  • 31. Data: 2009-09-29 21:07:54
    Temat: Re: Pytanie do Marka Wyszomirskiego [Macro]
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 29 Sep., 22:28, Pirate <p...@g...pl> wrote:

    > Witam
    > Czasami odpowiedzi sa; wre;cz idiotyczne.
    >
    > Jedz' do pierwszego lasu i znajdziesz mrówki wie;ksze od tych znajduja;cych
    > sie; w chodnikach u?oz.onych z kostki.

    to co piszesz jest prawda , wrecz objawieniem.
    problem w tym ,ze o tej porze ( dnia i roku) mrowek nie widze w
    poblizu.
    do lasu nie chce mi sie jechac ok godz 22-23 po to zeby zrobic zdjecie
    mrowki dla MW.

    Gdybym sie zdobyl na tyki wyczan mialbys pelne prawo powiedziec ze
    jestem idiota.
    poki co brakuje mi do tego stadium nieco - dlatego wskazuje linki na
    zdjecia mrowek robione na formacie aps obiektywami w zakresie 55 -180
    mm
    czy to nie jest dostatecznie duzo ?

    > No chyba, z.e mieszkasz na wsi ;]

    mozna tak powiedziec.

    > To w kaz.dym ogródku z kwiatkami znajdziesz mrówki ;]

    nie u mnie o tej porze
    w maju i lipcu jest ich najwiecej.

    > Ps.
    > Jednak na Twoim miejscu wybra? bym sie; do lasu. Tak jak pisa?em wyz.ej
    > mrówki z lasu sa; ciut wie;ksze od tych z ogródków i chodników.

    gdy widzisz lesistosc lasu nie otwieraj zlotej ksiegi.
    gdy las nie zdadzi ci swej lesnosci rowniez jej nie czytaj.
    lecz nie znaczy to wcale bys nie czytal jej nigdy .

    wiesz moze kto to napisal ?

    ja nie wiem , nie wiedzialem nigdy ale text utkwil mi w pamieci.

  • 32. Data: 2009-09-29 22:11:03
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >i dobrze zrobiles-bede mogl wyjasnic.
    >
    >Sek w tym, ze nie takimi -
    >
    >sek w tym , ze w opisie tych zdjec nie ma informacji jakim sprzetem
    >byly robione poza dcr 250.

    Nie krec. Jak wejdziesz w linki do poszczególnych zdjec - czesto znajdziesz
    opisy sprzetu.

    >generalnie dcr przeznaczony jast dla malych matryc / krotkich
    >ogniskowych ( czyli kompaktow / hybryd , w zasadzie nie sa
    >przeznaczony dla lustrzanek )

    Moze zaproponuj swoje uslugi Raynoxowi, bo oni jakos o tym nie wiedza i na
    swoich stronach - http://www.raynox.co.jp/english/egindex.htm oraz
    http://www.raynox.co.jp/english/digital/d_slr/index.
    html - zalecaja do
    lustrzanek maloobrazkowych i cyfrowych wlasnie konwertery serii DCR. Co
    wiecej - zestaw CM-2000 'Macro Explorer' zlozony z dwóch konwerterów DCR-150
    i DCR-250 sprzedawanych jako komplet polecaja na swojej stronie
    http://www.raynox.co.jp/english/35mmacc/egcm2000.htm nie tylko do lustzranek
    maloobrazkowych, ale i do sredniego formatu. Dziwni ci Japonczycy - chyba
    nie maja pojecia o tym co sami produkuja - moze od Ciebie sie dowiedza...

    >ale ja robilem dokladnie zdjecie mrowki dcr 250.
    >robactwo mnie nie kreci , ale to byla mniej wiecej ta granica do
    >ktorej mozna zejsc w aps -c z takim obiektywem ( mialem podpiete 100
    >mm , to nie ma znaczenia dla 135 wynik bedzie ten sam - nieco wieksza
    >odleglosc fotografowania),

    Tak, oczywiscie, odleglosc nieco inna, a na skale nadal twierdzisz ze
    ogniskowa obiektywu wplywu nie ma???

