  • 31. Data: 2010-10-04 15:49:54
    Temat: Re: Canon sx 30 IS i co do tego ?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-04 09:31, Robert Kois pisze:

    > Też ustawiałem tylko co z tego. W zdecydowanej większości sytuacji i tak
    > ustawienie ostrości ręcznie będzie utopią, bo po pierwsze nie ma czasu a po
    > drugie g... widać.

    E, tam.
    Mam i K100D i K7. Z muszlą oczną powiększającą x1,18 wizjer w K7 jest
    większy(minimalnie) niż w pełnoklatkowym, analogowym Pentaksie Z-20 (też
    z autofokusem. Aparaty nie AF to odrębna kategoria). Tak więc potencjał
    do ostrzenia na matówce jest. Innym problemem jest to, że matówki
    używane w aparatach z AF nie nadają się do manualnego ostrzenia z
    założenia. One są do kadrowania. Wystarczy, że weźmiesz jasny obiektyw,
    ustawisz sobie jakąś małą wartość przysłony, najlepiej najmniejszą
    dostępną, i ocenisz sobie, jak rozmyte jest tło w wizjerze, a następnie
    ocenisz na zdjęciu. Różnica kolosalna. Wniosek - te matówki nie nadają
    się do manualnego ostrzenia, choć można próbować.
    Druga sprawa - nawet osoba z dużą wadą wzroku ustawi dobrze i szybko
    ostrość na matówce z klinem!

  • 32. Data: 2010-10-04 16:06:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał:

    > To przeczytaj jeszcze raz co piszesz.
    > Ot pierwszy z brzegu kategoryczny sąd:
    > "Najłatwiej rzucaja kategorycznymi stwierdzeniami ci, którzy nie mają
    > pojęcia o sprawie. "

    Twierdzisz, ze nie jest to prawda? Bo mnie doświadczenie nauczyło, że w
    czarno-białych barwach widzą i opisują świat ci, którzy nie obserwują zbyt
    wnikliwie. Wraz ze wzrostem wiedzy o przedmiocie zaczyna się dostrzegać
    coraz więcej niuansów, pojawiaja sie pytania, wątpliwości. Wraz z nimi obraz
    rzeczywistości staje się mniej uproszczony i maleją skłonności do
    kategorycznych wypowiedzi.

    > Jak sobie odpowiednio "zdefiniujesz kryteria" to wszystko będzie ostre.

    Owszem. Lub - przy nieco innych kryteriach - wszystko będzie nieostre.
    Dlatego pisanie że ustawienie ostrości bedzie utopią - bez określenia
    kryteriów ostrości i warunków ustawiania - jest co najmniej nierozsądne.

> [...]
    > tak to marzenie bo cena jest zbyt duża]to w grę wchodzi podgląd wizjerem .
    > Okulary przeszkadzają [może nie potrafię, ale w okularach nie jestem w
    > stanie "widzieć" wizjerem] , a ustawienie ostrości bez okularów to [jak>
    > sprawdzałem w praktyce] utopia."
    >
    > Rzeczywiscie nie ma tu ani słowa o kłopotach ze wzrokiem. Wybacz, ale nie
    > będę w każdym zdaniu powtarzał do czego się odnoszę a co _jednoznacznie_
    > wynika z kontekstu. "Widzenie w wizjerze" pewnie da się załatwić
    soczewkami
    > korekcyjnymi ale od widzenia do ustawienia ostrości droga daleka.

    Z kontekstu nie wynika jednoznacznie, że odnosisz swoją opinię do sytuacji
    pytajacego. Gdybyś napisał 'Przy lustrzankach nie FF na które cię stać i tak
    ostrości w wizjerze ze swoją wadą wzroku dobrze nie ustawisz' znaczenie
    Twojej wypowiedzi byłoby nieco inne. A tak - wyszło twierdzenie, ze się nie
    da. A to nieprawda - bo sporo zależy od konkretnej sytuacji.

    > Nic takiego nie napisałem. Napisałem tylko, że to utopia.

