  • 1. Data: 2009-09-26 13:50:27
    Temat: Pytanie do Marka Wyszomirskiego [Macro]
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Czy ponizszy zestaw do makro to dobry pomysl? Oczywiscie zakladam, ze efekt
    koncowy bedzie wprost proporcjonalny do ceny, ale na moje, bardzo amatorskie
    potrzeby pewnie wystarczy.

    http://www.allegro.pl/item744400800_konwerter_makro_
    raynox_dcr_250_dcr250_japan.html
    http://www.allegro.pl/item753468217_rmc_tokina_135mm
    _1_2_8_8.html

    A moze którys z tych:
    http://www.allegro.pl/item749032084_portetowa_viabri
    lant_mc_2_8_135_sakwa_jak_nowy.html
    http://www.allegro.pl/item744705858_smc_pentax_m_135
    _3_5_w_ladnym_stanie.html

    Który wybrac? Czekac na cosine (z soczewka)?

    Yogi(n)

  • 2. Data: 2009-09-26 19:00:23
    Temat: Re: Pytanie do Marka Wyszomirskiego [Macro]
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Czy masz na myśli zestaw Rynox + któryś z tych obiektywów? Skoro już
    bawisz się ze starymi manualnymi szkłami, to może na początek
    pierścienie pośrednie pod bagnet K??? Będzie taniej, a zarówno skala
    odwzorowania będzie dość dobra i w miarę łatwa do opanowania.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-09-26 19:25:10
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pośrednie pod bagnet K??? Będzie taniej, a zarówno skala odwzorowania
    > będzie dość dobra i w miarę łatwa do opanowania.

    Mam heliosa z pierścieniami m42 i przejściówką na bagnet K, ale nie jestem
    zadowolony z efektów - ani ostrość ani jasność tego obiektywu nie nadaje się
    do makro. Manualnymi "bawię sie już dość długo, bo mam porsta 35 mm i penaxa
    M1,7 50 mm do paru lat. Zwłaszcza ten drugi jest ciekawy, bo ostry jak
    żyleta, a z pewnością o wiele ostrzejszy od kita. Czasem zapinam go do
    konwertera tamrona x2 i mam fajną (bardzo fajną) portretówkę, ale na forum
    pentaxa znalazłem porady Marka, w których pisze o raynoxie i cosinie 135 mm,
    jako zestawie robiącym dobre zdjęcia makro, stąd pytanie - skoro nie mogę
    znaleźć cosiny, może ktoś zna wymienione obiektywy i może coś polecić.

    --
    Yogi(n)

  • 4. Data: 2009-09-26 19:35:00
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal:

> [...]
    http://www.allegro.pl/item744705858_smc_pentax_m_135
    _3_5_w_ladnym_stanie.html

    > Który wybrac? Czekac na cosine (z soczewka)?

    Problem nr 1 - jak bedziesz regulowal skale odwzorowania? Po zalozeniu
    Raynoxa na zooma mozesz regulowac skale zmieniajac oigniskowa. Poz alozeniu
    na staloogniskowy obiektyw macro regulujesz skale krecac pierscieneim
    ostrosci. Ze zwyklym staloogniskowym 135mm mozesz tez regulowac pierscieneim
    ostrosci, ale zakres regulacji bedzie bardzo maly.
    Problem nr 2 - nie napiaales z jakim korpusem beziesz tego zestawu uzywal,
    zatem nie wiem, czy bedzie Cie dotyczyl, ale te wszystkie obiektywy majaz
    tego co widze goly bagnet K bez styków. Z cyfrowymi lustrzankami Pentaxa
    bedziesz mail tylko prace w manualu, z pomiarem ekspozycji przy pzryslonie
    roboczej. To jeszcze umiarkowany problem, gorsz ejest to, ze pomiar blysku
    P-TTL nie bezie z tymi obiektywami dzialal. Alboi wiec podlaczysz do starego
    korpusu z TTL blysku (z cyfrowych Pentaxów mialy taki pomiar *istD i *istDs)
    albo bedzies zmusial blysk dobierac manualnie.
    Potencjalny problem nr3 - (z cyfrowym korpusem APSC przy ogniskowej 135mm
    raczej nie wystapi, ale dla bezpieczenstwa warto sprawdzic przed zakupem) -
    jesli bedziesz mógl sprawdz konkretna kombinacje obiektyw/konwerter pod
    katem winietowania - i to przy róznych liczbach przyslony (kiedys wierzylem,
    ze kjesli nie winietuje przy otwartej pzryslonie, to po zamknieciu tez bezie
    OK, ale udowodniono mi, ze istnieja konstrukcje, pzrty których winietowanie
    pojawia sie dpopiero po pzrymknieciu przyslony).
    Co do jakosci optycznej tych obiektywów - zadnego z nich osobis cie nei
    testowalem, ale na podstawie tego, co sie naczyatalem najwieksze zaufanie
    mialbym do Pentaxa, w drugiej kolejnosci do Tokiny, najmniej ufalbym
    Viabrillantowi.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2009-09-26 19:54:15
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Uzytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisal w wiadomosci

    Ooo, dziekuje za odpowiedz!

