eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak dbac o automatyczna skrzynie biegowRe: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
  • Data: 2011-01-27 10:53:19
    Temat: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 2011-01-26 22:46, RadekNet wrote:
    > W dniu 26.01.2011 22:19, Yans van Horn pisze:
    >>>>>> No i jest drugi aspekt... czyli jednak większa awaryjność niż
    >>>>>> manualnej.
    >>>>>> Koszta eksploatacji również wyższe.
    >>>>>
    >>>>> Prosze? To policz co ile wymieniasz sprzeglo w manualu a co ile
    >>>>> rosypuje
    >>>>> Ci sie automat...
    >>>>
    >>>> Policzmy dla konokretnego przypadku:
    >>>> - w manualu, sprzęgło zmieniłem przy ~200tyś km (800pln) i to tylko
    >>>> dlatego, że robiłem swap na skrzynię 6-tke i nie pasowało, olej też
    >>>> zmieniłem dla świętego spokoju. Wyjęte sprzęgło nadal mam... wygląda
    >>>> jak
    >>>> prawie nowe :-)
    >>>
    >>> Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
    >>> 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
    >>> tak? ;)
    >>
    >> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
    >> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
    >> robocizna.
    >
    > Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
    > jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)

    Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
    jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
    problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
    degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
    skrzyni.

    > Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
    > koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.

    Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
    znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
    powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
    BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
    nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
    być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
    wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
    kółko się zamyka...

    >> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
    >
    > Kiedy tak wychodzi w praktyce :)

    Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
    uważałbym tego za ogólną prawdę.

    >> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
    >> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
    >> za darmo ? :-)
    >
    > A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?

    Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
    stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
    jazdy... nie daj Boże holowania :-)

    > Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
    > silnikiem bylo identyczne.

    Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
    siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)

    >> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
    >>
    >> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
    >> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
    >> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
    >> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
    >> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
    >> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
    >> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
    >> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
    >> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
    >>
    >> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
    >> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
    >
    > A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
    > dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
    > kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
    > sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.

    Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
    manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
    prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
    powiedzieć wyrównana.

    >> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
    >
    > No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)

    Pisałęm o automacie :-)

    >>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
    >>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły automaty -
    >>>> naprawa, to była droga impreza.
    >>>
    >>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
    >>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
    >>> nie jezdzi?
    >>
    >> Nie znam ich wcześniejszej historii.
    >
    > No wlasnie.
    > Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
    > Nie ma bata.

    Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
    przewidziane obciążanie jej.

    >>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
    >>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
    >>
    >> A co się jej stało ? :-)
    >
    > Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
    > wysprzeglenia do konca.

    Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)

    BTW, zgrzyty mu nie przeszkadzały ? :-)

    >>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
    >>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
    >>> eksploatacji.
    >>>
    >>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
    >>>
    >>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
    >>
    >> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
    >> eksploatacji ?
    >
    > To nie ja - to producent ;)

    Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
    oznaczać np. 150kkm i złomowanie.

    >>> Wieksze spalanie? Mit.
    >>
    >> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)
    >
    > Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
    > wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
    > ale "mysli" za Ciebie.

    Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)

    Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
    idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)

    >>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
    >>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
    >>>>> starych
    >>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
    >>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
    >>>>
    >>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
    >>>
    >>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
    >>
    >> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
    >> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
    >> kwestii.
    >
    > Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.

    Ale w manualu też jej nie musisz mieć.

    > A z
    > tego co tu czytam to... to sie psuje. Mam na mysli, ze porownujemy:
    > - stary automat do manula bez dwumasy
    > - nowy automat do manuala z dwumasa

    Nowy manual z silnikiem benzynowym zwłaszcza więcej cylindrowym również
    jej nie będzie posiadał. Nie ma tak prosto.

    > Tak jest bardziej fair ze wzgledu na ew. koszty.

    Zgoda co do faktu, że w pewnych kombinacjach silnik + skrzynia manualna
    stosują koła dwumasowe. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie są
    awaryjne :-)

    >> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
    >
    > Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?

    Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
    o to jaka może być jego żywotność ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: