eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJak się realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ? › Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Jak sie realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatyczne ?
    Date: Sat, 27 Feb 2010 11:57:53 -0800 (PST)

    On Feb 27, 12:11 pm, "A r t i e" <a...@g...pl> wrote:
    > Uzytkownik "JAM" <j...@y...com> napisal w
    wiadomoscinews:dc2c5986-ecd7-4b7c-bbda-04f1f30f98da@
    d27g2000yqf.googlegroups.com...

    > Tak o agility mi chodzi. To jeszcze moze powtórze problem który mnie gnebi, bo
    jechalem kiedys Mercem S i bylem po wrazeniem jazdy
    > jak szybowcem, ale na S mnie nie stac:
    >
    > Ciekawi mnie np. w MB E 350 jaka jest róznica miedzy adaptacyjnym "standardowym" a
    Air (cena opcji tylko 8kzl).
    > Prawdopodobienstwo ze którys salon ma 2 dema: E 350 i identyczny E350 Air jest dosc
    nikle..

    > Innymi slowy jaka jest róznica w komforcie jazdy (tlumienie nierównosci i wogóle)
    miedzy tym Tenneco "zwyklym" adaptacyjnym amorkiem
    > a AirMatikiem (w klasie E i wogóle) ?  Bo
    > byly tu glosy, ze Airmatic odpowiada tylko za zmienne uniesienie auta a nie
    tlumienie wybojów..

    To prawie prawda. Pneumatyczne sprezyny stosuje sie glownie po to, aby
    czestosc wlasna drgan zawieszenia byla niezalezna obciazenia pojazdu i
    pozwalaja kontrolowac wysokosc pojazdu. Poniewaz klasyczne sprezyny
    dobiera sie w samochodach osobowych tak aby optimum wypadalo przy
    dwoch osobach w samochodzie, roznica komfortu, gdy kierowca jedzie sam
    albo gdy jada dwie dorosle osoby i dwoje dzieci jest niewielka i malo
    kto ja wogole wyczuje. Poduszki gazowe zbyt wolno zmieniaja swoje
    parametry aby dalo sie je stosowac "dynamicznie" do szybko
    zmieniajacych sie warunkow jazdy.

    Kierowca ma jednakze pewien wybor. Napisalem "optimum" ale nalezy
    pamietac, ze sztywnosc zawieszenia to kompromis pomiedzy komfortem a
    sprawnoscia pojazdu na drodze. Samochody o bardzo miekkim zawieszeniu
    sa bardzo komfortowe ale duzo gorzej sie prowadza na kretych drogach.
    I odwrotnie, samochody o sztywnym zawieszeniu prowadza sie doskonale,
    ale sa duzo mniej komfortowe. Uklady oparte o kontrolowane sprezyny
    gazowe pozawalaja to zmieniac pewnym zakresie zaleznie od stylu jazdy
    i waruknow drogowych. Nalezy pamietac jednak ze taka zmiana zabiera
    kilka - kilkanascie sekund. Nie moze to wiec byc system "aktywny" a
    jedynie system pozwalajacy na wybor. To moze byc nawet sporo. Jest
    wielu kierowcow, ktorzy przedkladaja komfort ponad jazde agresywna.
    Dla nich takie zawieszenie to blogoslawienstwo gdyz moga sobie wybrac
    tryb komfortowy (miekki), ktorego normalnie zaden producent nie
    zastosuje w sprezynach stalowych gdyz to zbyt duzy kompromis rynkowy.
    Aktywnosc takiego systemu (ze wzgledu na zwloke) polega jedynie na
    tym, ze zamiast (lub w dodatku do) kierowcy taki wybor moze robic
    komputer pojazdu gdy wyczuje spokojna jazde po paru, parunastu
    sekundach. Firmy chetnie beda to reklamowac jako "high tech" choc
    prawda jest dosyc prozaiczna i niezbyt "aktywna". Natomiast
    amortyzatory aktywne pozwalaja regulowac tlumienie od kilku
    (mechaniczne) do kilksuet (magnetyczne) razy na sekunde i to sie
    wykorzystuje do aktywnego sterowania zawieszeniem. Takie systemy
    faktycznie potrafia w ulamku sekundy dostosowywac sie do zmiennych
    warunkow drogowych.

    > Arek

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/