  • Data: 2023-07-06 21:11:49
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-07-03 o 00:40, Arnold Ziffel pisze:

    > A no... zobaczymy. Jest na liście.
    >
    > Tymczasem mamy sukces. Wszystko bardzo ładnie się odebrało.
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/saq-2023-07-02/saq1.mp3
    >
    > (i inne pliki w tym katalogu)

    Tak, to robi wrażenie.
    A ja mieszkałem nad jeziorem, takimi odgłosami brzmiała połowa nieba:
    https://www.youtube.com/watch?v=pralw8Cuvag
    Tego się nie da odtworzyć.

    > Wierzę. W ogóle, tak w okolicy tego tematu, zawsze mnie zastanawiały dwie
    > rzeczy:
    >
    > - czy antena emituje fotony?

    Niewątpliwie.

    > - czy rozgrzana żarówka jest źródłem fal radiowych?

    Również, tylko o bardzo ograniczonej mocy. Widmo ma zdecydowanie
    przesunięte w stronę podczerwieni.

    > Skąd taka sugestia? Nadal ma zastosowanie?

    Chodzi o to, żeby nie dopuścić do przepływu dużych prądów przez obszar
    niskosygnałowy masy.
    Co do zastosowania - nie widziałem praktycznej realizacji. Raczej
    wszyscy starają się po prostu tak poprowadzić masę żeby nie było trzeba
    uciekać się do takich rozwiązań.

    > No tak, tym bardziej, że to jest zawsze coś kosztem czegoś.

    > Nie wiem czy w ogóle da się to skutecznie zabezpieczyć przed burzą...

    Nie. Tylko w ograniczonym zakresie. Przy bezpośrednim trafieniu idą
    takie energie że nie ma o czym mówić, można tylko próbować ograniczać
    skutki. Zwarcie wejścia do masy to raczej takie tam... Popłyną duże
    prądy przez zasilanie, przez izolację zasilacza... Drogami o których
    nawet nie pomyślisz że się da.

    > Czemu? Aż takie prądy mogą popłynąć (bez bezpośredniego uderzenia), żeby
    > ten rezystor usmażyć?

    Rezystor to pikuś, może np popłynąć taki prąd do wejścia że układ się
    zatrzaśnie (latch-up). A nie musi być długi impuls.

    > W najgorszym przypadku szlag trafi całą drewnianą chatkę ze wszystkim w
    > niej. Ale chatka stoi ze 20 lat, drzewa dookoła też, antena na 15 metrów
    > (pionowa, do VHF) stoi już cztery lata, i jeszcze, odpukać, nic się nie
    > stało...

    Wiele budynków tak stoi.

    > No tak, z drugiej strony częstotliwości nie są specjalnie wielkie.

    Typowy transil ma np 1nF. Dodaj tyle równolegle do wejścia. Zdaje się że
    jakieś setki pF robiły problem.

    > Kumkają morsem? :)

    Jakby to przepuścić przez ten Twój filtr to kto wie co by wyszło ;)

    > Tak, z kodem często jest tak samo. Stąd metoda gumowej kaczuszki.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_gumowej_kaczusz
    ki

    Tak, znam to. Z obu stron.
    Tylko tu jest duży problem - jeżeli nie zrobisz tego dostatecznie
    rzetelnie to pójdziesz w maliny.

    Pozdrawiam

    DD