    >[...]
    >jesli uwazasz ze dyskutujac o fotografii mrowki i dcr 250 wskazujac na
    >zdjecia zrobine tym konwerterem mijam sie z tematem to moze uznasz ze
    >zdjecie slonia zrobione teleobiektywem byloby tematyczne ?

    Fotografia mrówki zrobiona DCR250 podlaczonym do obioktywu o konkretnej
    ogniskowej 135mm zalozonego do aparatu z matryca o konkretnej wielkosci
    APSC - pisalem Ci pare razy, a Ty wciaz swoje.

    >z cala pewnosci sa tam tez i zdjecia z aps - poszukaj dobrze.

    Wypchaj sie swoimi radami. Przed chwila wmawiales, ze nie pisza jakim
    sprzetem zrobione, teraz proponujesz zebym sobie poszukal?

    Z mojej strony definitywnie koniec. Niestety - palnales glupote i teraz
    idziesz w zaparte zeby tylko nie przyznac sie do bledu. W tej sytuacji
    dalsza dyskusja traci sens. Kto z nas wyszedl w tej dyskusji na blazna -
    kazdy sam moze sobie po jej przeczytaniu ocenic.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 33. Data: 2009-09-29 22:40:02
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    > och prosze
    > nie szulalem dlugo
    > tutaj pierwsze zdjecie zrobione na 80mm
    > do 135 nie brakuje wiele .
    > jakosc pozostawia iele do zyczenia ale daje juz pojecie jakiego
    > odwzorowania mozna oczekiwac. mysl ze w ciagu paru minut mozna znalezc
    > lepsze

    http://www.digicamfotos.de/index3.htm?http://www.dig
    icamfotos.de/4images/details.php?image_id=114247

    Nie mrówka, tylko pajak skakun (wytarczy spojrzec w oczy lub policzyc nogi),
    a Panasonic FZ-30 ktorym to zdjecie zrobiono to piekny przyklad lustrzanki
    APSC:-/ Zreszta sam autor zdjecia pisze pod nim, ze wykonane przy ogniskowej
    beacej ekwiwalentem 420mm dla formatu maloobrazkowego...

    Blaznij sie dalej - mnie juz ta dyskusja przestala bawic.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2009-09-30 05:31:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 30 Sep., 00:40, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > beacej ekwiwalentem 420mm dla formatu maloobrazkowego...
    >
    > Blaznij sie dalej - mnie juz ta dyskusja przestala bawic.

    podpisane ze zdj mrowki- jest na formom " mrowki "
    robione obiektywem o ogniskowej 80 mm.+dcr 250 ( nie ma znaczenia ze
    FZ - znaczenie ma ogniskowa 80 mm k, fotograf pisze ze 420 mm ale to
    ekw.)

    w sumie ´wskazalem jeszcze kilka linkow na zdjecia mrowek robione w
    formacie aps obiektywami od 55 do 180 mm

    a wiec masz pelny zakres.
    Mowisz ze sie nie da- zdjecia wskazuja ze sie da.
    czy to malo jeszcze ?
    nie ma sie co upierac.

  • 35. Data: 2009-09-30 06:54:20
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    icamfotos.de/4ima...

    >[...]
    >
    >podpisane ze zdj mrowki- jest na formom " mrowki "

    Odsylam na lekcje przyrody do szkoly podstawowej - mrówka jest owadem, a
    owady maja szesc nóg a nie osiem. To, ze jakis duren na stronie napisal, ze
    sfotografowal mrówke nie zmienia faktu, ze na zdjeciu jest pajak - byc moze
    faktycznie wielkosci mrówki, ale na pewno mrówka nie jest.

    >robione obiektywem o ogniskowej 80 mm.+dcr 250 ( nie ma znaczenia ze
    >FZ - znaczenie ma ogniskowa 80 mm k, fotograf pisze ze 420 mm ale to
    >ekw.)

