  • 1. Data: 2012-01-05 23:55:05
    Temat: Przekaznik elektroniczny
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Jak objawia sie uszkodzenie takiego? Stale przewodzi, przewodzi w jedna
    strone, czy tylko na bramce "wystawia" 230V?
    Mam ja do posterowania silnik 1,5kW 1 fazowy 230vac. Zwykly przekaznik
    jakos mi sie nie podoba, w zerze nie wlaczy, styki jakie by nie byly
    upala sie lub skleja. Wydumalem wiec zeby ow silnik wlaczac
    przekaznikiem elektronicznym, czyli zapewne triakiem z dodatkami.
    Pelnego napiecia na bramce sie nie boje, bo albo opto jest zintegrowane,
    albo doloze, boje sie natomiast trwalego zwarcia, albo zwarcia w jednym
    kierunku. Nie wiem jak to ostatnie wplyneloby na silnik. Silnik napedza
    kompresor, wiec obciazenie na starcie jest gigantyczne. Jakie dokladnie
    nie wiem, swiatlo w chalupie przygasa przy rozruchu. Trzeba bedzie
    wystrugac jakis przekladnik i zmierzyc oscyloskopem, ale strasznie mi
    sie nie chce;-) narazie zaloze prad rozruchu o rzad wielkosci wiekszy
    niz nominalny. Olac nowoczesnosc i wsadzic zwykly elektromechaniczny
    przekaznik po byku, czy bez obaw elektroniczny.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2012-01-06 08:32:29
    Temat: Re: Przekaznik elektroniczny
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > niz nominalny. Olac nowoczesnosc i wsadzic zwykly elektromechaniczny
    > przekaznik po byku,
    Po co? stworzyć muzeum i skansen z opieka na lata.

    > czy bez obaw elektroniczny.

    Jakich obaw?
    Maszyny przemysłowe są od 20 lat sterowane Tyrystorami, IGBT,itd.
    Naprawiałem kiedyś taka maszynę Deckel DC30 ze sterownikiem wrzeciona
    Varydin 15kW.
    Podczas naprawiania starałem się zrozumieć tylko dlaczego w 1990 zrobiono
    taka wielką skrzynię
    i upakowano ją pięcioma płytkami, a na każdej scalaki typu bramki i
    pojedyńcze wzmacniacze operacyjne.
    Tak czy inaczej urządzenie było fajne i sterowało perfekcyjnie.
    Zabezpieczone było to trzema bezpiecznikami w obudowie ceramicznej 120 A.
    Podczas naprawy widziałem jak się potrafiły palić żywym ogniem, a
    tyrystorom nic nie było.

    Na początek:
    www.microchip.com/motor
    np.:
    http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/
    An%20Exploration%20of%20Ultra-Low%20Cost%20Motor%20D
    rive%20Design.pdf

    (swoją drogą świetna idea microchipa. Zamiast szukać po stronach wystarczy
    wpisać po adresie www co nas interesuje:
    www.microchip.com/ethernet
    www.microchip.com/clock
    www.microchip.com/eeprom
    www.microchip.com/cokolwiek

    Działa to fajnie.
    S.

  • 3. Data: 2012-01-06 11:53:26
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    [...]

    > (swoją drogą świetna idea microchipa. Zamiast szukać po stronach wystarczy wpisać
    po adresie www co nas interesuje:
    [...]
    > www.microchip.com/cokolwiek

    Your search cokolwiek did not match any documents. Please refine your search.

    > Działa to fajnie.

    Fajnie moze dziala ale nie z cokolwiek...
    Tomek

  • 4. Data: 2012-01-06 12:40:28
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Your search cokolwiek did not match any documents. Please refine your
    > search.

    > Fajnie moze dziala ale nie z cokolwiek...
    > Tomek

    No tak :-)
    Jest jeszcze jeden warunek:
    Szukający musi wiedzieć o co pyta ;-)

    Nie wiem jeszcze tylko dlaczego po polsku to jeszcze nie działa.
    S.

  • 5. Data: 2012-01-06 14:11:19
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > nominalny. Olac nowoczesnosc i wsadzic zwykly elektromechaniczny
    > przekaznik po byku, czy bez obaw elektroniczny.

    Daj szansę nowoczesności, zobacz http://soft-start.pl/. Przy tych mocach te
    zabawki nie są drogie. Masz jakiś kłopot z instalacją (puszki lub cienkie
    kable), nawet zablokowany silnik nie powinien robić sensacji w oświetleniu
    :)
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 6. Data: 2012-01-06 20:05:56
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote:
    > Po co? stworzyć muzeum i skansen z opieka na lata.

    > Jakich obaw?

    A masz pomysł czym sterować silniki rolet? Wszystkie napotkane przeze mnie
    rozwiązania oparte były o przekaźniki. Na elektrodzie znalazłem kiedys wątek o
    sterowaniu rolet za pomocą optotriaków, ale niestety okazało się, że tak się nie
    da.
    Czy ten cudowny S202 będzie działał z silnikami rolet?

