  • 21. Data: 2010-02-27 14:28:26
    Temat: Re: Jak się realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "JAM" <j...@y...com> napisał w wiadomości
    news:72cb181b-24eb-4734-8d8d-2c65890995d9@j27g2000yq
    n.googlegroups.com...
    > Arek

    Cześć, dzięki za szeroką odp.

    > Audi pod nazwa markowa Delphi MR. Obecnie wlascicielem tego oddzialu
    Delphi jest chinska firma BWI.

    Tzn. to jest to co się kryje pod nazwą handlową Audi Drive Select ?

    A może wiesz co siedzi w obecnej generacji Mercu C/E (bez Airmatica) ??

    Arek

  • 22. Data: 2010-02-27 16:21:08
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Feb 27, 9:28 am, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:
    > U ytkownik "JAM" <j...@y...com> napisa w wiadomo
    cinews:72cb181b-24eb-4734-8d8d-2c65890995d9@j27g2000
    yqn.googlegroups.com...

    > Cze , dzi ki za szerok odp.

    > Delphi jest chinska firma BWI.
    >
    > Tzn. to jest to co si kryje pod nazw handlow Audi Drive Select ?
    >
    > A mo e wiesz co siedzi w obecnej generacji Mercu C/E (bez Airmatica) ??
    >
    > Arek

    Audi Drive Select to nazwa markowa firmy Audi oznaczajaca nie tylko
    sterowane magnetycznie amortyzatory bylej firmy Delphi ale rozniez
    sterowanie innymi parametrami pojazdu. Poza zmienna sila tlumienia
    amortyzatorow system Audi zmienia rozniez krzywa rekacji silnika na
    pedal gazu, punkty przelaczania biegow jezeli to jest automat, sile
    wspomagania ukladu kierowniczego orza przelozenie przekladni
    kierowniczej. Niewatpliwie amortyzatory sa jednakze glownym czynnikiem
    tego systemu i sa to wlasnie amortyzatory BWI.

    Mercedes "Agility Control", bo o to zapewne ci chodzi, to
    wielozaworowy amortyzator o zmiennym tlumieniu. Produkuje to firma
    Tenneco, przynajmniej dla modelu C. Nie jestem pewien kto produkuje
    system do modelu E.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 23. Data: 2010-02-27 17:11:19
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Uzytkownik "JAM" <j...@y...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...

    Dzieki za super odpowiedz.

[...]

    Tak o agility mi chodzi. To jeszcze moze powtórze problem który mnie gnebi, bo
    jechalem kiedys Mercem S i bylem po wrazeniem jazdy
    jak szybowcem, ale na S mnie nie stac:

    Ciekawi mnie np. w MB E 350 jaka jest róznica miedzy adaptacyjnym "standardowym" a
    Air (cena opcji tylko 8kzl).
    Prawdopodobienstwo ze którys salon ma 2 dema: E 350 i identyczny E350 Air jest dosc
    nikle..

    Innymi slowy jaka jest róznica w komforcie jazdy (tlumienie nierównosci i wogóle)
    miedzy tym Tenneco "zwyklym" adaptacyjnym amorkiem
    a AirMatikiem (w klasie E i wogóle) ? Bo

    byly tu glosy, ze Airmatic odpowiada tylko za zmienne uniesienie auta a nie tlumienie
    wybojów..

    Arek

  • 24. Data: 2010-02-27 19:57:53
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Feb 27, 12:11 pm, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    > a AirMatikiem (w klasie E i wogóle) ?  Bo
    > byly tu glosy, ze Airmatic odpowiada tylko za zmienne uniesienie auta a nie

    To prawie prawda. Pneumatyczne sprezyny stosuje sie glownie po to, aby
    czestosc wlasna drgan zawieszenia byla niezalezna obciazenia pojazdu i
    pozwalaja kontrolowac wysokosc pojazdu. Poniewaz klasyczne sprezyny
    dobiera sie w samochodach osobowych tak aby optimum wypadalo przy
    dwoch osobach w samochodzie, roznica komfortu, gdy kierowca jedzie sam
    albo gdy jada dwie dorosle osoby i dwoje dzieci jest niewielka i malo
    kto ja wogole wyczuje. Poduszki gazowe zbyt wolno zmieniaja swoje
    parametry aby dalo sie je stosowac "dynamicznie" do szybko
    zmieniajacych sie warunkow jazdy.

