    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jaka stal na projekt DIY
    <s32ggu$v4q$1@gioia.aioe.org> <6054d3fb$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <605506a1$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <60551b66$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <6055d9fb$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <z%w5I.361127$%9K9.132786@fx42.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <6058ae01$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 22 Mar 2021 16:33:44 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, mam pewne watpliwosci co do dat.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Usenet
    > "W 1992 roku powstał pierwszy polski serwer news: cocos.fuw.edu.pl
    > zarządzany przez Michała Jankowskiego."

    Określenie "pierwszy serwer w Polsce" lepiej by oddało stan rzeczy.

    > Kiedy powstala pl.* ? 1996 ?

    Kilka grup może nawet w poprzednim roku, tak przynajmniej wynika z:

    http://www.usenet.pl/opisy/

    > Mosaic w wersji graficznej powstal w 1993, ale kiedy zrobili na
    > windows i trafil pod strzechy ?

    Historię Mosaica bym sobie odpuścił, ale Netscape pojawił się w roku
    1994. I był już w kolorowym pudełeczku z tektury, co wbrew pozorom
    może mieć znaczenie.

    > Altavista to z kolei rok 1995 ... tak twierdzi polska wiki,

    I tu ma rację.

    > aczkolwiek:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Yahoo!
    > "Zaczęli swoją działalność w 1994 roku od porządkowania swoich
    > dokumentów znalezionych w Internecie dzięki wyszukiwarce AltaVista."

    To już bzdura. Yahoo długo nie było wyszukiwarką (w sensie sfory spiderów
    dostarczających informacji do bazy danych). To był ręcznie komponowany
    portal z linkami kategoryzowanymi na kilku poziomach. Linki zbierane
    ręcznie, co na początku całkiem dobrze szło -- gdzieś na przełomie 94/95
    łączną objętość plików udostępnianych przez WWW oceniano na 4GB.

    > Czyli gdzies tam ten rozwoj polskiej hierarchi trafil w poczatek
    > powszechnego www.

    A to WWW zaczęło się szybko rozwijać, więc polski usenet ominęła faza
    "wystawiam ten dokument do pobrania na FTP, ale po tygodniu muszę go
    zdjąć, by nie zajmował miejsca (ma prawie 200kB)". Natomiast pamiętam
    informacje zamieszczane na *listach* dyskusyjnych początku lat 90 tego
    typu: "mamy już czytnik CD i trzy płyty z fajnym softem, podłączamy
    pod FTP, w poniedziałki w napędzie będzie płyta taka, we wtorki śmaka,
    a w środy owaka".

    > Tez prawda.
    > Ale ... czy "usenet" po angielsku cos znaczy ?

    Sieć użytkowników, czyli w wolnym przekładzie, oddającym intencję twórców,
    taka Samopomoc Chłopska, Gminna Spółdzielnia.

    > Zreszta zamiennie z "news" stosowane.

    Dalej nic co by mogło mieć związek z "dyskusjami".

    Są pewne granice!

    --
    Jarek