    Date: Thu, 27 Jan 2011 10:53:19 +0100
    From: Yans van Horn <y...@n...spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
    <ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>
    <4d408ff3$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
    <ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-01-26 22:46, RadekNet wrote:

    > Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
    > jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)

    Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
    jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
    problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
    degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
    skrzyni.

    > Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
    > koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.

    Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
    znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
    powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
    BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
    nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
    być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
    wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
    kółko się zamyka...

    > Kiedy tak wychodzi w praktyce :)

    Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
    uważałbym tego za ogólną prawdę.

    > A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?

    Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
    stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
    jazdy... nie daj Boże holowania :-)

    > Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
    > silnikiem bylo identyczne.

    Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
    siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)

    > A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
    > dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
    > kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
    > sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.

    Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
    manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
    prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
    powiedzieć wyrównana.

    > No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)

    Pisałęm o automacie :-)

    > No wlasnie.
    > Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
    > Nie ma bata.

    Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
    przewidziane obciążanie jej.

    > Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
    > wysprzeglenia do konca.

    Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)

    BTW, zgrzyty mu nie przeszkadzały ? :-)

    > To nie ja - to producent ;)

    Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
    oznaczać np. 150kkm i złomowanie.

    > Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
    > wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
    > ale "mysli" za Ciebie.

    Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)

    Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
    idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)

    > Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.

    Ale w manualu też jej nie musisz mieć.

    > A z
    > tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
    > - stary automat do manula bez dwumasy
    > - nowy automat do manuala z dwumasa

    Nowy manual z silnikiem benzynowym zwłaszcza więcej cylindrowym również
    jej nie będzie posiadał. Nie ma tak prosto.

    > Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.

    Zgoda co do faktu, że w pewnych kombinacjach silnik + skrzynia manualna
    stosują koła dwumasowe. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie są
    awaryjne :-)

    > Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?

    Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
    o to jaka może być jego żywotność ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik