    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon sx 30 IS i co do tego ?
    Date: Mon, 4 Oct 2010 18:06:57 +0200

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał:

    > To przeczytaj jeszcze raz co piszesz.
    > Ot pierwszy z brzegu kategoryczny sąd:
    > "Najłatwiej rzucaja kategorycznymi stwierdzeniami ci, którzy nie mają
    > pojęcia o sprawie. "

    Twierdzisz, ze nie jest to prawda? Bo mnie doświadczenie nauczyło, że w
    czarno-białych barwach widzą i opisują świat ci, którzy nie obserwują zbyt
    wnikliwie. Wraz ze wzrostem wiedzy o przedmiocie zaczyna się dostrzegać
    coraz więcej niuansów, pojawiaja sie pytania, wątpliwości. Wraz z nimi obraz
    rzeczywistości staje się mniej uproszczony i maleją skłonności do
    kategorycznych wypowiedzi.

    > Jak sobie odpowiednio "zdefiniujesz kryteria" to wszystko będzie ostre.

    Owszem. Lub - przy nieco innych kryteriach - wszystko będzie nieostre.
    Dlatego pisanie że ustawienie ostrości bedzie utopią - bez określenia
    kryteriów ostrości i warunków ustawiania - jest co najmniej nierozsądne.

> [...]
    > tak to marzenie bo cena jest zbyt duża]to w grę wchodzi podgląd wizjerem .
    > Okulary przeszkadzają [może nie potrafię, ale w okularach nie jestem w
    > stanie "widzieć" wizjerem] , a ustawienie ostrości bez okularów to [jak>
    > sprawdzałem w praktyce] utopia."
    >
    > Rzeczywiscie nie ma tu ani słowa o kłopotach ze wzrokiem. Wybacz, ale nie
    > będę w każdym zdaniu powtarzał do czego się odnoszę a co _jednoznacznie_
    > wynika z kontekstu. "Widzenie w wizjerze" pewnie da się załatwić
    soczewkami
    > korekcyjnymi ale od widzenia do ustawienia ostrości droga daleka.

    Z kontekstu nie wynika jednoznacznie, że odnosisz swoją opinię do sytuacji
    pytajacego. Gdybyś napisał 'Przy lustrzankach nie FF na które cię stać i tak
    ostrości w wizjerze ze swoją wadą wzroku dobrze nie ustawisz' znaczenie
    Twojej wypowiedzi byłoby nieco inne. A tak - wyszło twierdzenie, ze się nie
    da. A to nieprawda - bo sporo zależy od konkretnej sytuacji.

    > Nic takiego nie napisałem. Napisałem tylko, że to utopia.

    Ano właśnie - utopia - 'mrzonka, plan, pomysł wzniosły, ale utopijny,
    nieżyciowy, nierealny, nieziszczalny, fantastyczny' - to w/g słownika
    Kopalińskiego. W praktyce 'utopia' sprowadza się do tego, że się nie da. A
    do tego w/g Ciebie utopia tylko w lustrzankach nie-FF - tak, jakby w FF za
    dotknięciem cudownej rączki nagle się dawało. Żeby nie było wątpliwości - w
    FF zazwyczaj wizjery sa faktycznie lepsze i ostrość ustawia się łatwiej.
    Ale - nie jest to jakiś drastyczny skok jakościowy a jedynie różnica
    ilościowa - chyba nie większa niż między typowymi lustrzankami FF z AF a
    lustrzankami MF (może za wyjątkiem niektórych Zenitów o osobliwie kiepskim
    wizjerze).

    > Oczywiście jak
    > masz czas to możesz się bawić i ustawisz. Ale branie tego jako jednego z
    > głównych kryteriów do zakupu jest idiotyczne. W 99% i tak ostrość będzie
    > ustawiał automat.

    Zależy od zdjeć jakie wykonujesz. Znam posiadaczy lustrzanek APS-c którzy
    bardzo często używaja MF. Sam też często robię zdjecia makro, przy których
    AF nie używam prawie nigdy.

    > Też ustawiałem tylko co z tego. W zdecydowanej większości sytuacji i tak
    > ustawienie ostrości ręcznie będzie utopią, bo po pierwsze nie ma czasu a
    po
    > drugie g... widać.

    A u mnie widać motyw - i to zazwyczaj nieco inny niż napisałeś... A co do
    tego, czy nie ma czasu - wszystko zależy od sytuacji. Np. krajobraz raczej
    rzadko ucieka galopem z kadru a niektorzy zdążą nawet przy jego
    fotografowaniu statyw rozstawić...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)