    Ano właśnie - utopia - 'mrzonka, plan, pomysł wzniosły, ale utopijny,
    nieżyciowy, nierealny, nieziszczalny, fantastyczny' - to w/g słownika
    Kopalińskiego. W praktyce 'utopia' sprowadza się do tego, że się nie da. A
    do tego w/g Ciebie utopia tylko w lustrzankach nie-FF - tak, jakby w FF za
    dotknięciem cudownej rączki nagle się dawało. Żeby nie było wątpliwości - w
    FF zazwyczaj wizjery sa faktycznie lepsze i ostrość ustawia się łatwiej.
    Ale - nie jest to jakiś drastyczny skok jakościowy a jedynie różnica
    ilościowa - chyba nie większa niż między typowymi lustrzankami FF z AF a
    lustrzankami MF (może za wyjątkiem niektórych Zenitów o osobliwie kiepskim
    wizjerze).

    > Oczywiście jak
    > masz czas to możesz się bawić i ustawisz. Ale branie tego jako jednego z
    > głównych kryteriów do zakupu jest idiotyczne. W 99% i tak ostrość będzie
    > ustawiał automat.

    Zależy od zdjeć jakie wykonujesz. Znam posiadaczy lustrzanek APS-c którzy
    bardzo często używaja MF. Sam też często robię zdjecia makro, przy których
    AF nie używam prawie nigdy.

    > Też ustawiałem tylko co z tego. W zdecydowanej większości sytuacji i tak
    > ustawienie ostrości ręcznie będzie utopią, bo po pierwsze nie ma czasu a
    po
    > drugie g... widać.

    A u mnie widać motyw - i to zazwyczaj nieco inny niż napisałeś... A co do
    tego, czy nie ma czasu - wszystko zależy od sytuacji. Np. krajobraz raczej
    rzadko ucieka galopem z kadru a niektorzy zdążą nawet przy jego
    fotografowaniu statyw rozstawić...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 33. Data: 2010-10-04 16:52:38
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 4 Oct 2010 18:06:57 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Twierdzisz, ze nie jest to prawda?

    Nic takiego nie twierdzę. Twierdzę tylko, że jest to "ostry, kategoryczny
    sąd"

> [...]
    > coraz więcej niuansów, pojawiaja sie pytania, wątpliwości. Wraz z nimi obraz
    > rzeczywistości staje się mniej uproszczony i maleją skłonności do

    Kolejny raz dyskutujesz z własnymi wyobrażeniami tego co napisałem.

    > Z kontekstu nie wynika jednoznacznie, że odnosisz swoją opinię do sytuacji
    > pytajacego.

    I dlatego zostawiłem tylko tyle cytatu ile zostawiłem? Cytaty zostawia się
    po to by było wiadomo do czego się odnosimy i by nie trzeba było wymyślać
    sobie kontekstu.

> [...]
    > lustrzankami MF (może za wyjątkiem niektórych Zenitów o osobliwie kiepskim

    A teraz odnieś to do tego jak większość ludzi używa aparatu. Ostrzenie
    manualne dla zdecydowanej większości jest zbędne i branie go jako jeden z
    głównych warunków przy zakupie sprzętu jest błędem.

    > Zależy od zdjeć jakie wykonujesz. Znam posiadaczy lustrzanek APS-c którzy
    > bardzo często używaja MF. Sam też często robię zdjecia makro, przy których
    > AF nie używam prawie nigdy.

    To, że ty robisz mnóstwo takich zdjęć nie oznacza, że większość tak robi.
    Przy makro oczywiście masz racje, ale tu się rodzi pytanie czy nie lepiej
    ostrzyć jednak na LCD w takiej sytuacji i kupić aparat który na to pozwala?

> [...]
    > tego, czy nie ma czasu - wszystko zależy od sytuacji. Np. krajobraz raczej
    > rzadko ucieka galopem z kadru a niektorzy zdążą nawet przy jego

    Co nie zmienia faktu, że przy krajobrazie AF poradzi sobie równie dobrze
    (jak nie lepiej) niż ty ostrząc manualnie, więc przykład bez sensu.

    --
    Kojer

  • 34. Data: 2010-10-04 18:12:00
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał

    <<<wycinam personalne przepychanki - bo nie sądzę, aby były warte
    kontynuacji>>>

    > A teraz odnieś to do tego jak większość ludzi używa aparatu. Ostrzenie
    > manualne dla zdecydowanej większości jest zbędne i branie go jako jeden z
    > głównych warunków przy zakupie sprzętu jest błędem.

    Dlaczego generalizujesz? Dla tych, którzy nie planuja używać - jest zbędne,
    ale są też i tacy, którzy używać będą. I dla nich może być to istotny (choć
    niekoniecznie główny) warunek przy zakupie sprzętu.