    Nie wciskaj glupot - to, ze FZ ma podstawowe znaczenie. DCR250 ma ogniskowa
    125mm, po zalozeniu na obiektyw o ogniskowej 80mm naostrzony na
    nieskonczonosc uzyskujemy skale odwzorowania równa 80/125 czyli 0.64.
    Lustrzanka APSC z cropem 1.5 ma rozmiary matrycy 16x24mm - zatem przy takiej
    skali odwzorownia do wypelnienia pelnej szereokosci kadru bedziemy dla niej
    potrzebowac motywu o rozmiarach 37,5mm. Panasonic FZ30 ma matryce o
    rozmiarach 7.18x5.32mm - zatem przy tej samej skali pelna szerokosc kadru
    wypelni motyw o szerokosci 8.31mm.
    Jesli dla Ciebie róznica miedzy motywami o wielkiosci 37,5 i 8,31mm nie ma
    znaczenia, to sorry - nie mamy o czym rozmawiac.

    >w sumie ´wskazalem jeszcze kilka linkow na zdjecia mrowek robione w
    >formacie aps obiektywami od 55 do 180 mm
    >a wiec masz pelny zakres.

    Warunki podawalem juz kilka razy - matryca APSC, DCR250 nalozony na obiektyw
    135mm, bez dodatkowego wyciagu mieszka lub pierscieni, bez cropowania w
    komputerze lub cyfrowego zooma w aparacie. Wystarczylby jeden link do
    takiego zdjecia - ale Ty wolisz podeslac góre linków do zdjec robionych
    innymi konfiguracjami sprzetowymi.

    >Mowisz ze sie nie da- zdjecia wskazuja ze sie da.
    >czy to malo jeszcze ?
    >nie ma sie co upierac.

    Podobnie na pytanie czy po zalozeniu skafandra mozna doleciec balonem na
    Ksiezyc mozna tez pokazywac zdjecia Amerykanów którzy wyladowali tam w 1969
    roku. Przeciez zdjecia jednoznacznie wskazuja, ze dolecieli i byli w
    skafandrach! Czy to malo jeszcze? A ze nie balonem a rakieta, to tylko taki
    nieistotny drobiazg - nie ma sie co upierac...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 36. Data: 2009-09-30 07:20:22
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > sfotografowal mrówke nie zmienia faktu, ze na zdjeciu jest pajak - byc moze
    > faktycznie wielkosci mrówki, ale na pewno mrówka nie jest.

    b. mozliwe. jesli tak piszesz to uznaje , ze tak jest rzeczywiscie.
    robactwo mnie nie kreci , lekcje przyrody o ile pamietam wolalem
    spedzac w naturze niz w sali lekcyjnej , stad pewnie moje braki.

    > Nie wciskaj glupot - to, ze FZ ma podstawowe znaczenie. DCR250 ma ogniskowa
    > 125mm, po zalozeniu na obiektyw o ogniskowej 80mm naostrzony na
    > nieskonczonosc uzyskujemy skale odwzorowania równa 80/125 czyli 0.64.

    gosc pisze ,ze zrobil to aparatem panasonik fz na ogniskowej 420 mm -
    420 mm w tym aparacie to oczywiscie ekwiwalent - w rzeczywistosci jest
    88,8 mm.

    Nigdztie nie pisze , ze FZ ma podstwowe znaczenie - przeciwnie pisze
    ze to nie ma wiekszego znaczenia - znaczenie ma ogniskowa . w tym
    przypadku nie ma zasadniczego znaczenia do jakiej matrycy podpieta z
    zastrzezeniem roznic w gestosciu powierzchniowej rpzkladu pixeli.

> [...]
    > Jesli dla Ciebie róznica miedzy motywami o wielkiosci 37,5 i 8,31mm nie ma
    > znaczenia, to sorry - nie mamy o czym rozmawiac.

    i to jest mniej wiecej granica bolu dla aps . to zaledwie 4 krotny
    krop liniowy i to da sie zrobic.

    Bez cropa mrowka zajmie ok 1/4 moze 1/5 szerokosci monitora .
    Robisz crop 2 razy i juz masz na szerokosc ok 1/2 monitora.

    nie powiesz ze to za malo i nie mozna obserwowac.
    dwukrotny crop to ciagle wysoka rozdzielczosc liniowa , a wielkosc
    polowy monitora jest wystarczajaco duza .

    Poczekaj do wiosny gdy pojawia sie morwki to zrobie jej portet i
    przesle jesli linki nie wystraczaja.

