  • Data: 2023-07-01 22:49:27
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-06-30 o 02:57, Arnold Ziffel pisze:

    > To też jest w planach. Są zresztą takie projekty, tu jeden:
    >
    > https://www.prinz.nl/SAQ.html

    O właśnie. Niestety mają wadę - są kierunkowe mimo wszystko. Ale poziom
    sygnału może być nieporównywalny.

    > Tylko okien coraz mniej, bo w każdym mam jakąś antenę :)

    > Mnie interesują, ale elektronika w.cz. to czarna magia dla mnie jest. Przy

    Bo to jest czarna magia. Czasem bardzo czarna ;)
    Tym bardziej że życia nie starczy żeby samej wiedzy dość zdobyć. Stąd
    też efekty wynikające z prac zespołów ludzi.

    > m.cz. cewka to cewka, kondensator to kondensator, rezystor to rezystor (o
    > ile nie pracujemy z bardzo małymi prądami), a przy w.cz. to wszystko się
    > rozmywa, pojemności i indukcyjności pasożytnicze zaczynają mieć znaczenie,
    > niedoskonałości elementów też...

    No więc... nawet zwykły opamp, jak widzisz, ma swoje humory :) Pamiętam
    artykuł w sowieckim jeszcze "Radio" na temat prowadzenia mas we
    wzmacniaczach m.cz, z sugestią żeby wręcz rozdzielić masy "mocy" i
    sygnałowe rezystorem kilka omów.

    > Na Usenecie chyba nie ma już młodych ludzi ;) ale starość to stan umysłu.

    Dokładnie.

    > Chyba że po prostu pracujesz w zawodzie i po pracy nie chcesz mieć z tym
    > już nic do czynienia :)

    To nie całkiem tak. Po prostu stwierdzam że trochę za dużo wiedzy
    musiałbym przyswoić. I o ile jeszcze część teoretyczna to jeszcze jako
    tako, o tyle praktyczna to już trochę za dużo. W którymś momencie trzeba
    sobie powiedzieć dość. Zrobić byle jak to jeszcze może by się dało, ale
    to żadna radocha. A żeby porządnie, to już nie takie proste.

> [...]
    >
    > Tak, liczę się z tym. M.in. stąd separacja galwaniczna od komputera. Układ
    > poświęcę, komputera i wszystkiego, co jest do niego podpięte, wolałbym
    > jednak nie. Natomiast ja to będę odpalał albo będąc na miejscu, albo (jak
    > teraz, przed weekendem) na dzień, dwa (bo w momencie transmisji SAQ nie
    > będzie mnie na działce), więc powinno być OK.
    >
    > Z drugiej strony ten poprzedni układ (na LMP7721) wisiał tam ponad dwa
    > lata, na zewnątrz, i nic mu się nie stało -- choć nie był podłączony na
    > stałe do anteny (były przekaźniki, które bez zasilania zwierały jego

    No, to tylko drobna część zabezpieczeń ;)

    > Z trzeciej strony, tam jest przecież na wyjściu rezystor, to ładunki
    > statyczne powinien ładnie ściągnąć do masy, więc w zasadzie tylko
    > uderzenie pioruna gdzieś bardzo blisko mogłoby tam zaindukować takie

    Oj, tu możesz się mocno zdziwić.

    > prądy, żeby to umarło. O uderzeniu w antenę nawet nie wspominam, bo wtedy
    > to już nic nie ma rady, łącznie z transformatorami separującymi (jeden
    > sieciowy, drugi audio)...

    Tak, swego czasu usłyszałem takie bardzo ładne zdanie: w takiej sytuacji
    nie pytamy czy coś się stanie, tylko jakie szkody powstaną.

    > W sumie antena jest przymocowana do sznurka, który jest przymocowany do
    > najwyższego drzewa w okolicy, więc może to nie być szczególnie bezpieczne.
    >
    > Dałoby się to w jakiś sposób zabezpieczyć przed wyładowaniami? Może jakiś
    > "surge arrester"? Lub po prostu neonówka równolegle do anteny...

    Ogólnie to jest jakiś problem. Te wszystkie zabezpieczenia mają swoją
    pojemność, co przy wysokiej impedancji źródła powoduje problemy. Jakoś
    daje się z tym walczyć, ale cudów nie ma.

    > Pomysł nie jest mój, dostałem od kogoś (stąd znak w nazwie pliku). Proste,
    > ale działa.

    > Tak przedstawia sox, z którego korzysta vtsgram (z vlfrx-tools). Niestety
    > nie jest w stanie przedstawić w czasie rzeczywistym, dlatego napisałem
    > sobie coś, co potrafi (i to była moja wprawka do DSP). Wygląda tak.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=l3BCpovgGT8

    Od razu mi się żaby wieczorem przypominają.

    > Oczywiście harmoniczne z 50 Hz w całym spektrum...

    > Olśniło mnie. Przecież tam się robi filtr dolnoprzepustowy. Tnie górę. To
    > nie dziwne, że tnie wszystko, skoro policzyłem ten kondensator jak dla
    > filtra górnoprzepustowego. Jakieś zaćmienie umysłu miałem.

    No jakoś tak ;)
    Ale nie mogę powiedzieć żeby to dziwne było. Często się patrzy na układ
    i nie widzi rzeczy oczywistych.

    > Jak tak teraz patrzę, to ten sinus z generatora faktycznie wygląda trochę
    > trójkątnie.

    Wydawało się że to oscyloskop tak pokazuje, ale jednak nie. Dopiero jak
    zobaczyłem sinus na wyniku symulacji to uderzyła duża różnica w
    kształcie. No bo na ile można wierzyć w FFT na oscyloskopie to nie wiem.
    W spice to wiem.

    No to sama radość :)

    Pozdrawiam

    DD