    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.pregierz
    Date: Mon, 10 Dec 2012 12:56:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Długo oczekiwany fotoradar
    <k9dv1h$vnb$1@mx1.internetia.pl> <k9faum$i8u$1@node1.news.atman.pl>
    <k9fg30$ftk$1@mx1.internetia.pl> <k9fg48$nff$1@node1.news.atman.pl>
    <k9lh2p$l92$1@mx1.internetia.pl> <k9m178$9s0$2@mx1.internetia.pl>
    <50bf11f2$1@news.home.net.pl> <k9nc9d$put$1@mx1.internetia.pl>
    <50bf40d9$1@news.home.net.pl> <k9nfrj$5n2$1@mx1.internetia.pl>
    <k9o2kn$5ce$1@mx1.internetia.pl> <k9o530$dd5$1@mx1.internetia.pl>
    <k9o6ea$63b$2@node2.news.atman.pl> <k9o966$r7d$1@mx1.internetia.pl>
    <k9oar6$kmp$1@node1.news.atman.pl> <k9okhh$1h9$1@mx1.internetia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1212082242500.2060@quad>
    <1ww6jge61pjnh$.zgspbm2ev4ec.dlg@40tude.net>
    <Pine.WNT.4.64.1212082327130.2060@quad>
    <49xge9c1g2bl.j6anclrh3ru6$.dlg@40tude.net>
    <Pine.WNT.4.64.1212101124350.356@quad>
    <50c5c4d7$0$1315$65785112@news.neostrada.pl>

    On Mon, 10 Dec 2012, J.F wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    >
    > Przypadku mostow, plyt itp - w zasadzie mozna. Po przekroczeniu material
    > wyraznie peka, ponizej nie.
    > dochodzi ewentualnie zmeczenie materialow.

    No przecież wyłącznie o to chodzi.
    Ilokrotnę "zmęczenie" poskutkuje pęknięciem.
    I nie jest tak, że "poniżej nie pęka", tylko jest pytanie ile
    razy można obciążyć tym niższym obciążeniem, nim pęknięcie
    stanie się widoczne.
    Milion? - no to milion.
    I to właśnie jest owa "wysoka potęga" krotności obciążenia.

    > Tylko ze zobacz iz przy 20t autobusie rzad juz spada.

    Ale nie tak wiele.
    Ledwo 16x dla 4 potęgi, 64x dla 6 potęgi to już pewna różnica
    jest :>, ale ciągle nie "dramatyczna".

    > Na tyle .... ze ciekaw jestem czy nie wychodza wtedy calkiem inne
    > wspolczynniki. Zreszta zagadnienie wcale nie musi byc wielomianowe.

    Nie musi, ale to nie ja wymyśliłem wielomian, czyli raczej jest
    to "coś w tym stylu", a nie eksponenta na przykład.
    Jeszcze raz - przeglądałem (ładnych lat temu parę) opisy o "zużyciu
    dróg" właśnie, czyli raczej daleko od miejsca krytycznej wytrzymałości
    przy której coś pęka przy jednokrotnym przejeździe. Właśnie takie
    w ktorych patrzy się na pojazdy kilka, kilkanaście lub i więcej
    razy lżejsze.
    Raz jeden widziałem 9. potęgę, ale wychodzi że to raczej był błąd
    (może cyfra się drukarzowi obróciła :]) Nie, nie zajmuję się tym
    problemem zawodowo :)

    > Z tym ze juz i wspolczesne autostrady robi sie w miare porzadnie i na te 42t.

    Pewnie do oceny o której myślimy trzeba by brać dwa parametry:
    "dopuszczalne obciążenie" mierzone zarówno masą jak i liczbą
    pojazdów o dopuszczalnej masie, przewidywaną na takiej drodze.

    > Ale bedzie mozna tez zobaczyc jak wygladaja rozne pasy :-)

    Na tym pasie obok będą jeździć ciężarówki o nacisku na oś większą
    od autobusu, więc to on powinien być bardziej "zużyty".
    Niewiele, 16 do 64 razy per ciężarówka ;) (patrz wyżej, dla
    spotkanych ocen skrajnych 8 do 128 razy)
    Nawet więc jak ciężarówek będzie kilkanaście czy kilkadziesiąt
    razy mniej, to "pas autobusowy" może wyglądać znacznie lepiej.
    Ruch "osobówek" w tej skali może byc bez znaczenia, podobnie
    jak dopuszczenie (lub nie) rowerów na buspasy ;)

    pzdr, Gotfryd