> [...]
    > komputerze lub cyfrowego zooma w aparacie. Wystarczylby jeden link do
    > takiego zdjecia - ale Ty wolisz podeslac góre linków do zdjec robionych

    alez ja pisalem cos innego:
    ja wyrazilem opinie ze z 135 z dcr 150 moze podchodzic do motywow
    wielkosci motyla ( raczej nie mniejszych )
    a z dcr 250 do motywow wielkosc mrowki . (dla pchly to za malo.)
    nigdzie nie wyrazilem opini ze zajmie taki motyw cala klatke .
    Zajmie jej taka czesc ze bedzie mozna go dosyc dokladnie odwzorowac.

    Zreszta skala odwzorowania zalezy nie od ogniskowej a od odleglosci .

    i wskazalem pare linkow z aps bez mieszka obiektywem nie macro z dcr
    250 - to byly na b.wysokim poziomie zdjecia mrowek.

  • 37. Data: 2009-09-30 10:43:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >gosc pisze ,ze zrobil to aparatem panasonik fz na ogniskowej 420 mm -
    >420 mm w tym aparacie to oczywiscie ekwiwalent - w rzeczywistosci jest
    >88,8 mm.

    Zacznij wreszcie czytac ze zrozumieniem co sie do Ciebie pisze. Przeciez
    pisalem wyraxnie, ze te 420 to ekwiwalent ogniskowej - czepiam sie czego
    innego - ze robione FZ-30 a nie lustrzanka APSC.

> [...]
    >przypadku nie ma zasadniczego znaczenia do jakiej matrycy podpieta z
    >zastrzezeniem roznic w gestosciu powierzchniowej rpzkladu pixeli.

    I tu wlasnie glupote wstawiasz - bo oprócz fizycznej ogniskowej (nie neguje
    ze byla ona bliska 80mm) istotne znaczenie ma rozmiar fizyczny matrycy
    aparatu (nie ilosc megapixeli a rozmiary matrycy w mm). W FZ-30 matryca jest
    duzo mniejsza niz w APSC i zdjecie wykonane obiektywem o takiej samej
    ogniskowej bedzie wygladalo zupelnie inaczej.

    > i to jest mniej wiecej granica bolu dla aps . to zaledwie 4 krotny
    > krop liniowy i to da sie zrobic.

    No pewnie... Zamiast stosowac obiektyw 200mm tez w/g Ciebie mozna zrobic
    zdjecie standardem 50mm i zrobic 'zaledwie' czterokrotny crop liniowy i
    bedzie to samo? Brnij w takie brednie dalej - ciekawe dokad zajdziesz...

    >Bez cropa mrowka zajmie ok 1/4 moze 1/5 szerokosci monitora .
    >Robisz crop 2 razy i juz masz na szerokosc ok 1/2 monitora.

    z czterokrotnie mniejsza iloscia wykozrystanych pikseli - co niesie
    oczywiste konsekwencje dla jakosci obrazu.

    >nie powiesz ze to za malo i nie mozna obserwowac.

    Tak, oczywiscie. Na amerykanskich filmach to nawet z 4 pikseli obraz na caly
    monitor powiekszaja i numery rejestracyjne samochodów z tablic mozna
    odczytywac...

    >dwukrotny crop to ciagle wysoka rozdzielczosc liniowa , a wielkosc
    >polowy monitora jest wystarczajaco duza .

    A 640kB pamieci RAM wystarczy kazdemu uzytkownikowi komputera - tez ktos tak
    kiedys twierdzil...

    >Poczekaj do wiosny gdy pojawia sie morwki to zrobie jej portet i
    >przesle jesli linki nie wystraczaja.

    Zrób - tylko sprzetem zgodnym z warunkami, które podawalem. Sam sie
    przekonasz jaki procent kadru Ci motyw wypelni.

    >alez ja pisalem cos innego:
    >ja wyrazilem opinie ze z 135 z dcr 150 moze podchodzic do motywow
    >wielkosci motyla ( raczej nie mniejszych )

    I z ta czescia wypowiedzi sie zgadzam.

    >a z dcr 250 do motywow wielkosc mrowki . (dla pchly to za malo.)

