  • Data: 2015-08-10 16:58:04
    Temat: Re: Jak sie hamuje?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 15:56:23 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Stopniowo to na pewno - cudow nie ma, gwaltowne hamowania to wielkie
    > sily.

    No wiesz, w sumie to silnik krokowy robi gwałtowne kroki: najpierw max
    przyspieszenie, potem max opóźnienie. Mikrokroki i modulacja prądu to poprawiają, ale
    nie bez bólu.

    > Mozna zwierac, mozna przeciwnapieciem. Hamulcow raczej sie nie
    > stosuje - chyba ze do utrzymania pozycji bez pradu.
    > Bezpieczniej zwalniac stopniowo - bo robot nie przekroczy zaplanowanej
    > pozycji.

    Robot do malowania (gdzie nie potrzeba super precyzji) ma tą samą mechanikę, tylko
    prostszy software w sterowniku.

    > Przy przekladniach jeszcze jeden czynnik - niektore typy sa
    > samohamowne. Nieumiejetne zwolnienie moze zakonczyc sie tragicznie.

    Wszystko jedno czy samohamowna, czy nie, konstruktor konkretnego urządzenia musi
    policzyć sobie bezwładności, sprężystości, reakcje i wytrzymałości.