-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
s.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostr
ada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostra
da.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Thu, 27 Jan 2011 10:53:19 +0100
From: Yans van Horn <y...@n...spam>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.2.13)
Gecko/20101207 Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.7
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
References: <ihjos0$rgr$1@inews.gazeta.pl> <ihk054$kk5$1@inews.gazeta.pl>
<4d3dcb01$0$2438$65785112@news.neostrada.pl>
<ihki3l$gfh$1@inews.gazeta.pl>
<4d3de1b3$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
<ihlkrf$2vj$1@news.net.icm.edu.pl>
<4d3eae1d$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
<ihooul$osd$1@inews.gazeta.pl>
<4d40652c$0$2490$65785112@news.neostrada.pl>
<ihpplc$51c$1@inews.gazeta.pl>
<4d40788a$0$2497$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>
<4d408ff3$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
In-Reply-To: <ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 200
Message-ID: <4d41407a$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.16.130.26
X-Trace: 1296121978 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2454 83.16.130.26:1084
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2345825
[ ukryj nagłówki ]On 2011-01-26 22:46, RadekNet wrote:
> W dniu 26.01.2011 22:19, Yans van Horn pisze:
>>>>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
>>>>>> manualnej.
>>>>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
>>>>>
>>>>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile
>>>>> rosypuje
>>>>> Ci sie automat...
>>>>
>>>> Policzmy dla konokretnego przypadku:
>>>> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
>>>> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
>>>> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda
>>>> jak
>>>> prawie nowe :-)
>>>
>>> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
>>> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
>>> tak? ;)
>>
>> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
>> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
>> robocizna.
>
> Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
> jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
skrzyni.
> Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
> koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
kółko się zamyka...
>> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
>
> Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
uważałbym tego za ogólną prawdę.
>> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
>> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
>> za darmo ? :-)
>
> A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
jazdy... nie daj Boże holowania :-)
> Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
> silnikiem bylo identyczne.
Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)
>> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
>>
>> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
>> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
>> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
>> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
>> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
>> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
>> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
>> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
>> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
>>
>> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
>> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
>
> A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
> dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
> kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
> sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
powiedzieć wyrównana.
>> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
>
> No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
Pisałęm o automacie :-)
>>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
>>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
>>>> naprawa, to była droga impreza.
>>>
>>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
>>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
>>> nie jezdzi?
>>
>> Nie znam ich wcześniejszej historii.
>
> No wlasnie.
> Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
> Nie ma bata.
Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
przewidziane obciążanie jej.
>>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
>>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
>>
>> A co się jej stało ? :-)
>
> Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
> wysprzeglenia do konca.
Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)
BTW, zgrzyty mu nie przeszkadzały ? :-)
>>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
>>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
>>> eksploatacji.
>>>
>>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
>>>
>>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
>>
>> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
>> eksploatacji ?
>
> To nie ja - to producent ;)
Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
oznaczać np. 150kkm i złomowanie.
>>> Wieksze spalanie? Mit.
>>
>> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
>
> Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
> wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
> ale "mysli" za Ciebie.
Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)
Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)
>>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
>>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
>>>>> starych
>>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
>>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
>>>>
>>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
>>>
>>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
>>
>> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
>> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
>> kwestii.
>
> Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.
Ale w manualu też jej nie musisz mieć.
> A z
> tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
> - stary automat do manula bez dwumasy
> - nowy automat do manuala z dwumasa
Nowy manual z silnikiem benzynowym zwłaszcza więcej cylindrowym również
jej nie będzie posiadał. Nie ma tak prosto.
> Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.
Zgoda co do faktu, że w pewnych kombinacjach silnik + skrzynia manualna
stosują koła dwumasowe. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie są
awaryjne :-)
>> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
>
> Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
o to jaka może być jego żywotność ?
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.11 10:57 Yans van Horn
- 27.01.11 11:09 Yans van Horn
- 27.01.11 11:23 Tomek
- 27.01.11 15:57 r...@k...pl
- 27.01.11 18:00 RadekNet
- 27.01.11 20:14 Karolek
- 27.01.11 20:19 Kuba \(aka cita\)
- 27.01.11 20:17 Karolek
- 27.01.11 20:29 Karolek
- 27.01.11 20:50 Yans van Horn
- 27.01.11 21:08 Yans van Horn
- 27.01.11 21:43 Karolek
- 27.01.11 23:24 Yans van Horn
- 28.01.11 10:25 RadekNet
- 28.01.11 13:48 Yans van Horn
Najnowsze wątki z tej grupy
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=