-
Data: 2011-01-27 18:00:26
Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
Od: RadekNet <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 27.01.2011 10:53, Yans van Horn pisze:
>>> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
>>> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
>>> robocizna.
>>
>> Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
>> jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
>
> Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
> jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
> problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
> degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
> skrzyni.
No to ja Ci mowie o sobie ... stare auto, trafialo do nas majac kolo
350-400 tys licznikowo. Dojezdzalo do 500-600 tys km i konczylo sie nie
z powodu skrzyni. A pierwsze dwa pracowaly naprawde ciezko a skrzynie
nie byly szanowane (olej wymieniany jak ktos sobie przypomnial, bo
oporniej przelaczala biegi).
Zatem wyciagam wnioski, ze klasyczna skrzynia automatyczna jest
elementem, o ktory trzeba sie w aucie martwic najmniej.
>> Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
>> koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
>
> Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
> znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
> powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
Patrz wyzej - nie wychodzi.
> BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
> nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
> być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
> wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
> kółko się zamyka...
Kontrola oleju w automacie? Hmm musze ojcu powiedziec, zeby zajzal, bo
pewnie juz zapomnial, gdzie jest bagnet ;)
>>> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
>>
>> Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
>
> Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
> uważałbym tego za ogólną prawdę.
Ladnych pare statystyki lat w klubie Volvo.
>>> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
>>> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
>>> za darmo ? :-)
>>
>> A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
>
> Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
> stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
> jazdy... nie daj Boże holowania :-)
A to masz racje - podczas ciagniecia lawety na pewno. Bardzo jestem
ciekaw jak sie ma bilans cieplny takiej skrzyni w czasie jazdy "w
trasie" a "w miescie".
>> Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
>> silnikiem bylo identyczne.
>
> Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
> siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)
No wlasnie mowie, ze niepoprawny styl jazdy :) Tyle, ze pytanie ilu
kierowcow jezdzi caly czas poprawnie. Ja sie przyznaje - czasami nie
chce mi sie machac wajha i jade manualem nieekonomicznie ;)
>>> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
>>>
>>> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
>>> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
>>> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
>>> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
>>> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
>>> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
>>> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
>>> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
>>> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
>>>
>>> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
>>> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
>>
>> A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
>> dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
>> kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
>> sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
>
> Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
> manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
> prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
> powiedzieć wyrównana.
Eee mysle, ze wyrowanana jest od ladnych paru lat. Np. Volvo 89' ma
4stopniowego automata.A zauwaz, ze w ASB biegi nie sa na sztywno, wiec
ten pierwszy moze byc "dluzszy".
>>> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
>>
>> No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
>
> Pisałęm o automacie :-)
Wiem ;) Ale dla mnie to zagrozenie hipotetyczne, wiec przekrecilem ;)
>>>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
>>>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły
>>>>> automaty -
>>>>> naprawa, to była droga impreza.
>>>>
>>>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
>>>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
>>>> nie jezdzi?
>>>
>>> Nie znam ich wcześniejszej historii.
>>
>> No wlasnie.
>> Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
>> Nie ma bata.
>
> Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
> przewidziane obciążanie jej.
A wlasnie mi sie przypomniala nasza przygoda z pierwszym-pierwszym
automatem :) Peugeot 505, rocznik 85'. Bylo to w roku ok. 1990 i
diagnoza byla "popalone tarczki". Remont trwal dlugo (czesci z Francji
jechaly) i kosztowal nienajmniej. Pamietam jak ojciec zalowal, ze nie
wymienil skrzyni na uzywke za 1/3 ceny remontu. Ale auto jezdzilo
jeszcze potem kupe lat...
>>>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
>>>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
>>>
>>> A co się jej stało ? :-)
>>
>> Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
>> wysprzeglenia do konca.
>
> Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)
Nie uwazam. Ale rowniez nie uwazam, za typwe padajace wczesnie automaty.
>>>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych
>>>> kierowcow i
>>>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
>>>> eksploatacji.
>>>>
>>>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
>>>>
>>>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
>>>
>>> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
>>> eksploatacji ?
