    From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Date: Wed, 01 Dec 2010 15:15:05 +0100

    W dniu 2010-12-01 13:22, Karolek pisze:

    > Wlasnie w tym rzecz, ze wiem gdzie bym sie zatrzymal.
    > Po prostu juz w koncowej fazie (ostatnie metry) na asfalcie byl
    > rozsypany piasek, efekt byl taki, jakbym nagle puscil hamulec, a jakbym
    > nie mial ABSu to bym sie zatrzymal.

    Mało prawdopodobne, że zablokowane koła na piasku na asfalcie zahamują
    lepiej. Choć nie wykluczam, że może mieć miejsce taka sytuacja.

    Tak nawiasem, pamiętam jak byłem dzieciakiem, to sypało się piasek na
    asfalt i robiło poślizgi na rowerze, taki rower dostawał niezłego
    "spida" po zblokowaniu kół i wejściu w poślizg.

    > Nieprawda.
    Bynajmniej.

    > Tak widac jestem, bo w przeciwienstwie do systemu ABS zazwyczaj potrafie
    > przewidziec poslizg zanim nastapi (nawet jezeli to mialyby byc ulamki
    > sekund).
    > Poslizg to nie jest jakis stwor wyskakujacy zza drzewa, jak ktos ma
    > doswiadczenie w prowadzeniu auta to juz zanim wpadnie w poslizg, wie, ze
    > to nastapi.
    > ABS tego nie moze wiedziec, on reaguje juz na zaistaniala sytuacje i to
    > tez nie w sposob idealny.

    Dlatego ABS jest lepszy, bo on reaguje dopiero wówczas gdy poślizg
    nastąpi, nie marnuje czasu na zmniejszanie siły hamowania gdy to nie
    jest potrzebne. Zawsze hamuje z pełną mocą.

    Doświadczenie w niczym nie pomaga. Po prostu nie masz najmniejszych
    szans na stwierdzenie kiedy nastąpi zerwanie przyczepności. Możesz
    zgrubnie założyć, że może nastąpić i zmniejszysz niepotrzebnie siłę
    hamowania. Co niepotrzebnie dodatkowo wydłuża drogę hamowania.

    > Ale to ze cos sie slizga to jeszcze nie koniec swiata.

    Owszem nie, ale droga hamowania się wydłuża i zwiększa ryzyko zmiany
    kierunku jazdy.

    Bardzo często mam szansę obserwacji tego zjawiska. Mieszkam obok
    dwupasmowej drogi w centrum miasta. Jest taki łuk i tuż za nim światła.
    Ludzie walą tam zwykle ok 100km/h zwłaszcza wieczorem. Pisk opon, zygzak
    po dwóch pasach to standard w tym miejscu. Dość często kończy się to
    charakterystycznym dźwiękiem giętej blachy i tłuczonych szyb.

    > Zablokowane kola tez hamuja.

    Bez porównania gorzej. To oczywiście również wpływa na drogę hamowania.

    > Zazwyczaj wystarzy puszczenie hamulca zanim wprowadzisz auto w
    > niekontrolowany poslizg.
    > Mi sie kiedys udalo nawet zrobic jeszcze dodatkowo redukcje, dodac gazu
    > wyprowadzajac samochod z poslizgu i ominac samochod, ktory wymusil na
    > mnie pierwszenstwo, ale to bylo na sniegu przy moze 50km/h wiec byl czas
    > na takie manewry.

    Puszczenie hamulca, ile to trwa ok 1s czyli 20m przejechane bez
    hamowania w ogóle. ABS odpuści na ułamek sekundy tylko to koło które
    wpadło w poślizg, reszta nadal hamuje.

    Jeżeli jeszcze robisz redukcję, dodajesz gazu to zakładam, że co
    najmniej 5s. Przy prędkości ok 50k/h łatwo policzyć ile metrów robisz w
    stosunku do hamowania z ABS. To już nie są pojedyncze metry tylko
    wielokrotność.

    > ABS nie robi kontry, tylko odblokowuje kola, co tez dziala z jakas tam
    > zwloka.

    No właśnie, nie musi robić kontry, bo nie jest potrzebna, więc zyskujesz
    ten czas. A odblokowania koła robi w możliwie najkrótszym czasie. Czyli
    zmniejsza hamowanie tylko na tyle, aż koła zaczną się kręcić. Ty tego w
    kabinie nie jesteś w stanie stwierdzić.

    Nie masz kamer na każde koło i osobnego pedału hamulca do każdego koła.

    > Nie 20m tylko pewnie z 17m, do tego sekunda to cala wiecznosc w takich
    > sytuacjach.

    No jasne, sam pisałeś o kontrze, redukcji i gazie. Zrobisz to w sekundę?
    Raz, że robisz wszystko wolniej, to jeszcze robisz wolno manewry
    nadmiarowe. Każda stracona sekunda to cenne metry. Strefa kontrolowanego
    zgniotu to ok. 1m.

    > Powiedzmy, ze ABS ma swoje plusy i minusy.
    > Zaleznie od kierowcy przewazaja plusy badz minusy.

    ABS nie ma minusów w ogóle. To, że na szutrze blokowanie kół da lepsze
    efekty to nie jest żaden minus.

    > Myslalem, ze rozmawiamy o sniegu... w takich warunkach to chyba nie jest
    > malo.

    Rozmawiamy ogólnie o sytuacjach standardowych. Zaśnieżona droga do
    takich nie należy. Aczkolwiek przyznaję rację, że nie wiem, kto zahamuje
    lepiej na śniegu ABS czy człowiek blokując koła. Dużo zależy od tego ile
    tego śniegu i czy pod spodem jest lód.

    > Ostatnio musialem na ekspresowce i akurat nie dzialal mi ABS (rozne
    > rozmiary kol na osiach) do tego bylo mokro i przyblokowalo mi lewe
    > przednie kolo (pewnie sie zastanawiasz skad wiem, ze lewe :> ), wiec
    > dohamowalem ile sie dalo (zaczelo mnie sciagac na lewo) i po prostu
    > puscilem na chwile hamulec.
    > Teraz pytanie, dlaczego sciagalo samochod na lewo, a nie na prawo?

    A może dlatego Ci ściągało na lewo, bo ABS zadziałał, ale zrównał
    prędkość obu kół?

    > Noga dobiore.
    > Pod tym wzgledem czlowiek dziala o wiele precyzyjniej niz ABS.
    > Jednak, zeby dyskusja nie zeszla na manowce to podkresle, ze nie jestem
    > za tym zeby kazdy jezdzil bez ABSu.
    > Wiekszosc ludzi jezdzi jak jezdzi i lepiej zeby mieli ten ABS ;>

    :) Rozmawiałem kiedyś z takim gościem miał taką sytuację. Łuk, 180km/h
    na autostradzie w Niemczech, zza łuku wyłania się pojazd stojący w
    poprzek. Oczywiście skok adrenaliny, człowiek zaczyna błyskawicznie
    myśleć. W pierwszej chwili hamulec w podłogę, za chwilę refleksja,
    cholera a jak zerwę przyczepność? Wylecę z drogi, odpuszczam, ale
    cholera ile odpuścić. Utrata przyczepności to pewna śmierć całej
    rodziny. Nie zatrzymanie również. Więc co robić?

    Nie mówimy o wyścigu rajdowym na szutrze, kierowcy z umiejętnościami w
    aucie z klatką, z relatywnie małymi prędkościami. Bo to zupełnie inna
    bajka.

    A.