    Mam k10d, która na manualnych w trybie M i tak przeswietla - przy przeslonie
    8 i tak musze czas skracac ze cztery razy, zeby naswietlenie bylo prawidlowe
    (nie wiem, czy jest rozwiazanie tego problemu, ale nie znalazlem nigdzie).
    Lampe mam i tak zwykla, która wyzwalam fotocela umieszczona nad lampa
    wbudowana, nie ma P-ttl'a wiec i tak wykonuje jedno dwa zdjecia próbne przed
    tym "wlasciwym" ;-) Niestety, taka "manufaktura", lampe pewnie kupie, ale na
    wiosne, kiedy posplacam dlugi ;-(
    A jezeli nie taka stalka, to poradz prosze jaki inny zmiennoogniskowy
    obiektyw bedzie ostry i odpowiedni w polaczeniu z tym raynoxem? Jaki zakres
    ogniskowych brac pod uwage?

    Jak rozumiem, zestaw pentax+raynox powinien byc OK, jezeli bedzie
    winietowal, to raynoxa zaloze na cos innego, a obiektywu zaczne uzywac jako
    portretówki - i tak nie mam gdzie sprawdzic, wokól sami cannonierzy i
    nikonowcy, mam tylko jednego znajomego pentaxiarza, ale on uzywa tylko kita
    i podpietego do przejsciówki heliosa.

    --
    Yogi(n)

  • 6. Data: 2009-09-27 16:10:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal:

> [...]
    prawidlowe
    > (nie wiem, czy jest rozwiazanie tego problemu, ale nie znalazlem nigdzie).

    Spróbuj poszukac na forum Pentaxa (www.pentax.org.pl). Ja niestety nie
    pomoge gdyz juz dosc dawno przestalem uzywac obiektywów bez styków.

> [...]
    przed
    > tym "wlasciwym" ;-) Niestety, taka "manufaktura", lampe pewnie kupie, ale

    To zycze szybkiego posplacania, gdyz takie uzywanie lampy to jednak mordega.

    > A jezeli nie taka stalka, to poradz prosze jaki inny zmiennoogniskowy
    > obiektyw bedzie ostry i odpowiedni w polaczeniu z tym raynoxem? Jaki
> [...]

    Raczej dluzsze ogniskowe. Ja uzywalem tego Raynoxa z DFA100f2.8 macro, ale
    robilem tez próby z dlugim kitem DA50-200 i rezultat byl calkiem OK. Z
    DA55-300 tez chodzi dobrze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-09-27 16:54:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 26 Sep., 15:50, "Yogi\(n\)" <y...@k...pl> wrote:
> [...]
    > koncowy bedzie wprost proporcjonalny do ceny, ale na moje, bardzo amatorskie

    raynox_dcr_250_dc...http://www.allegro.pl/item753468
    217_rmc_tokina_135mm_1_2_8_8.html

    raynox 250 do fotografii robactwa wielkosci mrowki itp

    jesli chcesz motyle to raynox 150

  • 8. Data: 2009-09-27 17:43:41
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    http://www.allegro.pl/item744400800_konwerter_makro_
    raynox_dcr_250_dc...http://www.allegro.pl/item753468
    217_rmc_tokina_135mm_1_2_8_8.html

    > raynox 250 do fotografii robactwa wielkosci mrowki itp

    Mrówki??? Raynox DCR250 to +8 dioptrii - czyli ogniskowa ok. 125mm. Po
    zalozeniu na obiektyw 135mm który sugeruje pytajacy uzyskamy skale
    odwzorowania ok. 1:1, czyli dla matrycy APSC z cropem 1.5 dla wypelnienia
    pelnej szerokosci kadru motyw musialby miec ok. 24mm. Gdzie zes Ty w naszej
    strefie klimatycznej takie wielkie mrówki widzial???

    > jesli chcesz motyle to raynox 150

    DCR150 to +4.8 dioptrii - faktycznie do motyli moze byc niezly. Problemem
    tylko w przypadku staloogniskowego obiektywu 135mm bedzie regulacja
    uzyskiwanej skali odwzorowania - krecenie pierscieniem ostrosci da tylko
    niewielki zakres regulacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2009-09-27 17:53:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Sep., 19:43, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > pelnej szerokosci kadru motyw musialby miec ok. 24mm. Gdzie zes Ty w naszej
    > strefie klimatycznej takie wielkie mrówki widzial???

    na te czesc pytanie jesli pozwolisz odpowiem jutro

> [...]
    > tylko w przypadku staloogniskowego obiektywu 135mm bedzie regulacja
    > uzyskiwanej skali odwzorowania - krecenie pierscieniem ostrosci da tylko

    to najlepsza szkola fotografii - praca z obiektywami staloogniskowymi.
    do tego tylko jedna uwaga : podchodzic tak blisko jak sie da.

    ja wczoraj zrobilem 299 zdjec.
    z tego 2 -a jako takie i 3 panoramy sferyczne dalekie od idealu ale
    do zaakceptowania jako wspominka

    nie mylsalem - walilem jak slepy.

    obiektyw staloogniskowy zmusza do myslenia.

    a myslenie ma kolosalna przyszlosc.

  • 10. Data: 2009-09-27 18:15:10
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >[...]
    >
    >na te czesc pytanie jesli pozwolisz odpowiem jutro

    OK - chetnie zaczekam. Milego szperania po atlasach owadów Europy:-)

    >to najlepsza szkola fotografii - praca z obiektywami staloogniskowymi.
    >do tego tylko jedna uwaga : podchodzic tak blisko jak sie da.
    >[...]

    Szczególnie z zalozonym Raynoxem, który narzuca odleglosc przedmiotowa i
    krecenie pierscieniem ostrosci pozwala na tylko nieznaczne jej zmiany:-/

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)