  • Data: 2023-06-30 02:57:09
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Przy kilku-kilkunasto-kilometrowej i dłuższej fali? Jak już to może się
    > zastanowić nad anteną magnetyczną? Tylko, hmmm... obwód rezonansowy?
    > Chyba lepiej nie, chociaż sam się zrobi. Aj, nie wiem.

    To też jest w planach. Są zresztą takie projekty, tu jeden:

    https://www.prinz.nl/SAQ.html

    Tylko okien coraz mniej, bo w każdym mam jakąś antenę :)

    > Sprawy anten ogólnie mało mnie kręciły, a teraz to bardziej kombinuję
    > jak ich unikać.

    Mnie interesują, ale elektronika w.cz. to czarna magia dla mnie jest. Przy
    m.cz. cewka to cewka, kondensator to kondensator, rezystor to rezystor (o
    ile nie pracujemy z bardzo małymi prądami), a przy w.cz. to wszystko się
    rozmywa, pojemności i indukcyjności pasożytnicze zaczynają mieć znaczenie,
    niedoskonałości elementów też...

    > No tak. Tylko ja już trochę za stary jestem na zabawy z tym. Chociaż
    > swego czasu trochę nas tym "męczyli" ;) Ale tylko teoretycznie.

    Na Usenecie chyba nie ma już młodych ludzi ;) ale starość to stan umysłu.
    Chyba że po prostu pracujesz w zawodzie i po pracy nie chcesz mieć z tym
    już nic do czynienia :)

    > Tak też może być. Nie znając parametrów wszystkich elementów toru można
    > sobie gdybać albo eksperymentować. A do eksperymentów musisz mieć sprzęt
    > pomiarowy.

    No tak, racja. Tam mam tylko kartę dźwiękową i narzędzia na PC.

    > A tak przy okazji to oczywiście zdajesz sobie sprawę że taki układ może
    > dość szybko zginąć w czasie burzy?

    Tak, liczę się z tym. M.in. stąd separacja galwaniczna od komputera. Układ
    poświęcę, komputera i wszystkiego, co jest do niego podpięte, wolałbym
    jednak nie. Natomiast ja to będę odpalał albo będąc na miejscu, albo (jak
    teraz, przed weekendem) na dzień, dwa (bo w momencie transmisji SAQ nie
    będzie mnie na działce), więc powinno być OK.

    Z drugiej strony ten poprzedni układ (na LMP7721) wisiał tam ponad dwa
    lata, na zewnątrz, i nic mu się nie stało -- choć nie był podłączony na
    stałe do anteny (były przekaźniki, które bez zasilania zwierały jego
    wejście).

    Z trzeciej strony, tam jest przecież na wyjściu rezystor, to ładunki
    statyczne powinien ładnie ściągnąć do masy, więc w zasadzie tylko
    uderzenie pioruna gdzieś bardzo blisko mogłoby tam zaindukować takie
    prądy, żeby to umarło. O uderzeniu w antenę nawet nie wspominam, bo wtedy
    to już nic nie ma rady, łącznie z transformatorami separującymi (jeden
    sieciowy, drugi audio)...

    W sumie antena jest przymocowana do sznurka, który jest przymocowany do
    najwyższego drzewa w okolicy, więc może to nie być szczególnie bezpieczne.

    Dałoby się to w jakiś sposób zabezpieczyć przed wyładowaniami? Może jakiś
    "surge arrester"? Lub po prostu neonówka równolegle do anteny...

    > Ten też jest ładny :)

    Pomysł nie jest mój, dostałem od kogoś (stąd znak w nazwie pliku). Proste,
    ale działa.

    10-24-unfiltered.png

    > Ciekawy sposób przedstawienia.

    Tak przedstawia sox, z którego korzysta vtsgram (z vlfrx-tools). Niestety
    nie jest w stanie przedstawić w czasie rzeczywistym, dlatego napisałem
    sobie coś, co potrafi (i to była moja wprawka do DSP). Wygląda tak.

    https://www.youtube.com/watch?v=l3BCpovgGT8

    Oczywiście harmoniczne z 50 Hz w całym spektrum...

    > No, tylko trochę mniejszy.

    > No tak, przy jednym biegunie (czyli np pojedynczym układzie RC) masz
    > 20dB na dekadę. czyli tu masz do 20kHz dekadę i trochę, no to tego
    > tłumienia będzie sporo.

    Olśniło mnie. Przecież tam się robi filtr dolnoprzepustowy. Tnie górę. To
    nie dziwne, że tnie wszystko, skoro policzyłem ten kondensator jak dla
    filtra górnoprzepustowego. Jakieś zaćmienie umysłu miałem.

    > No i to raczej to powoduje że sinus na wyjściu jest mniej podobny do
    > sinusa, a nie kondensatory.

    Jak tak teraz patrzę, to ten sinus z generatora faktycznie wygląda trochę
    trójkątnie.

    > I na moje oko to jeszcze sporo przed Tobą :)

    No zdecydowanie. Tym bardziej, że zawodowo robię zupełnie inne rzeczy,
    więc zostają różne projekty hobbystyczne :)

    --
    Kelner, proszę o porcję ambrozji!
    - Że co proszę?