  • Data: 2011-03-10 22:03:20
    Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
    Od: furi <u...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-03-10 09:15, J.F. pisze:

    > Wydaje mi sie ze dwie rzeczy:
    > -trudnosci z zaplonem,
    > -ekologia - przy ubogiej mieszance rosnie emisja tlenkow azotu.

    Problem trudnosci z zaplonem rozwinolem w odpowiedzie do MarcinJM, a z
    tlenkami azotu - katalizatory pozwalaja ominac ten problem wiec nie
    wydaje mi sie zeby to bylo glównym powodem uzywania podzespolu ktory jak
    piszesz na dole 5-10 % strat generuje

    > No i jeszcze prowadzi do spalania stukowego.

    Chemicy, jak to jest, czy uboga mieszanka ma wieksza tendencje do
    spalania detonacyjnego?

    > Z zaplonem sie walczy na rozne sposoby - ostatnio silniki FSI maja
    > lokalnie bogata mieszanke.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_burn

    Dzieki za link, wiele on wyjasnil.

    Cytat:

    The engines designed for lean burning can employ higher compression
    ratios and thus provide better performance, efficient fuel use and low
    exhaust hydrocarbon emissions than those found in conventional petrol
    engines. Ultra lean mixtures with very high air-fuel ratios can only be
    achieved by direct injection engines.

    Z tego co tu pisze wnioskuje ze spalanie stukowe nie jest problemem, a
    raczej zaleta ubogiej mieszanki - skoro "lean burning engine" moze
    uzywac wiekszego stopnia sprezania niz normalny to uboga mieszanka jest
    bardziej odporna na splanie stukowe.

    "ultra ubogia mieszanka moze byc stosowana tylko przy uzyciu wtrysku
    bezposredniego" a w sekcji o silnikach hondy pisze:

    This stratified-charge approach to lean-burn combustion means that the
    air-fuel ratio isn't equal throughout the cylinder. Instead, precise
    control over fuel injection and intake flow dynamics allows a greater
    concentration of fuel closer to the spark plug tip (richer), which is
    required for successful ignition and flame spread for complete
    combustion. The remainder of the cylinders' intake charge is
    progressively leaner with an overall average air:fuel ratio falling into
    the lean-burn category of up to 22:1.

    Skrot dla nie znajacych angielskiego: przy wtrysku bezposrednim
    geometria dolotu i ustawienie wtryskiwacza powoduje ze mieszanka jest
    bogata w okolicy swiecy co pozwala ja zapalic a uboga w pozostalej
    czesci cylindra.
    Czyli to jednak problem z zaplonem wymusza stosowanie przepustnicy.

    > Moze diesle solidniej robione.
    > Albo uboga mieszanka sie wolno spala i plonaca wylatuje przez zawory.

    Ciekawe czy to wogole nie jest urban legend z tymi zaworami, wsrod
    uzytkowników LPG zdaje sie panuje opinia, ze jak ci pali mniej gazu niz
    benzyny masz za uboga mieszanke, oszczedzisz na gazie ale stracisz na
    wymianie glowicy kiedy zawory sie wypala.
    Ciekawe ile w tym prawdy.

    > Ale 10kg paliwa to spalisz po godzinie :-)

    To 40 litrów powietrza na sekunde, duzo jak na ledwo uchylona przepustnice.

    > Pi razy drzwi liczac W=p*V. przyjmujac pol bara mamy 7.5MJ czyli
    > 2.1kWh, a silnik wyprodukuje ok 30kWh. czyli jakies 5-10% strat - nie
    > duzo ale tez nie malo.

    Nie potrafie ogarnac tych obliczen (znaczy nie chce mi sie bo bym musial
    pol godziny na wikipedi spedzisz szukajac wzorow jak to policzyles :)
    Wierze na słowo, 5-10 procent strat to calkiem sporo.

    > http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_F
    uel_Consumption_(BSFC)_Maps

    > zobacz na dolne czesci wykresow - sprawnosc faktycznie dramatycznie
    > spada.
    >
    > U ciebie to w ogole smiesznie - najpierw turbina sie meczy zeby
    > powietrze sprezyc, a potem przepustnica musi to stlumic, bo ci sie nie
    > chce wykorzystac pelnej mocy :-)

    Mi sie chce, to policja nie chce bym ja wykorzystywal :)

    > P.S. Po co Szwedom 200KM silniki, jak tam nie wolno 110 przekroczyc
    > czy nawet 100 :-)

    Do wyprzedzania wszelkich żółwi, nie trza czekac na 500 metrow prostej,
    jak sie przed toba ktos wlecze 80 czy 100, trójka gaz w podloge i
    objeżdzasz takiego jakby stal w miejscu.