    Kierowca ma jednakze pewien wybor. Napisalem "optimum" ale nalezy
    pamietac, ze sztywnosc zawieszenia to kompromis pomiedzy komfortem a
    sprawnoscia pojazdu na drodze. Samochody o bardzo miekkim zawieszeniu
    sa bardzo komfortowe ale duzo gorzej sie prowadza na kretych drogach.
    I odwrotnie, samochody o sztywnym zawieszeniu prowadza sie doskonale,
    ale sa duzo mniej komfortowe. Uklady oparte o kontrolowane sprezyny
    gazowe pozawalaja to zmieniac pewnym zakresie zaleznie od stylu jazdy
    i waruknow drogowych. Nalezy pamietac jednak ze taka zmiana zabiera
    kilka - kilkanascie sekund. Nie moze to wiec byc system "aktywny" a
    jedynie system pozwalajacy na wybor. To moze byc nawet sporo. Jest
    wielu kierowcow, ktorzy przedkladaja komfort ponad jazde agresywna.
    Dla nich takie zawieszenie to blogoslawienstwo gdyz moga sobie wybrac
    tryb komfortowy (miekki), ktorego normalnie zaden producent nie
    zastosuje w sprezynach stalowych gdyz to zbyt duzy kompromis rynkowy.
    Aktywnosc takiego systemu (ze wzgledu na zwloke) polega jedynie na
    tym, ze zamiast (lub w dodatku do) kierowcy taki wybor moze robic
    komputer pojazdu gdy wyczuje spokojna jazde po paru, parunastu
    sekundach. Firmy chetnie beda to reklamowac jako "high tech" choc
    prawda jest dosyc prozaiczna i niezbyt "aktywna". Natomiast
    amortyzatory aktywne pozwalaja regulowac tlumienie od kilku
    (mechaniczne) do kilksuet (magnetyczne) razy na sekunde i to sie
    wykorzystuje do aktywnego sterowania zawieszeniem. Takie systemy
    faktycznie potrafia w ulamku sekundy dostosowywac sie do zmiennych
    warunkow drogowych.

  • 25. Data: 2010-02-27 21:21:40
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Uzytkownik "JAM" <j...@y...com> napisal w wiadomosci
    d.googlegroups.com...
> [...]

    wykorzystuje do aktywnego sterowania zawieszeniem. Takie systemy
    faktycznie potrafia w ulamku sekundy dostosowywac sie do zmiennych

    Wlasnie bardzo precyzyjnie piszesz o tym co juz pytalem.
    Czyli dobrze rozumiem ze co do MB agility control:

    1) Te tenneco w MB naleza do takich które potrafia "w ulamku sekundy dostosowywac sie
    do zmiennych warunkow drogowych." np. jesli
    wyczuja skret kierownicy i/lub przyspieszenie poprzeczne to szybko usztywniaja os
    "odsrodkowa" minimalizujac wychyl i tym podobne ?
    Czy Tenneco w MB sa takie wlasnie magnetyczne pozwalajace na pareset/sek regulowals
    tlumienie ???

    2) Nie nalezy plakac z powodu tego ze np. Merc E Coupe nie ma airmatica nawet w
    opcji, a E ma dopiero przy wersji V6 w cenie domu?
    (szczególnie ze waza po 1,5 tony...)

    PS. Kiedys juz próbowalem sie dowiedziec czy Audi Drive Select np. w A4 (bez
    airmaticu) to system "aktywny" czy tylko pozwalajacy na
    wybór ? A moze i to i to bo wiem ze wybiera sie tam comfort/sport/.. ale to moze byc
    tez jakby wartosc zadana nie wykluczajaca
    regulacji w czasie rzeczywistym.

  • 26. Data: 2010-02-28 04:55:00
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Feb 27, 4:21 pm, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:

> [...]
    "odsrodkowa" minimalizujac wychyl i tym podobne ?
    > Czy Tenneco w MB sa takie wlasnie magnetyczne pozwalajace na pareset/sek regulowals

    Magnetyczne ma wylacznie BWI (dawniej Delphi). Oni maja na to patent.
    Glownym problemem w tych amortyzatorach jest aktywny magnetycznie
    olej. Faktycznie olej wcale nie jest aktywny, lecz zwykly natomiast
    jest dobrze zmieszany z pylkiem zelaza. Problem w tym, ze pyl zelazny
    bylskawicznie niszczyl delikatne elementy amortyzatora i na dodatek
    szybko tonal w oleju osadzjac sie na dnie. General Motors opracowal
    metode otaczania drobin zelaza plastikiem tak, ze kazda drobina ma
    obojetna wypornosc przez co drobiny przestaly tonac a otoczka
    plastikowa zabezpiecza zawory i inne elementy precyzyjne amortyzatora
    przed zuzyciem. Potem te patenty przejela Delphi a teraz kupili to
    Chinczycy z BWI,

    Tenneco, Sachs i Bilstein to rozwiazania oparte u sterowane solenoidem
    zawory. Sa one wolniejsze niz magnetyczne i maja jedynie kilka polozen
    do wyboru a nie zmiane plynna ale nadal sa zdolne do zmiany kilka do
    kilkudziesieciu razy na sekunde. Szybkie przelaczanie uzywa sie
    zreszta do symulacji tlumien posrednich. Generalnie ustepuja
    magnetycznym ale roznica nie jest taka duza no i rozwiazania
    mechaniczne sa tansze. System MagneRide Delphi kosztuje klienta okolo
    $1000.

