-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
s.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostr
ada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostra
da.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Thu, 27 Jan 2011 10:53:19 +0100
From: Yans van Horn <y...@n...spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.2.13)
Gecko/20101207 Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.7
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
References: <ihjos0$rgr$1@inews.gazeta.pl> <ihk054$kk5$1@inews.gazeta.pl>
<4d3dcb01$0$2438$65785112@news.neostrada.pl>
<ihki3l$gfh$1@inews.gazeta.pl>
<4d3de1b3$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
<ihlkrf$2vj$1@news.net.icm.edu.pl>
<4d3eae1d$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
<ihooul$osd$1@inews.gazeta.pl>
<4d40652c$0$2490$65785112@news.neostrada.pl>
<ihpplc$51c$1@inews.gazeta.pl>
<4d40788a$0$2497$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>
<4d408ff3$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
In-Reply-To: <ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 200
Message-ID: <4d41407a$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.16.130.26
X-Trace: 1296121978 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2454 83.16.130.26:1084
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2345825
[ ukryj nagłówki ]On 2011-01-26 22:46, RadekNet wrote:
> W dniu 26.01.2011 22:19, Yans van Horn pisze:
>>>>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
>>>>>> manualnej.
>>>>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
>>>>>
>>>>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile
>>>>> rosypuje
>>>>> Ci sie automat...
>>>>
>>>> Policzmy dla konokretnego przypadku:
>>>> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
>>>> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
>>>> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda
>>>> jak
>>>> prawie nowe :-)
>>>
>>> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
>>> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
>>> tak? ;)
>>
>> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
>> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
>> robocizna.
>
> Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
> jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
skrzyni.
> Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
> koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
kółko się zamyka...
>> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
>
> Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
uważałbym tego za ogólną prawdę.
>> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
>> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
>> za darmo ? :-)
>
> A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
jazdy... nie daj Boże holowania :-)
> Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
> silnikiem bylo identyczne.
Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)
>> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
>>
>> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
>> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
>> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
>> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
>> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
>> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
>> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
>> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
>> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
>>
>> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
>> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
>
> A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
> dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
> kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
> sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
powiedzieć wyrównana.
>> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
>
> No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
Pisałęm o automacie :-)
>>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
>>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
>>>> naprawa, to była droga impreza.
>>>
>>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
>>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
>>> nie jezdzi?
>>
>> Nie znam ich wcześniejszej historii.
>
> No wlasnie.
> Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
> Nie ma bata.
Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
przewidziane obciążanie jej.
>>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
>>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
>>
>> A co się jej stało ? :-)
>
> Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
> wysprzeglenia do konca.
Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)
BTW, zgrzyty mu nie przeszkadzały ? :-)
>>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
>>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
>>> eksploatacji.
>>>
>>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
>>>
>>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
>>
>> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
>> eksploatacji ?
>
> To nie ja - to producent ;)
Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
oznaczać np. 150kkm i złomowanie.
>>> Wieksze spalanie? Mit.
>>
>> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
>
> Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
> wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
> ale "mysli" za Ciebie.
Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)
Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)
>>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
>>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
>>>>> starych
>>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
>>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
>>>>
>>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
>>>
>>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
>>
>> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
>> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
>> kwestii.
>
> Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.
Ale w manualu też jej nie musisz mieć.
> A z
> tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
> - stary automat do manula bez dwumasy
> - nowy automat do manuala z dwumasa
Nowy manual z silnikiem benzynowym zwłaszcza więcej cylindrowym również
jej nie będzie posiadał. Nie ma tak prosto.
> Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.
Zgoda co do faktu, że w pewnych kombinacjach silnik + skrzynia manualna
stosują koła dwumasowe. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie są
awaryjne :-)
>> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
>
> Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
o to jaka może być jego żywotność ?
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.11 10:57 Yans van Horn
- 27.01.11 11:09 Yans van Horn
- 27.01.11 11:23 Tomek
- 27.01.11 15:57 r...@k...pl
- 27.01.11 18:00 RadekNet
- 27.01.11 20:14 Karolek
- 27.01.11 20:19 Kuba \(aka cita\)
- 27.01.11 20:17 Karolek
- 27.01.11 20:29 Karolek
- 27.01.11 20:50 Yans van Horn
- 27.01.11 21:08 Yans van Horn
- 27.01.11 21:43 Karolek
- 27.01.11 23:24 Yans van Horn
- 28.01.11 10:25 RadekNet
- 28.01.11 13:48 Yans van Horn
Najnowsze wątki z tej grupy
- nie wyłączam silnika
- Badanie techniczne tylko automatyczne, bo obiektywne
- Z innej beczki: Homologacja t3b
- Złomnik: Renault Fluence ZE to izraelski fakap
- cena za badanie techniczne
- "Sąd nakazał usunięcie chińskiej podróbki z targów"
- "Rozpocznie się budowa nowego, budowanego od podstaw zakładu Jelcza" !!!
- Uwaga kierowcy używający kamerek samochodowych: strzeżcie się "obiektów strategicznych"
- Czy Elon kręci liczniki?!?
- co ile czasu rysa?
- co ile czasu rysa?
- Motodziennik #322 Audi Q9, Omoda 3, MG Cyber X - oraz koniec Leapmotor, Citana oraz auto od Amazona
- Białorusin mknął przez stolicę na dachu samochodu
- REKORD GUINESSA: Polak przejechał 2 873 kilometrów na jednym baku Sodą Superb!!!
- rowerzysta nie miał OC
Najnowsze wątki
- 2025-04-25 Sprawdzić czy spółka ma sprawy w sądzie
- 2025-04-25 Solarny Palnik Wodorowy
- 2025-04-25 amperomierz w plusie
- 2025-04-25 nie wyłączam silnika
- 2025-04-25 PILNE !! Stara żywność w marketach "Zgodnie z obowiązującym od stycznia 2024 r. prawem przeterminowana, ale nadal zdatna do spożycia żywność, może być sprzedawana przez maksymalnie kolejne 45 dni po dacie na opakowaniu. To legalne tylko wtedy, gdy opakowa
- 2025-04-25 Łódź => Team Lead Data Engineer (Snowflake) <=
- 2025-04-25 Pruszków => Key Account Manager IT <=
- 2025-04-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2025-04-25 Kto używa elektrolizera do wytwarzania wodoru do palnika ?
- 2025-04-25 Kraków => PHP Developer (Full Stack) <=
- 2025-04-25 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-04-25 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produkc
- 2025-04-25 Warszawa => Developer .Net <=
- 2025-04-25 Warszawa => Support Engineer <=
- 2025-04-25 Warszawa => Team Lead Data Engineer (obszar Snowflake) <=