    From: Arek <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: A2 za 13 PLN na bramce od jutra
    Date: Tue, 04 Jan 2011 13:42:39 +0100

    W dniu 2011-01-04 11:24, Cavallino pisze:

    > A kto ma dyktować?
    > Jego kasa, jego biznes, jego decyzja.
    > Jak zaproponuje za mało, to nie znajdzie chętnych.
    > Jeśli znajduje - to znaczy, że zaproponował wystarczająco.
    > Na właśnie polega ustalanie cen przez rynek.

    Wystarczająco, dla przyjezdnych z innego biedniejszego kraju.

    > Jakie znasz firmy, które produkują cokolwiek w Norwegii (pomijając
    > surowce)?

    Na półkach w sklepach masz tylko i wyłącznie rodzime produkty. Zresztą
    to nie tylko Norwegia w całej Skandynawii jest dość podobnie.

    A jak to wygląda na naszych półkach?

    > Ale możesz ocenić na przykładzie innych państw, gdzie płaca była za wysoka.
    > Np. Irlandii.

    Ale tam to inaczej funkcjonuje niż w Norwegii więc co tu porównywać?

    > Jego prawo.

    Owszem.

    > Że ta kasa którą zapłacił pracownikom zostaje w danym kraju, a nie
    > wędruje na Ukrainę czy do Chin.
    > A państwo nie musi pracownikom płacić zasiłku dla bezrobotnych.

    W jaki sposób? Pracownicy to Polacy, Ukraincy itp. będą żyć najniższym
    kosztem a oszczędności wywiozą do domów.

    Dlatego jak powiedziałem na początku Państwo to kontroluje i to działa.
    Ludzie mają dobrze płatną pracę, firmy zarabiają na bogatym
    społeczeństwie, wszyscy są zadowoleni. Niby utopia, ale jak widać to
    działa:)

    > A jednak ludzie pracują.
    > Co oznacza, że lepszych warunków na rynku nie ma.

    I w czyim to jest interesie? Bo przykład Norweski pokazuje, że mogą tak
    samo pracować za wyższe wynagrodzenie nikt nie traci a wszyscy zyskują.

    > Nie zarobi, bo wykończy go import tańszych produktów z miejsc gdzie
    > produkuje się taniej.

    Może tak być ale nie musi. Wspomniana Skandynawia znowu doskonałym
    przykładem.

    Oczywiście;)

    A.