    > To, że ty robisz mnóstwo takich zdjęć nie oznacza, że większość tak robi.

    I dlatego, że mam inne potrzeby niż większość mam być w/g Ciebie idiotą? Bo
    jakość wizjera pozwalajacą na ostrzenie manualne uważam za jedno z głównych
    kryteriów - co powyżej oceniłeś jako idiotyczne...

    > Przy makro oczywiście masz racje, ale tu się rodzi pytanie czy nie lepiej
    > ostrzyć jednak na LCD w takiej sytuacji i kupić aparat który na to
    pozwala?

    Używam do makro kilku aparatów - lustrzanki i dwóch kompaktów z odchylanymi
    ekranami LCD. I używanie nieosłoniętego LCD w jasny, słoneczny dzień (a
    owady są najbardziej aktywne właśnie w takich warunkach i często robię im
    zdjecia właśnie wtedy) jest udręką ze względu na kiepską widoczność obrazu w
    takich warunkach. Poza tym lustrzanka jest zdecydowanie zbyt ciężka aby dało
    sie nią wygodnie posługiwać w pozycji 'na zombie' wymuszanej w przypadku
    wykorzystywania do kadrowania i ostrzenia ekranika LCD. Dlatego dużo lepszym
    wyjściem od ekranika LCD jest w/g mnie EVF - i mam nadzieję, że odchylany
    EVF o dużej rozdzielczosci stanie się kiedyś powszechnie stosowanym
    standardem. Nie neguje natomiast przydatności ostrzenia lustrzanką w trybie
    LV przy zdjęciach ze statywu w studio - tam to może być bardzo dobre
    rozwiazanie. Kolejną kwestią jest rozdzielczość obrazu - nadal jeszcze na
    stosowanych w aparatach ekranikach LCD szczegóły są gorzej widoczne niż na
    dobrej matówce. W przyszłości pewnie to sie zmieni, ale jeszcze trochę
    musimy poczekać. Wysuwane czasem argumenty, że na ekraniku LCD możemy
    powiększyc interesujacy nas fragment obrazu są słuszne w pzrypadku
    fotografowania statycznych motywów - przy fotografii jaką ja uprawiam
    konieczna jest równoczesna z ostrzeniem kontrola całego kadru i wszelkie
    lupki powiększajace fragment kadru nie zdają egzaminu.

    > Co nie zmienia faktu, że przy krajobrazie AF poradzi sobie równie dobrze
    > (jak nie lepiej) niż ty ostrząc manualnie, więc przykład bez sensu.

    Uważasz, że do krajobrazu lepsze jest AF? Poważnie tak piszesz? To podaj
    moze jakiś przykład jego zalet przy takich zdjęciach - bo chyba nie
    zaprzeczysz, że precyzyjna kontrola głębi ostrości łatwiejsza jest w
    przypadku ostrzenia manualnego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2010-10-04 18:36:00
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 4 Oct 2010 20:12:00 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > <<<wycinam personalne przepychanki - bo nie sądzę, aby były warte
    > kontynuacji>>>

    Wybacz, ale personalnie to tylko ty się "przepychasz". Ja tylko twierdzę,
    że nie dyskutujesz ze mną tylko z własnymi wyobrażeniami tego co napisałem.
    Wskaż choć jedno miejsce w którym _personalnie_ cię atakuję.

    > Dlaczego generalizujesz?

    Ile procent użytkowników rzeczywiście potrzebuje ręcznego ostrzenia według
    ciebie? Bo dla mnie to jest margines.

    > Dla tych, którzy nie planuja używać - jest zbędne,
    > ale są też i tacy, którzy używać będą. I dla nich może być to istotny (choć
    > niekoniecznie główny) warunek przy zakupie sprzętu.

    Ale ja się cały czas odnoszę do konkretnego przypadku. Ty dorabiasz
    filozofię. W tym konkretnym przypadko jest ktoś kto robił zdjęcia analogiem
    bez AF i "martwi" się, że brak możliwości ręcznego ostrzenia będzie
    problemem. Więc prawdopodobnie nie będzie bo po kilku próbach pozwoli
    działać automatyce.

    > I dlatego, że mam inne potrzeby niż większość mam być w/g Ciebie idiotą?

    Skad taki wniosek na litość boską?

