    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CCTV - jak lista, grupa, forum ?
    Date: Thu, 24 Sep 2009 21:23:07 +0200

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    news:h9g5ae$pbf$1@news.onet.pl...
    > Jedyną zaletą koncentryka w stosunku do skrętki w cctv jest mniejsza
    > tłumienność, czyli mówiąc obrazowo na powiedzmy 300m koncentryka będzie
    > ciut ostrzejszy obraz niż na 300m skrętki i pasywnych nadajnikach - ale to
    > też w określonych warunkach - poza tym - same wady.
    > W branży pracuję już kilkanaście lat. Koncentryka nie stosujemy już z 5
    > lat albo lepiej (poza jak już mówiłem wyjątkowymi przypadkami np. 2m od
    > rejestratora). Pierwsze instalacje IP też już mamy za sobą.

    Stosowanie skrętki jest uzasadnione np. w budynkach gdzie jest
    sieć ethernet i mamy do dyspozycji wolne kable do wykorzystania w CCTV.
    Raczej nie spotyka sie wielu nowoukładanych instalacji CCTV na skrętce,
    chyba że wymagania są takie albo jest sytuacja jak wyżej.
    Nieraz warunki wręcz uniemożliwiają zastosowanie skrętki (zakłocenia).
    Zauważ że konwertery koncentryk/skrętka to także coś, co powoduje dodatkową
    awaryjność
    a w CCTV nie można sobie na to pozwolić. Nie są to także tanie urządzenia.
    Pasywny balun dobrej firmy kosztuje około 20-30zł. To zwiększa koszty.
    Wspomniałeś że skrętka wraz z konwerterami jest nieco gorsza. Wynika to
    między innymi z faktu
    że impedancja falowa skrętki to około 100ohm a kamery i rejestratory
    przystosowane są do 75ohm.
    Oznacza to tyle, że zwykły konwerter pasywny o jakim wspomniałeś czyli po
    prostu balun
    daje możliwośći przeniesienia prawidłowo sygnału wideo przez skrętkęi. Taka
    sytuacja oznacza
    tylko jedno - niedopasowania, odbicia i nie możność stosowania w praktyce
    lini dłuższych niż 40-60m
    i pod warunkiem że w skrętce mamy tylko jeden sygnał wideo a to oznacza
    kompromis między rozrzutnością albo jakością obrazu. No chyba że dochodzi
    jeszcze możliwość wykorzystania pozostałych par do zasilania kamer po
    skrętce albo PTZ -ale jak wiesz - co do zasilania to też nie każda kamera i
    nie na kazdą odległość.
    Co prawda większe odległości, nawet 1,5 kilometra po skrętce można osiągnąć
    z aktywnymi konwerterami ale koszt
    jednego aktywnego konwertera to koszt powyżej 100zł. (średnio 200-300zł)
    Światłowody? Czemu nie, ale kosztowne i tylko w naprawdę uzasadnionej
    konieczności - np. duża odległość.
    Co do instalacji IP to sprawa ma się zupełnie inaczej. To inny wymiar CCTV.
    Mamy do dyspozycji nie tylko kabel etnernetowy ale także WiFI No i
    oczywiście można wykorzystać internet.

    Marek