  • 1. Data: 2012-01-06 10:55:16
    Temat: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    Witam,
    Szukam gotowego urzadzenia, ktore po podlaczeniu do portu LPT
    zalacza/wylacza linie 230V w zaleznosci od stanu lini LPT, chcialbym
    zeby urzadzenie obslugiwalo co najmniej 4 linie LPT, chcialbym rowniez
    zalaczac inne napiecia np 12V, ale jesli obsluguje 230V to bedzie
    obslugiwac wszystkie mniejsze napiecia

    PS
    wiem, ze mozna cos takiego samemu wykonac (przekaznik, dioda,
    tranzystotr, rezystory), ale chce cos gotowego do kupienia

    pzdr,
    w.

  • 2. Data: 2012-01-06 11:11:55
    Temat: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > wiem, ze mozna cos takiego samemu wykonac (przekaznik, dioda,
    > tranzystotr, rezystory), ale chce cos gotowego do kupienia
    Tylko nie przekaźnik sterowany tranzystorem.
    Zamiast tranzystor+przekaźnik od razu SHARP S202.
    Ma izolację galwaniczna i może sterować wprost z portu.
    Te gotowe najczęściej mają właśnie archaiczny przekaźnik.
    S.
    Uff... 2012 rok się zaczął i znów lawina zwolenników staroci.
    Może niech się ujawnią jacyś inni przeciwnicy styków, bo sam nie dam rady
    latać z siekiera
    i je wszystkie z PCB wyrąbywać :-)

  • 3. Data: 2012-01-06 11:27:31
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Zamiast tranzystor+przekaźnik od razu SHARP S202.

    S202 cenowo wypada dość blado w porównaniu do transoptor+przekaźnik.

  • 4. Data: 2012-01-06 11:48:17
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > W dniu 2012-01-06 12:11, Sylwester Łazar pisze:

    > S202 cenowo wypada dość blado w porównaniu do transoptor+przekaźnik.
    Bo to SHARP. Zdaje się, że kosztuje 17 zł w TME.
    Ale ja go pierwszy raz użyłem jakieś 10 lat temu!
    Teraz pewnie jemu podobnych jest cała masa.
    Używam, bo lubię i wiem, że mnie nie zawiódł.
    Podłączam go wprost do nogi kontrolera i do 220V.
    Procesor to mozna nawet przylutować do niego na nogach.
    S202 ma dziurkę i przykręca się to do radiatora.

    To tak jak ze wszystkim.
    Z pewnością są dużo tańsze, mniej firmowe
    i może faktycznie trzeba poszukać.
    Może ktoś jeszcze podpowie i tu napisze.
    Można znaleźć wpisując w Google S202, zobaczyć w jakim katalogu je
    umieszczają handlarze
    i poszukać u tego samego i innych co mają poza tym.
    Przypuszczam, że 16A to pewnie będzie kosztować z 5 zł, bo nawet MOSFET,
    czy Triak
    na taki amperarz te kilka złotówek kosztuje chyba jeszcze.
    Jak nie to www.asiansources.com i poprosić o jakieś sample,
    bądź kupić kartą do tzw.płatności "po internecie".
    Działają takie z każdego banku po całym świecie.
    W Europie to przelew SEPA 5 zł kosztuje
    i pieniądze są na drugi dzień we Francji, czy gdzie tam chcesz.

    Co do klecenia z kilku elementów.
    Przecież ten S202 to transoptor + triak.
    Co za problem zrealizować go z elementów dyskretnych.
    Schemat jest w karcie katalogowej.
    Też to robiłem. Wtedy koszt właśnie wynosi 5 zł.
    Pozdrawiam,
    Sylwester

  • 5. Data: 2012-01-06 11:53:30
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > Uff... 2012 rok się zaczął i znów lawina zwolenników staroci.
    > Może niech się ujawnią jacyś inni przeciwnicy styków, bo sam nie dam

    A co ty taką krucjatę robisz przeciwko stykom :)
    Z tego co widzę, w automatyce przekaźniki elektromechaniczne mają się
    dobrze. Tak prawdę mówiąc nie bardzo wiem jak się mają przekaźniki
    półprzewodnikowe do bezpieczeństwa maszyn.
    A ty jak widzę na wszystkie przypadki masz rozwiązanie w postaci solid
    state włączanego w zerze. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że przy
    starcie silnika (a pewnie i przy załączaniu dużego stycznika) prąd jest
    mocno rozjechany w fazie z napięciem, więc taki przekaźnik może tego nie
    przeżyć.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2012-01-06 12:09:37
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    On 01/06/2012 12:11 PM, Sylwester Łazar wrote:
    > Zamiast tranzystor+przekaźnik od razu SHARP S202.

    ok, dziekuje za pomoc

    PS
    wedlug datasheet maks. napiecie to 1.4V (Vf) na moim porcie LPT jesli
    chyba 3.5V dobrze mysle ze bedzie potrzebny dzielnik?

    http://elcodis.com/parts/861015/S202T02F_p4.html#dat
    asheet

  • 7. Data: 2012-01-06 12:21:16
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A co ty taką krucjatę robisz przeciwko stykom :)
    Ktoś musi na początek. Zachęcam do naśladownictwa.
    > Z tego co widzę, w automatyce przekaźniki elektromechaniczne mają się
    > dobrze.
    Słuszna (niestety)uwaga.
    Mają się dobrze, ale użytkownicy tych maszyn maja się źle.
    Najczęściej radzą sobie:
    a) ponownym włączeniem całej maszyny i skwitowaniem: no zadziałało!
    b) szukaniem związku z temperaturą, więc otwieranie drzwi, wstawianie
    wentylatorów, ba!
    producenci obudów i maszyn w opcji proponują nawet klimę! Nie, nie dla
    pracownika,
    dla przekaźników!
    c)nie wyłączaniem maszyny w ogóle, bo może nie zadziałać.

