eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ? › Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    Date: Sat, 27 Feb 2010 20:55:00 -0800 (PST)

    On Feb 27, 4:21 pm, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:

    > Wlasnie bardzo precyzyjnie piszesz o tym co juz pytalem.
    > Czyli dobrze rozumiem ze co do MB agility control:
    >
    > 1) Te tenneco w MB naleza do takich kt re potrafia "w ulamku sekundy dostosowywac
    sie do zmiennych warunkow drogowych." np. jesli
    > wyczuja skret kierownicy i/lub przyspieszenie poprzeczne to szybko usztywniaja os
    "odsrodkowa" minimalizujac wychyl i tym podobne ?
    > Czy Tenneco w MB sa takie wlasnie magnetyczne pozwalajace na pareset/sek regulowals
    tlumienie ???

    Magnetyczne ma wylacznie BWI (dawniej Delphi). Oni maja na to patent.
    Glownym problemem w tych amortyzatorach jest aktywny magnetycznie
    olej. Faktycznie olej wcale nie jest aktywny, lecz zwykly natomiast
    jest dobrze zmieszany z pylkiem zelaza. Problem w tym, ze pyl zelazny
    bylskawicznie niszczyl delikatne elementy amortyzatora i na dodatek
    szybko tonal w oleju osadzjac sie na dnie. General Motors opracowal
    metode otaczania drobin zelaza plastikiem tak, ze kazda drobina ma
    obojetna wypornosc przez co drobiny przestaly tonac a otoczka
    plastikowa zabezpiecza zawory i inne elementy precyzyjne amortyzatora
    przed zuzyciem. Potem te patenty przejela Delphi a teraz kupili to
    Chinczycy z BWI,

    Tenneco, Sachs i Bilstein to rozwiazania oparte u sterowane solenoidem
    zawory. Sa one wolniejsze niz magnetyczne i maja jedynie kilka polozen
    do wyboru a nie zmiane plynna ale nadal sa zdolne do zmiany kilka do
    kilkudziesieciu razy na sekunde. Szybkie przelaczanie uzywa sie
    zreszta do symulacji tlumien posrednich. Generalnie ustepuja
    magnetycznym ale roznica nie jest taka duza no i rozwiazania
    mechaniczne sa tansze. System MagneRide Delphi kosztuje klienta okolo
    $1000.

    > 2) Nie nalezy plakac z powodu tego ze np. Merc E Coupe nie ma airmatica nawet w
    opcji, a E ma dopiero przy wersji V6 w cenie domu?
    > (szczeg lnie ze waza po 1,5 tony...)
    >
    > PS. Kiedys juz pr bowalem sie dowiedziec czy Audi Drive Select np. w A4 (bez
    airmaticu) to system "aktywny" czy tylko pozwalajacy na
    > wyb r ? A moze i to i to bo wiem ze wybiera sie tam comfort/sport/.. ale to moze
    byc tez jakby wartosc zadana nie wykluczajaca
    > regulacji w czasie rzeczywistym.

    Te magnetyczne sa zawsze do pewnego stopnia aktywne. Usztywnia sie je
    na przyklad na zakretach aby nadwozie przechylalo sie znacznie mniej
    niz gdyby to byl klasyczny amortyzator. Zmienia sie tez ich sztywnosc,
    w miare zmianu stanu nawierzchni drogi. Na drodze gladkiej komputer
    dobiera mniejsze tlumienie (wiekszy komfort), na drodze wyboistej
    tlumienie sie zwieksza aby zapobiec zbyt duzym wahaniom nadwozia i
    poprawic kontrole pojazdu. Te mechaniczne maja podobne mozliwosci i
    podejrzewam, ze sie je uzywa podobnie, Dokladnie tego jednak nie
    wiadomo. Dane amortyzatorow sa ogolnie dostepne. Natomiast algorytmy
    nimi sterujace to juz tajemnica koncowych producentow. Takich danych
    sie raczej nie publikuje. To co wyczytasz w reklamach to czesto
    przerysowane mozliwosci.

    JAM