    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51bef78d$0$1466$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c02b83$0$1257$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c07756$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c086e0$0$1447$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c0a63e$0$1466$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@4...net>
    Date: 18 Jun 2013 23:19:50 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > W kraju sie rozliczali po ponad zlotowce, potem po 60 gr, potem coraz
    > mniej ostatnio po 8 gr. A do Play bylo drozej.
    > I mysle ze to byla jedna z dokladniej liczonych oplat.

    W kraju rozliczali się za rozmowy przychodzące. Jak pojechałem do Sevilli
    i dzwoniłem tam z Ery do Plusa (abonenta w Granadzie, dla ustalenia uwagi),
    to w dalszym ciągu się tak rozliczali. A hiszpańskiemu operatorowi, który
    to łączył, nic do tego. Może nawet ślad po tej rozmowie u niego w logach
    nie został.

    > Ale ze nie znalazl sie ktos oferujacy taka usluge ? Dziwne ..

    Jaką usługę? Sprzaedaż książek? Niektórzy to robią. Czasem w bardzo
    wyrafinowany sposób.

    > Przy rzekomej darmowosci nie znalazl sie nikt kto by przyciagnal
    > klientow tanim internetem ?

    Po co miał przyciągać tanim, skoro dobrze mu szło przyciąganie drogim?

    > A moze nie wiedzieli, bo dostawali swoje nalezne spore pieniadze ?

    Jasne, że nie wiedzieli, toć od po czątku o tym mówię. Amazon bierze
    od AT&T karty SIM i wkłada w Kindle. Plusy, orenże i timobajle nawet
    o tym nie wiedzą, im się tego nie mówi. Bo niby po co? A czy biorą za
    to pieniądze, i to spore? Tego nie wiem, ale wątpię. Ludzie podróżują
    wte i nazad, z Polski i do Polski. Z Polski może nawet bardziej, więc
    polskie telekomy mają większe możliwości zarobienia na roamingu. Czemu
    więc mają im jeszcze dodatkowo płacić jakieś Vodafony czy inne kutafony?

    > No i Kindla nie zwalczali ?

    W jaki sposób i dlaczego by mieli?

    > Skoro telekom ma dawac za darmo, to czemu nie Ty ? :-P

    To proste -- bo ja nie robię internetów. I połączeń telefonicznych
    też nie. A telekomy, to nie takie zwyczajne firmy, jak się niektórym
    wydaje. One są bardziej "państwowe", niż można by było przypuszczać.
    Nie tylko dlatego, że zanim je sprywatyzowano, to wszędzie państwowe
    w Europie były. Skype robi mniej więcej to samo co one -- sprawia, że
    ludzie mogą ze soba pogadać na odległość. Robią to za darmo, choć nikt
    ich do tego nie zmusza. Jedyną istotną różnica jest to, że telekomy dają
    ludziom numerki, dobrze rozpoznawalne od z górą stu lat. Tymi numerkami
    władają państwowi regulatorzy zrzeszeni w ponadnarodowej organizacji.
    I w zamian za przywilej posługiwania się tymi numerkami (i brania za to
    kasy), regulator ma prawo ingerować w cenniki. Robi to w moim imieniu, ja
    go w tym popieram -- to to też są trochę moje numerki. A jak się któremu
    operatorowi nie podoba, to niech łączy we własnej sieci, z własnymi
    numerami i bierze tam za roaming choćby stówę za minute. Droga wolna.

    --
    Jarek