    Choć nie chciałbym zaczynać dyskusji jak jest, bo jednak wiele nowych
    maszyn ma SSRy
    w standardzie.

    > Tak prawdę mówiąc nie bardzo wiem jak się mają przekaźniki
    > półprzewodnikowe do bezpieczeństwa maszyn.
    Nie wiesz, bo nie widzisz, żeby miały jakikolwiek wpływ. I słusznie, bo
    mają taki sam
    jak śniadanie obsługującego.

    Przecież nie będziemy czekać, aż skorumpowany urzędnik zrobi ustawę, że są
    niebezpieczne.

    > A ty jak widzę na wszystkie przypadki masz rozwiązanie w postaci solid
    > state włączanego w zerze.
    Tam są różne literki na końcu po tym S202. Są takie załączane gdzie chcesz,
    bo to przecież zwykły triak, ewentualnie z tzw. "0 cross circuit"

    > Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że przy starcie silnika (a pewnie i
    > przy załączaniu dużego stycznika) prąd jest mocno rozjechany w fazie z
    > napięciem, więc taki przekaźnik może tego nie przeżyć.
    Patrz na to jak na energię.
    Jeżeli start maszyny nie rozwala termicznie styków, to dlaczego miałby
    spowodować
    zepsucie półprzewodnika?
    Zresztą można stosować zasadę, że jak potrzeba max 3 A, to trzeba dać 10
    krotnie silniejszy półprzewodnik lub lepiej.
    Bezpiecznik 5A można ewentualnie wlutować.
    Co ma wtedy się stać?
    Bezpiecznik 5A przeżyje śmierć 30A triaka?
    Liczy się stosunek grubości drutu w bezpieczniku do grubości drutu w SSR.
    Jeśli chodzi o napięcie to to samo. Jeśli ma załaczać 230V to dać taki na
    1000V.
    Dławik RC 100R-10W/10nF-1500V też nie zaszkodzi.
    S.

  • 8. Data: 2012-01-06 12:21:19
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    On 01/06/2012 01:09 PM, walker wrote:

> [...]
    > wedlug datasheet maks. napiecie to 1.4V (Vf) na moim porcie LPT jesli
    > chyba 3.5V dobrze mysle ze bedzie potrzebny dzielnik?

    i dodatkowo chyba wymaga radiatora ...

  • 9. Data: 2012-01-06 12:24:43
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-01-06 13:09, walker pisze:

> [...]
    > wedlug datasheet maks. napiecie to 1.4V (Vf) na moim porcie LPT jesli
    > chyba 3.5V dobrze mysle ze bedzie potrzebny dzielnik?

    Nie dajesz dzielnika tylko rezystor w szereg mający stabilizować wartość
    prądu If. Większość parametrów jest podana dla If=20mA więc można dać
    taki prąd. Spadek napięcia na rezystorze 3.5-1.4=2.1 V więc U/I =100
    Ohm. Tyle teoria. W praktyce może się okazać, że układ LPT nie wyda
    takiego prądu więc być może trzeba będzie rezystor zmniejszyć do np. 50
    Ohm aby uzyskać stabilne warunki pracy, czyli If > 8mA.
    Jeśli się okaże, że LPT nie da stanu wysokiego z prądem większym od 8mA
    to musiałbyś spróbować podciągnąć wyjście do zasilania poprzez rezystor
    i obwód diody nadawczej. Wyzwolenie triaka nastąpiłoby na skutek
    wymuszenia stanu niskiego na LPT. Stan niski powinien mieć większą
    obciążalność więc szanse większe. Ja z reguły tak steruję optoizolatory
    z portów mikrokontrolera.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2012-01-06 12:30:48
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Tylko rezystor 470R

    asheet

    > i dodatkowo chyba wymaga radiatora ...
    Zależy co podłączamy.
    Silnik- dałbym radiator.
    Mały silnik nie do pracy ciągłej 50W - bez.
    Świetlówka - bez
    Diody LED 220V 4W - też bym zaryzykował ;-)
    Żarówki 230V 100W - radiator (o ile ktoś takie żarówy jeszcze stosuje, bo
    lubi :-))
    Ale to nie jest problem.
    Jeśli płytkę trzeba przymocować do czegoś, to warto S202 też przez dziurkę
    przykręcić do kawałka metalu.
    Nawet kawałek płaskowanika Al wystarczy.
    Jest izolowany, więc nawet i do obudowy wystarczy dokręcić.
    Oczywiście zgodnie z przepisami i rozsądkiem powinna być podwójna
    izolacja, zerowanie itp.
    Pozdrawiam,
    S.