> [...]
    > wyb r ? A moze i to i to bo wiem ze wybiera sie tam comfort/sport/.. ale to moze
    byc tez jakby wartosc zadana nie wykluczajaca

    Te magnetyczne sa zawsze do pewnego stopnia aktywne. Usztywnia sie je
    na przyklad na zakretach aby nadwozie przechylalo sie znacznie mniej
    niz gdyby to byl klasyczny amortyzator. Zmienia sie tez ich sztywnosc,
    w miare zmianu stanu nawierzchni drogi. Na drodze gladkiej komputer
    dobiera mniejsze tlumienie (wiekszy komfort), na drodze wyboistej
    tlumienie sie zwieksza aby zapobiec zbyt duzym wahaniom nadwozia i
    poprawic kontrole pojazdu. Te mechaniczne maja podobne mozliwosci i
    podejrzewam, ze sie je uzywa podobnie, Dokladnie tego jednak nie
    wiadomo. Dane amortyzatorow sa ogolnie dostepne. Natomiast algorytmy
    nimi sterujace to juz tajemnica koncowych producentow. Takich danych
    sie raczej nie publikuje. To co wyczytasz w reklamach to czesto
    przerysowane mozliwosci.

    JAM

  • 27. Data: 2010-02-28 09:33:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010 20:55:00 -0800 (PST), JAM wrote:
> [...]
    >szybko tonal w oleju osadzjac sie na dnie. General Motors opracowal
    >metode otaczania drobin zelaza plastikiem [...]

    A mozesz jakies nr tych patentow podeslac ?
    To jest patent ogolny na zawieszenie z ciecza magnetyczna, czy na
    sposob realizacji przy pomocy tych otoczonych drobin ?

    Bo wydaje mi sie ze pare innych pomyslow na ciecze magnetyczne sie
    pojawilo.\

    >Tenneco, Sachs i Bilstein to rozwiazania oparte u sterowane solenoidem
    >zawory. Sa one wolniejsze niz magnetyczne i maja jedynie kilka polozen
    >do wyboru a nie zmiane plynna

    Wydaje mi sie ze to mozna rozwinac. W koncu zaworki we wtryskiwaczach
    sa szybkie i precyzyjne :-)

    >Te magnetyczne sa zawsze do pewnego stopnia aktywne. Usztywnia sie je
    >na przyklad na zakretach aby nadwozie przechylalo sie znacznie mniej
    >niz gdyby to byl klasyczny amortyzator.

    No ale sa przeciez i dlugie zakrety, to nawet "usztywniony"
    amortyzator w koncu dobije.
    I w zakrecie tez moze byc dziura czy kamien, to usztywnianie
    niekoniecznie jest dobre ?

    Tu by sie wlasnie regulacja sily sprezyny/cisnienia powietrza
    przydala.

    >To co wyczytasz w reklamach to czesto przerysowane mozliwosci.

    Citroen od dziesiatek lat kombinowal, a bogaci klienci mercedesa byli
    z tradycyjnych rozwiazan zadowoleni :-)

    J.

  • 28. Data: 2010-02-28 14:58:59
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Uzytkownik "JAM" <j...@y...com> napisal w wiadomosci
    c.googlegroups.com...
    On Feb 27, 4:21 pm, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:

    > Generalnie ustepuja magnetycznym ale roznica nie jest taka duza no i rozwiazania
    mechaniczne sa tansze. System MagneRide Delphi
    > kosztuje klienta okolo
    $1000.

    A jeszcze jakby ktos wiedzial jaka jest róznica w komforcie jazdy w dobrym aucie bez
    Airmatica i Z Airm. (np. W Merc E i Audi A6 to
    OPCJE ale dodatkowe do Agility Control/Drive Select, bo juz w S i A8 nie mozna zrobic
    takiego porównania bo tam to standard).

    Arek

  • 29. Data: 2010-02-28 15:08:26
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Feb 28, 4:33 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A mozesz jakies nr tych patentow podeslac ?
    > To jest patent ogolny na zawieszenie z ciecza magnetyczna, czy na
    > sposob realizacji przy pomocy tych otoczonych drobin ?

