    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Date: Mon, 26 Jun 2017 17:03:21 +0200

    news:59510338$0$15193$65785112@news.neostrada.pl...

    > We wroclawiu wzmaczniacz z drutem to lapal Wolna Europe.

    Ja u siebie, sama swojnica na ferrycie, więc pewnie pojemności pasożytnicze
    dołożyły...
    Istotne, że bez żadnych dołączeń, ani anteny, ani ziemi, tylko wzmacniaczyk
    na paru tranzystorach. Albo VoA, albo RWE (nie mylić ze StoEn-em). Całkiem
    wyraźnie i nie tak całkiem cicho.

    > Swoja droga ciekawe, bo to jednak sporo km...

    Na KF normalne, że poziom fali jonosferycznej wielokrotnie przekracza poziom
    przyziemnej, która zresztą na KF ma bardzo mały zasięg (hint w powiązaniu -
    "strefa martwa"). Zniekształcenia i wahania sygnału są z tego, że jonosfera
    żyje. Więc to prawie tak, jakbyś świecił przez wysoką górę, bezpośrednio
    wiadomo, że nie ma co, ale jak byś wziął latarkę i poświecił na lusterko na
    szczycie, to bardzo jest prawdopodobne, że dzięki temu oświetlisz coś po
    drugiej stronie, bo lusterko odbije światło latarki. A żywość jonosfery, to
    wiatr (i nie tylko) targający tym lusterkiem, przez co będzie się ono bujać
    . Tak wyglądają owe kilometry. Nie zdziw się, jeśli z jakiegoś pomiaru
    wyjdzie, że między nadajnikiem a odbiornikiem, jest 100 tysięcy (a nawet
    więcej) km... W radiokomunikacji to nic osobliwego, niemal normalka. A jak?
    A to już zostawiam do zgadnięcia, ja musiałem umieć to na egzaminie na
    świadectwo radiooperatora (wówczas "Świadectwo uzdolnienia"). :))
    Banalnie proste, dlatego daję jako zagadkę :) Oczywiście, wytrawny
    radiooperator z pewnością rozpozna na słuch, ze takie zjawisko właśnie
    zaszło.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.