>>
>> To nie ja - to producent ;)
>
> Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
> oznaczać np. 150kkm i złomowanie.
Dlatego zmieniamy od czasu do czasu...
>>>> Wieksze spalanie? Mit.
>>>
>>> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę
>>> :-)
>>
>> Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
>> wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
>> ale "mysli" za Ciebie.
>
> Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)
>
> Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
> idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)
No to pojedynek ma jasny wynik :) Ale jak porownasz przecietnych
kierowcow...
Dodaj do zalet automatu jeszcze duzo mniejsze mozliwosci katowana
silnika. To w starym aucue tez zaleta.
>>>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
>>>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
>>>>>> starych
>>>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
>>>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
>>>>>
>>>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
>>>>
>>>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
>>>
>>> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
>>> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
>>> kwestii.
>>
>> Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.
>
> Ale w manualu też jej nie musisz mieć.
Powiedzmy, ze to coraz czestsze. Ale ok, mozemy rozwazac sytuacje bez
dwumasy.
>>> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
>>
>> Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
>
> Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
> o to jaka może być jego żywotność ?
Stawiam na to, ze taka jak skrzynia - czyli wczesniej wysiadzie jakis
inny istotny element samochodu.
Pozdr.
--
Radek Wrodarczyk
www.rejsy-czartery.com
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.11 20:14 Karolek
- 27.01.11 20:19 Kuba \(aka cita\)
- 27.01.11 20:17 Karolek
- 27.01.11 20:29 Karolek
- 27.01.11 20:50 Yans van Horn
- 27.01.11 21:08 Yans van Horn
- 27.01.11 21:43 Karolek
- 27.01.11 23:24 Yans van Horn
- 28.01.11 10:25 RadekNet
- 28.01.11 13:48 Yans van Horn
- 28.01.11 22:14 Kuba \(aka cita\)
- 29.01.11 13:50 Mario
- 29.01.11 13:51 Mario
- 29.01.11 15:49 Kuba \(aka cita\)
- 29.01.11 20:22 Mario
Najnowsze wątki z tej grupy
- nie wyłączam silnika
- Badanie techniczne tylko automatyczne, bo obiektywne
- Z innej beczki: Homologacja t3b
- Złomnik: Renault Fluence ZE to izraelski fakap
- cena za badanie techniczne
- "Sąd nakazał usunięcie chińskiej podróbki z targów"
- "Rozpocznie się budowa nowego, budowanego od podstaw zakładu Jelcza" !!!
- Uwaga kierowcy używający kamerek samochodowych: strzeżcie się "obiektów strategicznych"
- Czy Elon kręci liczniki?!?
- co ile czasu rysa?
- co ile czasu rysa?
- Motodziennik #322 Audi Q9, Omoda 3, MG Cyber X - oraz koniec Leapmotor, Citana oraz auto od Amazona
- Białorusin mknął przez stolicę na dachu samochodu
- REKORD GUINESSA: Polak przejechał 2 873 kilometrów na jednym baku Sodą Superb!!!
- rowerzysta nie miał OC
Najnowsze wątki
- 2025-04-26 e-Doręczenia w praktyce.
- 2025-04-26 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=
- 2025-04-26 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-04-26 Warszawa => Programista Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D
- 2025-04-26 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-04-26 Patrole obywatelskie.
- 2025-04-26 Warszawa => Presales Engineer IT <=
- 2025-04-26 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-04-26 Rudno => IT network administrator <=
- 2025-04-26 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-04-25 Sprawdzić czy spółka ma sprawy w sądzie
- 2025-04-25 Solarny Palnik Wodorowy
- 2025-04-25 amperomierz w plusie
- 2025-04-25 nie wyłączam silnika
- 2025-04-25 PILNE !! Stara żywność w marketach "Zgodnie z obowiązującym od stycznia 2024 r. prawem przeterminowana, ale nadal zdatna do spożycia żywność, może być sprzedawana przez maksymalnie kolejne 45 dni po dacie na opakowaniu. To legalne tylko wtedy, gdy opakowa