    From: "franc" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Quo vadis Nokia?
    Date: Sat, 21 Nov 2009 11:46:19 +0100

    Od jakiegos czasu obserwuje co sie dzieje na rynku telefonow, szczegolnie
    pod katem ulubionej marki - Nokia (tylko prosze, bez docinkow. szanuje
    uzytkownikow SE, Motoroli, Samsungow, iPhone itd - nie o potyczke tu
    chodzi).
    Wychodze z zalozenia ze telefon jest wtedy dobry, kiedy spelnia oczekiwania
    uzytkownika.

    Do tej pory, od wielu lat praktycznie bez zmruzenia oka wybieralem kolejne
    telefony (i smartfony) finskiego producenta. Zawsze spelnialy moje
    oczekiwania i co wiecej widzialem sens tworzenia nowych modeli danej serii,
    szczegolnie w kontekscie symbiana gdyz S40 juz dawno porzucilem.
    Sprawne, logiczne menu, aplikacje, gry, nawigacja i przy tym w miare szybkie
    dzialanie systemu oraz niezawodnosc i (przewaznie) dobre materialy sprzetu
    przekonywaly mnie do Nokii przy kazdej zmianie telefonu.

    Ostatnio jednak mam wrazenie (czy tylko ja?), ze Nokia sama bladzi w swiecie
    komorek. Stworzyla nowa serie X, promowana od dlugiego czasu seria N jako
    multimedialna zeszla troche na psy. Nowych aplikacji nie ma wiele
    (sensownych), Platforma N-Gage 2.0 zostala zamknieta nad czym boleje pomimo
    jej ogolnej slabej jakosci. Byla to jednak jakas namiastka konsoli. Wszystko
    zmierza w kierunku jakiegos OVI, ktore mam wrazenie dopiero probuje nawiazac
    "jakas" walke z appstore. Moze sie myle, ale mam wrazenie, ze powazni
    producenci gier czy chociazby nawigacji Tomtom rowniez nie traktuja powaznie
    Nokii. Kolejne, dotykowe serie - bardzo fajne, ale czy to na pewno one beda
    "kregoslupem" Nokii jaki do tej pory tworzyly N-series i E-series? O ile
    seria biznesowa jest ok to jak juz wczesniej wspomnialem N-ki kiedys
    porzadane przez wielu chyba sa dawane za przyslowiowa zlotowke tak jak
    kiedys S40 tylko co oferujac do tego? N900 z Maemo to kolejna galaz od Nokii
    ktora ma podobno przejac top-owe modele tego producenta.

    A moze wlasnie OVI ma byc tym, co jest modne dzisiaj coraz bardziej, czyli
    pewna namiastka 'cloud computing' w wersji mobilnej? Zdjecia na Ovi, gry z
    Ovi, muzyka z Ovi, przyjaciele na Ovi.....

    Jakie sa wasze spostrzezenia w tym temacie?

    Pozdrawiam
    Franc