    > Bo
    > jakość wizjera pozwalajacą na ostrzenie manualne uważam za jedno z głównych
    > kryteriów - co powyżej oceniłeś jako idiotyczne...

    Dla konkretnego przypadku i dla statystycznej znacznej większości. Twój
    przypadek nie jest reprezentatywny.

    [ciach z którym się w większości zgadzam]

> [...]
    > moze jakiś przykład jego zalet przy takich zdjęciach - bo chyba nie
    > zaprzeczysz, że precyzyjna kontrola głębi ostrości łatwiejsza jest w

    Do _precyzyjnej_ kontroli głębi ostrości moim zdaniem wizjer APS-C się
    nadaje słabo. Oczywiście możesz się z tym nie zgodzić.

    PS. Bez urazy ale czy nie da się czegoś zrobić OE by nie masakrował
    cytatów? Poprawianie tego ręcznie by jakoś wyglądało jest cholernie
    niewygodne.

    --
    Kojer

  • 36. Data: 2010-10-04 21:12:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał

    >[...]
    >
    > Ile procent użytkowników rzeczywiście potrzebuje ręcznego ostrzenia według
    > ciebie? Bo dla mnie to jest margines.

    Zależy co uznać za margines. Znane są przypadki, gdy ludzie do lustrzanek
    cyfrowych dokupywali matówki z klinem - właśnie ze względu na manualne
    ostzrenie. W archiwach listy też możesz znaleźć całkiem niemało wypowiedzi
    świadczących o potrzebie ostrzenia manualnego.

> [...]
    > bez AF i "martwi" się, że brak możliwości ręcznego ostrzenia będzie
    > problemem. Więc prawdopodobnie nie będzie bo po kilku próbach pozwoli

    I z tego, że jest przyzwyczajony do ręcznego nastawiania ostrości i się
    martwi, że ciężko mu będzie ostrzyć manualnie wyciągasz wniosek, ze
    ostrzenie manualne nie bedzie mu potrzebne?

    > Do _precyzyjnej_ kontroli głębi ostrości moim zdaniem wizjer APS-C się
    > nadaje słabo. Oczywiście możesz się z tym nie zgodzić.
    >[...]

    Nadaje się gorzej, niż lepsze od niego wizjery. Ale - po włączeniu AF
    możliwości kontroli GO stają się jeszcze mniejsze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2010-10-05 06:38:41
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Mon, 4 Oct 2010 23:12:43 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > ostzrenie. W archiwach listy też możesz znaleźć całkiem niemało wypowiedzi
    > świadczących o potrzebie ostrzenia manualnego.

    Ale ile procent według ciebie rzeczywiście tego używa nie od swięta? Bo
    twoje przykłady to nadal jest margines. Na moje oko to jest jakiś nędzny
    procent, jak nie promil, wszystkich posiadaczy aparatów z AF.

    > I z tego, że jest przyzwyczajony do ręcznego nastawiania ostrości i się
    > martwi, że ciężko mu będzie ostrzyć manualnie wyciągasz wniosek, ze
    > ostrzenie manualne nie bedzie mu potrzebne?

    Twoja logika mnie zadziwia. Dla mnie jasnym po jego wypowiedzi było, ze
    praktycznie nie ma doświadczenia z AF i tego, że będzie głównie ostrzył
    automatem sobie nie uswiadamia (nic nie pisał o specyficznych
    zastosowaniach takich jak makro).

    > Nadaje się gorzej, niż lepsze od niego wizjery. Ale - po włączeniu AF
    > możliwości kontroli GO stają się jeszcze mniejsze.

    Tylko, że to się ma nijak do tego do czego się przyczepiłeś. Mówiliśmy o
    _ostrzeniu_ a nie _kontrolowaniu_ głębi ostrości.
    Jak rozumiem po tym jak już ustawisz parametry (przysłona, czas itp.) i
    wycelujesz w punkt który ma być ostry to twój aparat gorzej ustawi ostrość
    niż ty? Moje doświadczenia mówią co innego, ale może rzeczywiście masz
    znacznie lepszy wzrok niż ja (tak miałem w rękach K100D na który się
    powoływałeś).

    --
    Kojer

  • 38. Data: 2010-10-05 16:20:49
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał

> [...]
    > twoje przykłady to nadal jest margines. Na moje oko to jest jakiś nędzny
    > procent, jak nie promil, wszystkich posiadaczy aparatów z AF.

