eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ? › Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    Date: Sun, 28 Feb 2010 07:08:26 -0800 (PST)

    On Feb 28, 4:33 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A mozesz jakies nr tych patentow podeslac ?
    > To jest patent ogolny na zawieszenie z ciecza magnetyczna, czy na
    > sposob realizacji przy pomocy tych otoczonych drobin ?

    Nie znam szczegolow patentow i ich numerow. Wiem, ze napewno
    opatentowany jest proces otaczania drobinek zelaza precyzyjnie dobrana
    otoczka z plastiku powodujaca neutralna wypornosc i gldaka,
    nieabrazyjna powierzchnie. Jak na razie taki amortyzator potrafi
    produkowac wylacznie BWI.

    > Bo wydaje mi sie ze pare innych pomyslow na ciecze magnetyczne sie
    > pojawilo.\

    Sama ciecz magnetyczna to zaden problem. Problem jest w tym aby ciecz
    nie zuzywala precyzyjnych elementow amortyzatora ani fizycznie ani
    chemicznie, miala wlasnosci smarujace, byla trwala fizycznie i
    chemicznie na przestrzeni wielu lat i utrzymywala swoje parametry w
    szerokim zakresie temperatur. To co masz w labolatorium to jeszcze
    daleko do przemyslowego oleju.

    > Wydaje mi sie ze to mozna rozwinac. W koncu zaworki we wtryskiwaczach
    > sa szybkie i precyzyjne :-)

    Wtryskiwacze nie maja na celu dyssypacji duzych energii. Wrecz
    przeciwnie :-) To nie to samo. Ksztalt zaworow amortyzatora ma duze
    znaczenie w jakosci stroejnia zawieszenia. To nie jest zwykla zwezka.
    Strojenie amortyzatorow trwa praktycznie do ostanich prototypow
    przeprodukcyjnych.

    > No ale sa przeciez i dlugie zakrety, to nawet "usztywniony"
    > amortyzator w koncu dobije.

    Nie chodzi o sama zmiane, tylko o jej tempo. Z angielska to sie nazywa
    "head toss". Zbyt szybkie zmiany polozenia nadwozai sa odbierane
    negatywnie i mecza pasazerow pojazdow. Spowolnienie tych zmian
    powoduje poprawe komfortu jazdy. Na krotkich zakretach rowniez
    zmniejsza maksymalny przechyl pojazdu.

    > I w zakrecie tez moze byc dziura czy kamien, to usztywnianie
    > niekoniecznie jest dobre ?

    Ano nie zawsze jest. Dla kazdego strojenia zawieszenia znajdziesz
    przypadek drogi, ktory jest niekorzystny. Bardzo gleboka dziura
    oddzialywujaca na miekkie zawieszenie spowoduje dobicie zawieszenia do
    odbojnika koncowego, co jest odbierane jako uderzenie i jest
    generalnie mniej komfortowe niz sztywne zawieszenie, ktore tego
    odbojnike nie dobije.

    > Tu by sie wlasnie regulacja sily sprezyny/cisnienia powietrza
    > przydala.

    Na nic ci sie nie przyda, bo dziura to zjawisko trwajace ulamki
    sekundy., Sprezyna zmieni swoje parametry jak juz bedziesz 100m za
    dziura. Nawet uklady, ktore maja akumulatory cisnienia potrzebuja do
    sekundy aby zmienic znaczaco sztywnosc sprezyny gazowej. Juz bardziej
    przydaje sie tu nieliniowosc sprezyn gazowych choc nieliniowosc osiaga
    sie rowniez w pewnym stopniu w sprezynach stalowych.

    > Citroen od dziesiatek lat kombinowal, a bogaci klienci mercedesa byli
    > z tradycyjnych rozwiazan zadowoleni :-)

    A Lexus wogole nie stosuje aktywnych zawieszen i osiaga rownie
    glebokie zadowolenie klientow :-)

    > J.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/