    From: furi <u...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.sci.chemia,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
    Date: Thu, 10 Mar 2011 21:02:58 +0000

    W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:

    > Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje
    > umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po
    > prostu niepalna.
    > Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne
    > spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
    > paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
    > W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
    > powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
    > paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).

    Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest
    palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli
    stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek
    paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby
    po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala
    reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w
    jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej
    neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac,
    tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
    W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu
    podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna
    chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie,
    drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy
    nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od
    siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
    Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy
    ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa,
    pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji