    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CCTV - jak lista, grupa, forum ?
    Date: Thu, 24 Sep 2009 21:09:00 +0200

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    news:h9g5ae$pbf$1@news.onet.pl...
    > Jedyną zaletą koncentryka w stosunku do skrętki w cctv jest mniejsza
    > tłumienność, czyli mówiąc obrazowo na powiedzmy 300m koncentryka będzie
    > ciut ostrzejszy obraz niż na 300m skrętki i pasywnych nadajnikach - ale to
    > też w określonych warunkach - poza tym - same wady.
    > W branży pracuję już kilkanaście lat. Koncentryka nie stosujemy już z 5
    > lat albo lepiej (poza jak już mówiłem wyjątkowymi przypadkami np. 2m od
    > rejestratora). Pierwsze instalacje IP też już mamy za sobą.

    Stosowanie skrętki jest ekonomicznie uzasadnione np. w budynkach gdzie jest
    sieć ethernet i mamy do dyspozycji wolne kable do wykorzystania w CCTV.
    Raczej nie spotyka sie wielu nowoukładanych instalacji CCTV na skrętce,
    chyba że wymagania są takie albo jest sytuacja jak wyżej.
    Nieraz warunki wręcz uniemożliwiają zastosowanie skrętki. Zauważ że
    konwertery koncentryk/skrętka to także coś, co powoduje dodatkową awaryjność
    a w CCTV nie można sobie na to pozwolić. Nie są to także tanie urządzenia.
    Pasywny balun dobrej firmy kosztuje około 20-30zł.
    Wspomniałeś że skrętka wraz z konwerterami jest nieco lepsza. Pozwolę
    się z tym nie zgodzić. Impedancja falowa skrętki to około 100ohm a kamery i
    rejestratory przystosowane są do 75ohm. Oznacza to tyle, że zwykły konwerter
    pasywny o jakim wspomniałeś czyli po prostu balun nie przeniesie prawidłowo
    impedancji falowej. Taka sytuacja oznacza tylko jedno - niedopasowania,
    odbicia i nie możność stosowania w praktyce lini dłuższych niż 40-60m
    i pod warunkiem że w skrętce mamy tylko jeden sygnał wideo. A to oznacza
    kompromis między rozrzutnością albo jakością obrazu. No chyba że dochodzi
    jeszcze możliwość wykorzystania pozostałych par do zasilania kamer po
    skrętce albo PTZ.
    1,5 kilometra po skrętce można osiągnąć z aktywnymi konwerterami ale koszt
    jednego aktywnego konwertera to koszt powyżej 100zł. (średnio 200-300zł)
    Światłowody? Czemu nie, ale kosztowne i tylko w naprawdę uzasadnionej
    konieczności - np. duża odległość.
    Co do instalacji IP to sprawa ma się zupełnie inaczej. To inny wymiar CCTV.
    Mamy do dyspozycji nie tylko kabel etnernetowy ale także WiFI No i
    oczywiście można wykorzystać internet.

    Marek