    Jakby to był taki nędzny promil - producenci od dawna oferowaliby obiektywy
    do lustrzanek bez pierścienia ustawiania ostrości. Oni gorliwie się chwytają
    każdej szansy na obniżenie kosztów produkcji a w odróżnieniu od nas oni maja
    spore fundusze na badania marketingowe.

> [...]
    > praktycznie nie ma doświadczenia z AF i tego, że będzie głównie ostrzył
    > automatem sobie nie uswiadamia (nic nie pisał o specyficznych

    A mnie Twoja. Człowiekowi który całe życie używał MF i z AF nie ma
    doświadczeń mówisz z przekonaniem, że po kupieniu aparatu z AF MF nie bedzie
    w ogóle potrzebował. To tak, jakbyś komuś, kto całe życie jeźdzl rowerem
    wmawiał, ze po kupieniu samochodu już nigdy na rower nie wsiądzie. Nie przys
    zło Ci do głowy, ze możesz takimi stwierdzeniami skłonić kogś do decyzji,
    której później będzie żałował?

    > Tylko, że to się ma nijak do tego do czego się przyczepiłeś. Mówiliśmy o
    > _ostrzeniu_ a nie _kontrolowaniu_ głębi ostrości.

    Mam rozumieć, że w/g Ciebie kontrola głębi ostrosci nie ma związku z
    ostrzeniem?

> [...]
    > niż ty? Moje doświadczenia mówią co innego, ale może rzeczywiście masz
    > znacznie lepszy wzrok niż ja (tak miałem w rękach K100D na który się

    To zależy od motywu, warunków oświetleniowych i tego, na ile starannie będę
    ustawiał ostrość. Są sytuacje, kiedy AF ustawi porównywalnie (nieco lepiej
    lub nieco gorzej - z na tyle drobnymi różnicami, ze nie bedą one miały
    znaczenia), kiedy indziej AF się wyłoży (klasyczny przykład - zdjecie
    wykonywane w krzakach z motywem przesłoniętym częściowo gałęziami - AF
    zgłupieje, nie wiedząc na co ma ustawić ostrość). Zdarzaja sie również
    tematy trudne dla AF - np. powtarzajacy sie motyw sztachetek płotu. W
    jeszcze innych sytuacjach mogę wyłożyć się ja - bo np. będę zmęczony i nie
    przyłożę sie wystarczajaco do ustawienia ostrości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 39. Data: 2010-10-05 17:04:39
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 5 Oct 2010 18:20:49 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Jakby to był taki nędzny promil - producenci od dawna oferowaliby obiektywy
    > do lustrzanek bez pierścienia ustawiania ostrości.

    Ale odpowiesz na pytanie? Jaki to według ciebie procent?

    > Oni gorliwie się chwytają
    > każdej szansy na obniżenie kosztów produkcji a w odróżnieniu od nas oni maja
    > spore fundusze na badania marketingowe.

    I zauważ jak szeroki i wygodny pozostał pierścień ostrosci w takim np.
    kicie 18-55 u Canona. Ciekawe czemu. Ciekawe czemu ciągle mamy wizjery i
    parę innych rzeczy. Jakby rządziło tylko i wyłacznie obniżanie kosztów to
    mielibyśmy tylko proste małpki.

> [...]
    > w ogóle potrzebował. To tak, jakbyś komuś, kto całe życie jeźdzl rowerem
    > wmawiał, ze po kupieniu samochodu już nigdy na rower nie wsiądzie.

    Znów polemizujesz z własnymi wyobrażeniami tego co napisałem.

    > Nie przyszło Ci do głowy, ze możesz takimi stwierdzeniami skłonić kogś do decyzji,
    > której później będzie żałował?

    Ale zauważyłeś, że proponuje mu zainteresować się jednak lustrzankami które
    na początku odrzucił przez teoretyczne problemy z ostrzeniem? Co jakby
    posyła twój wywód do kosza.

    > Mam rozumieć, że w/g Ciebie kontrola głębi ostrosci nie ma związku z
    > ostrzeniem?

    Mam rozumieć, że w/g Ciebie kontrola głębi ostrości polega tylko na
    ostrzeniu w punkt?
    Jeszcze raz, twórca wątku nie pisał o problemie z kontrolowaniem głębi
    ostrości tylko o problemie z ostrzeniem. Nie wiem jak dla ciebie ale dla
    mnie to jest w miarę jednoznaczne.

