    From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Date: Wed, 01 Dec 2010 17:32:49 +0100
    <id2ke3$hsq$2@news.onet.pl> <id2ort$vh$1@news.onet.pl>
    <id2pm2$22k$1@usenet.news.interia.pl> <id2tam$95d$1@inews.gazeta.pl>
    <id2vaj$p2r$1@news.onet.pl> <id317q$nae$1@inews.gazeta.pl>
    <id345a$ml$1@news.mm.pl> <id3638$cc5$1@inews.gazeta.pl>
    <id36j2$199n$1@news.mm.pl> <id50u1$jo$1@inews.gazeta.pl>
    <id5589$1fli$1@news.mm.pl> <id5cjh$dl2$1@inews.gazeta.pl>
    <id5eqi$gp2$1@news.mm.pl> <id5l9b$i1m$1@inews.gazeta.pl>
    <id5o9j$2its$1@news.mm.pl>

    W dniu 2010-12-01 16:04, Karolek pisze:

    > Nie malo prawdopodobne, tylko tak wlasnie jest i to jest najwieksza wada
    > ABSu.
    > Podobnie jest w sytuacji kiedy jest mokro i na drodze leza liscie (czyli
    > typowa jesien), ABS powoduje, ze hamujesz jakbys jechal po lodzie, bez
    > ABSu zahamowalabys szybciej.

    Mogę odpowiedzieć w Twoim tonie, mój ABS sprawuje się w takich warunkach
    bardzo dobrze.

    > No nie wiem czego Cie uczyli na fizyce, ale ja sobie nie przypominam,
    > aby z aktualnie znanych praw wychodzilo, ze hamowanie na sliskiej
    > nawierzchni powoduje przyspieszanie...

    To było w cudzysłowiu.

    > No wlasnie na tym polega postep w dziedzinie systemow ABS, ze nie hamuje
    > on caly czas z pelna moca i nie jest doskonaly, chociaz ciagle ulepszany.

    Czyli jak hamuje? Z połową mocy? Jak to określa urządzenie.

    > Dziwne, ze zawsze o tym wiem.

    To, że jesteś rycerzem Jedi to już wiem. Ale nikt oprócz Ciebie takiej
    umiejętności nie posiada bo to nie jest możliwe.

    > Moge tez dopasowac sile hamowania do przyczepnosci, tak aby juz jej nie
    > tracic, a nie tak jak ABS puszczac i blokowac kolo.

    No jasne. Szybko dokonujesz pomiaru tarcia, wyznaczasz siłę, potem to
    już łatwizna, bierzesz prędkość, masę i wyznaczasz drugą siłę i ciągle
    monitorujesz i mierzysz wszystkie wektory. Oczywiście uwzględniasz
    nierówności asfaltu, liście, wodę itp w swoich obliczeniach. I robisz to
    w kilka milisekund. Dzięki czemu jesteś lepszy niż ABS. Geniusz to mało
    powiedziane.

    > Raz sie wydluza innym razem skraca, zalezy to mocno od warunkow i samego
    > kierowcy.

    W przypadku ABS masz najkrótszą możliwą drogę hamowania z niewielkim
    wpływem kierowcy, bez ABS z bardzo dobrym kierowcą olbrzymim szczęściem,
    można się zbliżyć.

    > Ludzie to akurat zadko potrafia dobrze jezdzic, widac to zreszta bardzo
    > dobrze na codzien, na drogach.

    Brawo!

    > No wlasnie z tym tez jest roznie, bo raz gorzej, raz lepiej.

    No właśnie nie. Zawsze gorzej. Śnieg i piasek, to są wyjątki (choć nie
    zawsze).

    > Sorry, ale jak puszczasz hamulec przez sekunde to moze warto zrobic
    > sobie jakies badania?

    Możesz pulsować w ciemno. Ale to i tak będzie gorsze niż ABS bo on
    pulsuje tylko wtedy gdy trzeba a nie wtedy gdy Ci się wydaje.

    > To w przypadku jak tylko jedno kolo bedzie na sliskiej nawierzchni, w
    > przypadku kiedy wszystkie sa na tej samej nawierzchni to bezie blokowal
    > i odpuszczal wszystkie kola.

    Będzie odpuszczał tylko te koła które nie mają przyczepności. Ty zawsze
    wszystkie i na dłużej niż ABS.

