  • 41. Data: 2009-09-30 21:25:44
    Temat: Re: Pytanie do Marka Wyszomirskiego [Macro]
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Yogi(n) pisze:
    > Uzytkownik "Pirate" <p...@g...pl> napisal w wiadomosci
    >
    > Ja sadze, ze najprosciej bedzie jesli zapne DCR-250 do obiektywu,
    > "zrobie" mrówke i wrzuce gdzies do sieci bez cropa i pelnym exifem a
    > potem zapodam link.

    A to już nie można tradycyjnie sfotografować linijki??? Ile dioptrii ma
    ten dcr-250? Sprawdzę skalę na linijce i przy pomocy soczewek makro.
    Jakość będzie koszmarna, ale skala odwzorowania będzie taka sama :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 42. Data: 2009-09-30 22:20:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Paweł W." <p...@p...onet.pl> napisał:

    >[...]
    > A to już nie można tradycyjnie sfotografować linijki???

    Można, ale po co, skoro i tak wiadomo jaki będzie rezultat. Po założeniu
    DCR-250 na obiektyw 135mm naostrzony na nieskończoność skala wyniesie ok.
    1.08:1 (piszę ok. bo rzeczywista ogniskowa obiekltywu potrafi się różnić od
    nominalnej podawanej przez producenta). Zatem dla matrycy APSC z cropem 1.5
    pełna szerokość kadru to 22.2mm. Pzrekrecenie pierścienia ostrości obiektywu
    w kierunku minimalnych odległości trochę skalę zwiększy, ale jeśli nie
    bedzie to obiektyw makro (a 135mm nie było typową dla makro ogniskową -
    chyba ząden producent nie miał w ofercie obiektywu 135mmm macro) nie
    oczekiwałbym abyś wypełnił pełną szerokość kadru motywem mneijszym od 20mm.

    > Ile dioptrii ma
    > ten dcr-250?
    >[...]

    Prosze bardzo - dane dla dla różnych makrokonwerterów Raynoxa (kolejno: typ,
    oznaczenie na obudowie, zdolnosć skupiająca, konstrukcja optyczna, gwint
    mocujący, dodatkowy gwint pod filtr):

    DCR-150, Raynox Macroscoping Lens M-150, +4.8 dioptrii, 3 soczewki w 2
    grupach, 43mm, 49mm
    DCR-250, Raynox Macroscoping Lens M-250, +8 dioptrii, 3 soczewki w 2
    grupach, 43mm, 49mm
    MSN-200, Raynox Digital Camera Macroscopic Lens 4x, +23 dioptrie, 4
    soczewki w 3 grupach, 37mm, brak
    MSN-500, Super Micro Lens, +32 dioptrie, 4 soczewki w 3 grupach, 37mm, brak

    Nie mam 100% pewności, ale wszystko wskazuje na to, ze makrokonwertery
    MSN-202 i MSN-505 różnią się od MSN-200 i MSN-500 tylko tym, że są
    sprzedawane podobnie jak makrokonwertery serii DCR w komplecie z mocowaniem
    snap-on - MSN-200 i MSN-500 były sprzedawane bez tego mocowania.

    Ciekawostką jest to, że Raynox nie był konsekwentny pod względem oznaczeń na
    obudowach - w zestawie MSO-3030 Macro Scan 2 Lens Set występowały 2
    makrokonwertery z gwintem 37mm o konstrukcji zbliżonej do serii MSN.
    Silniejszy z nich był oznaczany 'Raynox Digital Camera Macroscopic Lens 4x'
    (a wiec identycznie jak MSN-200) ale różnił sie od niego - miał mniejszą
    zdolnosć skupiającą (+11.8 dioptrii) i mniejszą grubość. Słabszy z
    konwerterów z tego kompletu oznaczany 'Raynox Digital Camera Macroscopic
    Lens 2x' miał zdolność skupiajacą +5.9 dioptrii.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 43. Data: 2009-10-01 09:04:58
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Wed, 30 Sep 2009 15:04:43 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    LhbomH

    > Kluczem jest słowo 'typowa'. Jeśli będziemy rozmawiać o gigantach - motyla o
    > rozpiętości skrzydeł ponad 20cm też da się znaleźć. Raczej nie w naszej
    > strefie klimatycznej, ale ta mrówka też z tropików.

    Nie-o-to, nie-o-to... Czy w tamtym momencie dyskusji zdziwłoby Ciebie
    pojawienie się argumentów od czapy? ;)

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 44. Data: 2009-10-01 21:18:51
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    > chyba ząden producent nie miał w ofercie obiektywu 135mmm macro) nie
    > oczekiwałbym abyś wypełnił pełną szerokość kadru motywem mneijszym od
    > 20mm.

