  • Data: 2014-06-18 18:35:31
    Temat: Programowanie PIC-ów
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jak już kiedyś wspominałem, od jakiegoś czasu planuję się bliżej
    przyjrzeć procesorom STM32. Ostatnio jednak stwierdziłem, że zanim się
    za to zabiorę, rzucę okiem na PIC-i. Generalnie jakiś czas temu, przy
    okazji innego zamówienia kupiłem sobie jedną czy dwie sztuki PIC18F67J60
    (MCU ze zintegrowanym kontrolerem Ethernetu, będącym odpowiednikiem
    ENC28J60). Jakiś programator też leży u mnie w szufladzie:

    http://www.sprut.de/electronic/pic/projekte/brenner8
    /index.htm

    Nie mam zamiaru poznawać tej rodziny MCU "od podszewki", a jedynie
    przyjrzeć się jej na tyle, żeby móc zrealizować jakiś projekt,
    rozumiejąc podobieństwa i różnice w stosunku do AVR-ów.

    Przeczytałem już kilka tutoriali, rzuciłem okiem na notę katalogową i
    zaczynam rozumieć specyfikę tego układu. No cóż, wydajność w MIPS-ach
    mniejsza niż w AVR-ach a do tego są rzeczy, na które trzeba uważać (nie
    wszystkie piny mają sprzętowego pull-upa, nie wszystkie mają jednakową
    wydajność prądową. Są jednak i pewne zalety (możliwość pracy na niskim
    napięciu z maksymalną prędkością, wbudowany Ethernet).

    Pewnie sklecę sobie płytkę na tym układzie pod kątem jakiegoś projektu.

    Mam jednak kilka pytań na początek:

    1) Jak to jest z tymi toolchainami? Jest kilka różnych kompilatorów,
    które mogą współpracować z MPLAB. Są między nimi jakieś istotne różnice,
    np. w składni języka C? A jeśli tak, to które rozwiązanie jest
    najbardziej "standardowe"?
    2) Jest jakiś odpowiednik biblioteki pgmspace z AVR-ów, pozwalającej na
    umieszczanie danych w pamięci programu? Jakie polecenia odpowiadają np.
    PROGMEM albo PSTR("tekst")?
    3) Ograniczenia dotyczące stopnia optymalizacji kodu w darmowych
    wersjach kompilatorów mają jakieś znaczenie w praktyce, czy nie trzeba
    się tym przejmować?