    A tu protestuje - do mrówki to tez za malo - trzeba zastosowac albo
    silniejszy konwerter albo zalozyc go na obiektyw o dluzszej ogniskowej albo
    dolozyc dodatkowy wyciag mieszka lub pierscieni.
    Zreszta - wystarczy proste porównanie. DCR150 to +4.8 dioptrii, zas DCR250
    +8 dioptrii. Po zalozeniu na ten sam obiektyw DCR-250 da skale odwzorowania
    8/4.8=1.66x wieksza niz DCR-150. Chyba sie zgodzisz, ze stosunek wielkosci
    typowego motyla do typowej mrówki jest znacznie wiekszy niz 1.66?

    >nigdzie nie wyrazilem opini ze zajmie taki motyw cala klatke .
    >Zajmie jej taka czesc ze bedzie mozna go dosyc dokladnie odwzorowac.

    Na tej zasadzie kwadrat tez jest 'dosyc dokladnym' odwzorowaniem kola -
    wystarczy tylko przyjac odpowiednie kryteria wystarczajacej dokladnosci...

    >Zreszta skala odwzorowania zalezy nie od ogniskowej a od odleglosci .

    Bzdura. Zalezy od ogniskowych. Jesli przykrecimy makrokonwerter do obiektywu
    naostrzonego na nieskonczonosc to skala odwzorowania bedzie równa stosunkowi
    ogniskowych obiektywu i konwertera. Odleglosc przedmiotowa bedzie z kolei
    wymuszona przez ogniskowa makrokonwertera.

    >i wskazalem pare linkow z aps bez mieszka obiektywem nie macro z dcr
    >250 - to byly na b.wysokim poziomie zdjecia mrowek.

    Czesc ze znacznie dluzszymi ogniskowymi, czesc ostro cropowana w komputerze.
    A co do jakosci - to wiekszosc linków prowadzi do obrazków o rozmiarach
    dluzszego boku na poziomie kilkuset pikseli. Takie sa standardy w sieci
    narzucone przez szybkosc lacz i dostepne miejsce na serwerach, ale...
    wypowiadanie sie o jakosci zdjecia na podstawie takiej miniaturki jest
    czesto bardzo ryzykowne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 38. Data: 2009-09-30 11:29:29
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 12:43:35 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Chyba sie zgodzisz, ze stosunek wielkosci
    > typowego motyla do typowej mrówki jest znacznie wiekszy niz 1.66?

    Zdziwiłbyś się, gdybyś w odpowiedzi dostał porównanie
    http://travel.webshots.com/photo/2275629840052613609
    LhbomH
    i jakiegoś tyci-motylka?

    ;)

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 39. Data: 2009-09-30 13:04:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Grzegorz Góra" <g...@p...fr> napisał:

    > Zdziwiłbyś się, gdybyś w odpowiedzi dostał porównanie
    > http://travel.webshots.com/photo/2275629840052613609
    LhbomH
    > i jakiegoś tyci-motylka?
    >
    > ;)

    Kluczem jest słowo 'typowa'. Jeśli będziemy rozmawiać o gigantach - motyla o
    rozpiętości skrzydeł ponad 20cm też da się znaleźć. Raczej nie w naszej
    strefie klimatycznej, ale ta mrówka też z tropików.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 40. Data: 2009-09-30 17:33:19
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Uzytkownik "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Pewnie bedzie mydlane, bo raz, ze konwerter, dwa obiektyw to seria "F",
    > ale nie o ostrosc tylko o skale odwzorowania tutaj chodzi, wiec utnie to
    > dyskusje. Albo i nie utnie, ale bedziemy wiedziec, kto ma racje. Moze
    > motyla tez "upoluje" i zobaczymy, czy tylko skrzydelko, czy tez w calosci
    > zmiesci sie w kadrze. Nie chcialbym tylko rozpetywac dyskusji o wielkosci
    > motyli czy mrówek,wiec obiecuje, ze zmierze je lub zrobie tez z tej samej
    > odleglosci zdjecie pudelka zapalek czy czegos porównywalnego. A DCR juz
    > "w drodze", moze przyjdzie jeszcze w tym tygodniu ;-)

    A to i ja chetnie obejrze rezultaty pracy z tym konwerterem, gdyz
    rozpatruje jego zakup :)
    Zatem czekam z niecierpliwoscia!

    Thomas