    > Zle zakladasz.
    > Chyba, ze sadzisz po sobie, ale tu znowu proponuje jakies badania... no
    > chyba, ze masz z 80 lat, wtedy to moze byc zrozumiale.

    A ja myślę, że Ty taki manewr to widziałeś tylko na filmie i to jeszcze
    na przyśpieszeniu.

    > Z Twoich wyliczen wynika, ze walnalbym w goscia, a tak sie jakos nie stalo.
    > Widac gdzies tkwi blad, ja uwazam, ze w Twoich zalozeniach.

    Być może to była zwykła sytuacja, które tylko dlatego, że nie miałeś
    ABS'u stała się dramatyczną.

    > Wyjasnijmy cos sobie.
    > ABS to nie ESP.

    Zaczynam wątpić czy wiesz czym są te systemy.

    > Nie sprawdzalem, ale bardzo prawdopodobne.

    Ale robisz to w jakimś celu. Kiedy stwierdzisz, że cel osiągnełeś i
    możesz wyprostować kierownicę (ewentualnie zrobić kontrę w drugą
    stronę), puścić gaz i znowu kontynuować hamowanie? Wszystko w czasie
    krótszym niż 1s? Tego nawet Chuck Noris nie potrafi.

    > Co robie wolniej?
    > Puszczam hamulec?

    Tak, dodatkowo robisz niepotrzebne manewry (kontry, redukcje, gaz itp. w
    przypadku ABS nie zmieniasz toru jazdy, nie trzeba kontrować i
    wyprowadzać auta z poślizgu).

    > A pomysl co sie dzieje jezeli ABS iles set razy odblokowuje kolo i je
    > blokuje... w sumie daje to jakis laczny czas kiedy kolo nie jest w ogole
    > hamowane.

    Ale cały czas jest przyczepność, koło kręci się wolniej niż powinno,
    czyli cały czas efektywnie hamuje.

    > Oj ma minusy... im lepiej ktos jezdzi tym bardziej zauwaza te minusy.

    Pełna analogia do znanego powiedzenia: "Tylko głupiec myśli, że wie
    wszystko".

    > Wszystko zawsze zalezy od tego jakie beda warunki, to chyba oczywiste.
    > Rzecz polega tylko na tym, ze ABS narzuca pewne ograniczenia, ktorych
    > przeskoczyc sie nie da, za to brak ABSu mozna nadrobic umiejetnosciami.

    Dużo zależy od warunków, w jednych ABS jest dużo lepszy w innych trochę
    mniej. Mówię oczywiście o współczesnych konstrukcjach.

    > Powtarzam, ABS to nie ESP.
    > Zreszta i tak ABS nie dzialal wiec nic nie mogl zrobic.

    A ja radzę przeczytać, czym jest ABS a czym ESP. Które kontroluje
    trakcję w trakcie hamowanie a które w czasie jazdy i co mają wspólnego a
    czym się różnią te mechanizmy.

> [...]
    > na 2 bieg polaczona z drobna kontra (wykorzystalem poslizg do ominiecia
    > tego co zajechal mi droge), dodanie gazu, potem odpuszczenie gazu i nad
    > rzucenie tylu na druga strone (przod juz ominal goscia, ale moglem go
    > jeszcze tylem zahaczyc), druga kontra i troche gazu aby wyciagnac go
    > przodem z poslizgu.
    > To cale zajscie to moze trwalo z 5 sekund.
    > Majac ABS i trzymajac caly czas wcisniety hamulec do oporu nie ominalbym
    > tego samochodu.
    > Wbrew pozorom wcale tak dobrze sie nie skreca jak ABS dziala.

    Miałeś dużo szczęścia. W przypadku ABS pewnie nawet by Ci adrenalina nie
    skoczyła, bo spokojnie wcisnął byś pedał w podłogę i na luzie wyminął
    gościa. Mi kiedyś na autostradzie przy 160 gościu wyskoczył pod koła
    (włosi nie używają kierunkowskazów i nie patrzą w lusterka). Dałem pedał
    w podłogę i zjechałem na środkowy. Bez ABS pewnie siedziałbym w jego
    dupie albo robił ładne bączki na trzech pasach przy wspomnianej prędkości.

    A.