    Nie znam szczegolow patentow i ich numerow. Wiem, ze napewno
    opatentowany jest proces otaczania drobinek zelaza precyzyjnie dobrana
    otoczka z plastiku powodujaca neutralna wypornosc i gldaka,
    nieabrazyjna powierzchnie. Jak na razie taki amortyzator potrafi
    produkowac wylacznie BWI.

    > Bo wydaje mi sie ze pare innych pomyslow na ciecze magnetyczne sie
    > pojawilo.\

    Sama ciecz magnetyczna to zaden problem. Problem jest w tym aby ciecz
    nie zuzywala precyzyjnych elementow amortyzatora ani fizycznie ani
    chemicznie, miala wlasnosci smarujace, byla trwala fizycznie i
    chemicznie na przestrzeni wielu lat i utrzymywala swoje parametry w
    szerokim zakresie temperatur. To co masz w labolatorium to jeszcze
    daleko do przemyslowego oleju.

    > Wydaje mi sie ze to mozna rozwinac. W koncu zaworki we wtryskiwaczach
    > sa szybkie i precyzyjne :-)

    Wtryskiwacze nie maja na celu dyssypacji duzych energii. Wrecz
    przeciwnie :-) To nie to samo. Ksztalt zaworow amortyzatora ma duze
    znaczenie w jakosci stroejnia zawieszenia. To nie jest zwykla zwezka.
    Strojenie amortyzatorow trwa praktycznie do ostanich prototypow
    przeprodukcyjnych.

    > No ale sa przeciez i dlugie zakrety, to nawet "usztywniony"
    > amortyzator w koncu dobije.

    Nie chodzi o sama zmiane, tylko o jej tempo. Z angielska to sie nazywa
    "head toss". Zbyt szybkie zmiany polozenia nadwozai sa odbierane
    negatywnie i mecza pasazerow pojazdow. Spowolnienie tych zmian
    powoduje poprawe komfortu jazdy. Na krotkich zakretach rowniez
    zmniejsza maksymalny przechyl pojazdu.

    > I w zakrecie tez moze byc dziura czy kamien, to usztywnianie
    > niekoniecznie jest dobre ?

    Ano nie zawsze jest. Dla kazdego strojenia zawieszenia znajdziesz
    przypadek drogi, ktory jest niekorzystny. Bardzo gleboka dziura
    oddzialywujaca na miekkie zawieszenie spowoduje dobicie zawieszenia do
    odbojnika koncowego, co jest odbierane jako uderzenie i jest
    generalnie mniej komfortowe niz sztywne zawieszenie, ktore tego
    odbojnike nie dobije.

    > Tu by sie wlasnie regulacja sily sprezyny/cisnienia powietrza
    > przydala.

    Na nic ci sie nie przyda, bo dziura to zjawisko trwajace ulamki
    sekundy., Sprezyna zmieni swoje parametry jak juz bedziesz 100m za
    dziura. Nawet uklady, ktore maja akumulatory cisnienia potrzebuja do
    sekundy aby zmienic znaczaco sztywnosc sprezyny gazowej. Juz bardziej
    przydaje sie tu nieliniowosc sprezyn gazowych choc nieliniowosc osiaga
    sie rowniez w pewnym stopniu w sprezynach stalowych.

    > Citroen od dziesiatek lat kombinowal, a bogaci klienci mercedesa byli
    > z tradycyjnych rozwiazan zadowoleni :-)

    A Lexus wogole nie stosuje aktywnych zawieszen i osiaga rownie
    glebokie zadowolenie klientow :-)

  • 30. Data: 2010-02-28 18:15:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Feb 2010 07:08:26 -0800 (PST), JAM wrote:

> [...]
    >otoczka z plastiku powodujaca neutralna wypornosc i gldaka,
    >nieabrazyjna powierzchnie. Jak na razie taki amortyzator potrafi

    Chodzi mi o to czy gdyby ktos ciecz potrafil zrobic inaczej, to czy
    moze produkowac takie zawieszenie, czy znow patent.

    >Sama ciecz magnetyczna to zaden problem. Problem jest w tym aby ciecz
    >nie zuzywala precyzyjnych elementow amortyzatora ani fizycznie ani [...]

    I kto wie - byc moze te nowe wlasnie takie sa. Bo to juz nie sa opilki
    zelaza w oleju.

> [...]
    >zmniejsza maksymalny przechyl pojazdu.
    >[...]
    >
    >Na nic ci sie nie przyda, bo dziura to zjawisko trwajace ulamki

    Bo to nie o dziurach bylo, tylko o zakretach.

    >A Lexus wogole nie stosuje aktywnych zawieszen i osiaga rownie
    >glebokie zadowolenie klientow :-)

    To samo wlasnie chcialem o mercedesie napisac :-)

    J.