    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/class
    ics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoE.htm#
    135mmf45

    :)

    Thomas

  • 45. Data: 2009-10-01 21:38:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisał:

    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/class
    ics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoE.htm#
    135mmf45

    > :)

    Fakt, jest. Nie wiedziałem o tym obiektywie. Pocieszam się jednak, że
    aparatów z matrycą APSC i bagnetem OM nie było;-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 46. Data: 2009-10-01 21:46:26
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

> [...]
    >>
    > Fakt, jest. Nie wiedziałem o tym obiektywie. Pocieszam się jednak, że
    > aparatów z matrycą APSC i bagnetem OM nie było;-)

    No raczej nie bylo :)

    Choc ww. 135-tke mialem jakies pol roku temu w lapkach i moglem
    przywlaszczyc za niecale 400 pln, co bylo smieszna (chyba) cena. Teraz
    kiedy chce sie pobawic makrofotografia byloby jak znalazl. Trudno. Mam
    zwykle tele OM 135mm f2.8, tyle, ze to raczej do makro to nie bedzie zbyt
    uzyteczne jak mniemam? Nawet po zastosowaniu pierscieni posrednich i/lub
    konwertera makro.

    Thomas

  • 47. Data: 2009-10-01 22:14:21
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisał:

    >[...]
    > Choc ww. 135-tke mialem jakies pol roku temu w lapkach i moglem
    > przywlaszczyc za niecale 400 pln, co bylo smieszna (chyba) cena.

    Nie siedzę w sytstemie OM, więc nie znam cen optyki do niego, ale wydaje mi
    sie, że powinna być dosć tania ze względu na brak współczesnych korpusó do
    tego systemu. Moze sie zatem okazać, że to wcale nie była jakaś wyjątkowa
    okazja.

> [...]
    > uzyteczne jak mniemam? Nawet po zastosowaniu pierscieni posrednich i/lub

    Z pierścieniami efekty będą zapewne całkiem OK, tylko wygoda pracy jak to z
    pierścieniami - taka sobie i sporo tych pierścieni trzeba będzie aby
    rozsądną skalę uzyskać. Moze warto rozejrzeć się za mieszkiem do systemu OM?
    Czy aby Novoflex takich nie robił? Gdyby się udało upolować na rynku wtórnym
    pewnie drogo by nie kosztował...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-10-01 22:48:42
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

> [...]
    > do
    > tego systemu. Moze sie zatem okazać, że to wcale nie była jakaś wyjątkowa

    Pewnie nie. Jakkolwiek inne szklo makro z systemu OM, jest po dzis dzien
    wysokocenione (czemu? nie wiem). Mowa tu o MACRO 90mm f2.0
    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/class
    ics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoE.htm
    Ceny w przedziale 800-1100 pln (po tyle widzialem).

> [...]
    > OM?
    > Czy aby Novoflex takich nie robił? Gdyby się udało upolować na rynku

    Sprawdzilem Novoflex. Faktycznie robia uniwersalne mieszki z bagnetem do
    aparatu system 4/3 i mocowaniem dla obiektywu systemu OM. Fajna sprawa.

    Thomas

  • 49. Data: 2009-10-02 05:39:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisał:

> [...]
    ics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoE.htm
    > Ceny w przedziale 800-1100 pln (po tyle widzialem).

    Jak pisałem - niewiele wiem o systemie OM, więc moje opinie n atemat cen to
    tylko domysły. Z tego co napisałeś wynika, ze albo ceny optyki OM ogólnie są
    wyższe niż pzrypuszczałem, albo ten 90f2 ma jakieś szczególne zalety.
    Zresztą - jedno nie wyklucza drugiego;-)

    > Sprawdzilem Novoflex. Faktycznie robia uniwersalne mieszki z bagnetem do
    > aparatu system 4/3 i mocowaniem dla obiektywu systemu OM. Fajna sprawa.

    Tylko musisz znaleźć na rynku wtórnym, bo ceny u Novoflexa powalają. Fakt,
    że jakosć Rolls-Royce'a (mam parę ich drobiazgów w tym mieszek do Pentaxa)
    ale bardzo słono za tę jakość trzeba zapłacić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 50. Data: 2009-10-02 06:02:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:ha37ep$220$1@news.onet.pl...

> [...]
    > uzyteczne jak mniemam? Nawet po zastosowaniu pierscieni posrednich i/lub

    dla 135 mm zeby robic przez pierscienie do skali 1:1 potrzebujesz
    sumarycznie pierscienie o dlugosci 135 mm .
    Z konwerterem dcr 250 dostaniesz tez skale odwzorowania niemal 1:1 ,
    ale niestety jakosc troche gorsza , choc czesto wystarczajaca. no i
    konwerter jest tani. Zaczalbym wiec od konwertera , jesli sie okaze
    malo przydatny lub nie speolnie wymagan jakosciowych to mozesz
    rozbudowywac akcesoria. sadze zepokryjesz nim sporo potrzeb.

    135 do macro pozwala na foto z wiekszej odleglosci co w naturze jest
    mila zaleta,