interpolacji .

    > Oczywiście nie twierdzę, że to nie ma sensu. Dosyć dobre ostrzenie
    > zapewne można by uzyskać przy 4-elementowej tablicy korekcji dla
    > obiektywu zmiennoogniskowego i 2-elementowej tablicy dla obiektywu
    > stałoogniskowego uwzględniając skrajne ogniskowe oraz skrajne odległości
    > ostrzenia.

    precyzja ostrzenia AF nie moze zalezec od rodzaju tablicy, gdyby tak
    bylo to taki af nadaje sie do kosza.

    Jednak że nie odczuwam żadnych problemów u siebie przy
    > zdjęciach, to się tym absolutnie nie martwię.

    wiekszosc nie odczuwa - wiekszosc nie zdaje sobie sprawy z tego, ze
    obiektyw wskutek bledow ostrzenia nie osiaga swojej mozliwej
    rozdzielczosci. NIektore z tych bledow mozna bardzo ograniczyc.

    Bardzo drogi obiektyw i to nowy bez korekty dawal na krotkiej
    ogniskowej rozdzielczosc jak uzyskuje sie ze szkla butelkowego - w
    innym zakresie z kolei osiagal wartosci b wysokie,
    po zidentyfikowaniu problemu mozna przedsiewziac pewne srodki
    zaradcze.

    XXX