-
Data: 2011-03-10 22:01:08
Temat: Re: Dlaczego silniki benzynowe maja przepustnice?
Od: furi <u...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-03-10 05:35, MarcinJM pisze:
> W dniu 2011-03-10 01:13, furi pisze:
>> Witam
>> Mam pytanie, dlaczego w silnikach benzynowych w celu kontroli
>> generowanej mocy stosuje sie przepustnice, a sklad mieszanki jest
>> utrzymywany w okolicach, nie wiem jak to nazwac, "stosunku w przy ktorym
>> nie ma ani nadmiaru tlenu ani paliwa", a nie jest tak jak w dieslach -
>> brak przepustnicy i zwiazanych z nia strat, a moc kontroluje sie
>> wylacznie dawkujac paliwo.
>
> Dlatego, ze _mieszanka_ palnego czegos z tlenem musi miec proporcje
> umozliwiajaca zaplon. W przeciwnym przypadku taka mieszanka jest po
> prostu niepalna.
> Teoretyczna wartosc tej proporcji to lambda. Najbardziej ekonomiczne
> spalanie w silniku z obiegiem otto to lambda ~0.9 (lekki niedobor
> paliwa). Najwieksza moc to lambda ~1.1 (lekki nadmiar paliwa)
> W dieslu nie wystapue opisana rzecz, bo diesel wymaga tylko, zeby
> powietrza bylo nie mniej niz potrzeba do spalenia wtrysnietego ladunku
> paliwa (z pewnym nadmiarem powietrza).
>
Wlasciwie czym jest spowodowane to ze mieszanka paliwa i utleniacza jest
palna tylko w okreslonym zakresie proporcji? Czy to dlatego ze jesli
stezenie ktoregos jest zbyt male, polozone obok siebie pary czasteczek
paliwa i utleniacza ktore moga zareagowac sa od siebie zbyt oddalone aby
po zainicjowaniu reakcji lokalnie energia w niej wydzielona zainicjowala
reakcje par w sasiedztwie, te z klei w swoim sasiedztwie itd. (tak jak w
jadrowej reakcji lancuchowej - jesli nie ma konfiguracji krytycznej
neutrony wyciekaja i rekacja nie jest w stanie sie samopodtrzymywac,
tyle ze w przypadku spalania role neutronow pelni cieplo)
W sumie pary benzyny sa dosc palne, a jeszcze po sprzezeniu i ogrzaniu
podczas suwu sprezania zakres proporcji w ktorych mieszanka jest palna
chyba rosnie? W sprezonym i goracym gazie czateczki sa blizej siebie,
drgaja bardziej wiec energia potrzebna do zainicjowania reakcji miedzy
nimi pewnie maleje, a reagujaca para ma inne w blizszej odleglosci od
siebie i latwiej moze zainicjowac ich reakcje.
Ogolnie mam wrazenie ze problem z zaplonem byl by tylko przy
ekstremalnie ubogiej mieszance, dodam jeszcze jedna grupe do crosa,
pl.sci.chemia, jej uzytkownicy pewnie wniosa cos do dyskusji
Następne wpisy z tego wątku
- 10.03.11 22:02 furi
- 10.03.11 22:03 furi
- 10.03.11 22:02 BartekK
- 10.03.11 22:37 J.F.
- 11.03.11 23:16 Tomasz Pyra
- 12.03.11 10:01 J.F.
- 12.03.11 10:42 Szczepan Bialek
- 12.03.11 16:16 J.F.
- 12.03.11 19:29 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=