> [...]
    > zgłupieje, nie wiedząc na co ma ustawić ostrość). Zdarzaja sie również
    > tematy trudne dla AF - np. powtarzajacy sie motyw sztachetek płotu.

    Tak, bo zdjęcia krajobrazu przez sztachetki płotu to po prostu klasyka i
    99% zdjęć krajobrazowych.

    > W jeszcze innych sytuacjach mogę wyłożyć się ja - bo np. będę zmęczony i nie
    > przyłożę sie wystarczajaco do ustawienia ostrości.

    Albo po prostu nie będzie tego widać w wizjerze.

    --
    Kojer

  • 40. Data: 2010-10-05 18:47:12
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał:

    > Ale odpowiesz na pytanie? Jaki to według ciebie procent?

    Znaczący. A dokładnej wartości Ci nie podam, bo jej ustalenie wymagałoby
    przeprowadzenai stosownych badań statystycznych. Niestety producenci którzy
    zapewne takie badania pzreprowadzaja nie chwala się publicznie ich wynikami.

    > I zauważ jak szeroki i wygodny pozostał pierścień ostrosci w takim np.
    > kicie 18-55 u Canona. Ciekawe czemu.

    Ano właśnie - czemu pozostał? Przecież on komplikuję konstrukcję i podraża
    jej koszt. Gdyby go nie było - obiektyw byłby tańszy, lżejszy, zapewne też
    bardziej szczelny. W/g Ciebie jest dla niemal wszystkich użytkowników (za
    wyjątkiem jak piszesz nędznego procenta jeśli nie promila) całkowicie
    zbędny, a jednak Canon go zostawił. Czyżby ci w Canonie tacy głupi byli?

    > Ciekawe czemu ciągle mamy wizjery i
    > parę innych rzeczy. Jakby rządziło tylko i wyłacznie obniżanie kosztów to
    > mielibyśmy tylko proste małpki.

    Naprawdę tego nie rozumiesz? Cięcie kosztów jest hamowane pzrez potzreby
    użytkowników. Pewnych rzeczy nie można w danej klasie sprzętu wyciąć, bo
    potencjalni klienci się zbuntują i pójdą na zakupy do konkurencji.

    > Znów polemizujesz z własnymi wyobrażeniami tego co napisałem.

    Nie - z tym, co pzreczytałem. I co mogą pzreczytać wszyscy ktorym się będzie
    chciało pzrejrzeć ten wątek (tylkom jakoś mam obawy, ze mało kogo już on
    interesuje)

    > Ale zauważyłeś, że proponuje mu zainteresować się jednak lustrzankami
    które
    > na początku odrzucił przez teoretyczne problemy z ostrzeniem? Co jakby
    > posyła twój wywód do kosza.

    I załóżmy że kupi lustrzankę bez zwracania uwagi na jakość wizjera - bo
    uwierzy Ci, ze i tak zawsze będzie korzystać z AF. I - jesteś pewien, że
    będzie to słuszna decyzja?

> [...]
    > Jeszcze raz, twórca wątku nie pisał o problemie z kontrolowaniem głębi
    > ostrości tylko o problemie z ostrzeniem. Nie wiem jak dla ciebie ale dla

    Nie wykręcaj się. Pisałeś, że na reczne ostrzenie i tak zwykle nie ma czasu.
    Odpowiedziałem, że to zależy od sytuacji - i podałem pzrykład krajobrazu,
    gdzie czasu zwykle jest pod dostatkiem. Na to Ty - i tu już dokłądnie
    zacytuję: 'Co nie zmienia faktu, że przy krajobrazie AF poradzi sobie równie
    dobrze
    (jak nie lepiej) niż ty ostrząc manualnie, więc przykład bez sensu.' Zatem
    napisałem Ci dlaczego stosowanie manualnego ostrzenia przy krajobrazach ma
    jak najbardziej sens.

    > Tak, bo zdjęcia krajobrazu przez sztachetki płotu to po prostu klasyka i
    > 99% zdjęć krajobrazowych.

    Płot to tylko jeden prosty przykład (na tyle łatwy do zrozumienia, ze nawet
    producenci w instrukcjach do aparatów często go opisują). Sytuacji przy
    których AF zawodzi jest duzo więcej

    > Albo po prostu nie będzie tego widać w wizjerze.
    > [...]
    Oczywiście tak też moze być. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji
    zdjeciowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)