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2012-01-07 10:03:03
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > okazało się, że tak się nie da.
    > Czy ten cudowny S202 będzie działał z silnikami rolet?
    Perfekcyjnie.
    Z roletami wydaje mi się jest jednak inny problem.
    Jeżeli jest sterowanie ręczne, to gdy roleta idzie ciężko, użytkownik
    nie szarpie za linkę/taśmę, tylko idzie i próbuje od zewnątrz sprawdzić
    mechanicznie co się dzieje.

    Jeżeli na ścianie jest przełącznik, to odruchowo potrafimy naciskać go
    z 20 razy, czyli de facto załączamy prąd zwarciowy.

    Tak czy inaczej, niewidzę problemu w sterowaniu S202 akurat silnikiem
    rolet.
    Oczywiście mówimy o tych na 230V AC.
    Warto jednak dać odpowiednio wytrzymały element i wyposażyć układ
    w czujnik prądu, który zapala czerwoną diodę, gdy silnik przekroczy 4A.
    Gdy przekroczy 5A, niech włącza system alarmowy z syreną:-)

    Rolety mają do siebie to, że wewnętrzne prowadnice są wyłożone takim
    meszkiem,
    który ze swoich dobrych właściwości na początku (tłumi hałas i zmniejsza
    tarcie),
    zmienia się w brudny klej, który już tylko przykleja rolety do prowadnicy.
    Zresztą w samochodach, przy szybach, jest podobnie.
    S.

  • 8. Data: 2012-01-07 13:45:57
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.01.2012 11:03, Sylwester Łazar wrote:

    > Tak czy inaczej, niewidzę problemu w sterowaniu S202 akurat silnikiem
    > rolet.

    A ja widzę - tam jest w szereg wyłącznik krańcowy - nie wiem jaki jest
    dokładnie mechanizm tego zjawiska (pisałem już zdajesie o tym kiedyś)
    ale przy rozłączaaniu tej krańcówki triak może dostawać w kość (patrz
    wątek o sklejaniu się styków).

    Mirek.

  • 9. Data: 2012-01-08 14:11:48
    Od: Madz <k...@p...pl>

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 11:03:03 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

> [...]
    > w czujnik prądu, który zapala czerwoną diodę, gdy silnik przekroczy 4A.
    > Gdy przekroczy 5A, niech włącza system alarmowy z syreną:-)

    Krotko napisze moje doswiadczenia (bylo to ok 4 lata temu jak sie tym
    zajmowalem, wiec pamietam juz przez mgle)

    S202 nie probowalem, wiec sie nie wypowiem, ale sam przerabialem sterowanie
    rolet i po wielu probach skonstruowania sterownikow na triakach
    (przestestowaniu napedow kilku roznych firm) zrobilem sterownik na
    przekaznikach. W momencie, gdy naped rolety podnosimy/opuszczamy, to na
    przewodzie, na ktorym w danej chwili nie podajemy zasilania przy dojsciu
    rolety do wylacznika krancowego pojawia sie impulsowo przepiecie - w
    napedach, ktore ja testowalem potrafilo ono przekroczyc nawet 2kV.
    Skutecznie "ubijalo" to przerozne triaki, nie zawsze od razu (czasem, po
    kilkuset "uderzeniach"), ale na pewno nie nazwalbym tego rozwiazaniem
    trwalym. Warystory, transile i rozne inne cuda nie pomagaly. Dodam jeszcze,
    ze mialem tez napedy (jakies chinskie), w ktorych efekt "przepiec" nie
    wystepowal.
    Mowa oczywiscie o roletach z wylacznikami krancowymi mechanicznymi, w
    przypadku "elektronicznych" zjawisko przepiec podobno nie wystepuje.

    m.

  • 10. Data: 2012-01-08 14:38:03
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > napedach, ktore ja testowalem potrafilo ono przekroczyc nawet 2kV.

    Oczywiście, że jeżeli krańcówka rozłącza, to może na niej być nawet
    przeskok iskry,
    który przenosi się na półprzewodnik.
    Niech się wypowie jakiś Kolega specjalista od TWN, ale coś mi się wydaje,
    że mozna przyjąć, że 1cm to 10kV.
    W tej sytuacji, to lepiej już zastosować dodatkowo iskrownik niż tylko
    warystor w celu zabezpieczenia elektroniki.
    Pamiętam, że w centralkach telefonicznych - iskrownik to podstawowy
    element zabezpieczający.

    Z drugiej strony - jak widać są rozwiązania rozsądne.
    Po co w obwodzie łączyć półprzewodnik, silnik i styk?
    Lepiej niech półprzewodnik steruje silnikiem, a krańcówka (hallotron)
    niech steruje elementem wykonawczym,
    czyli właśnie półprzewodnikiem.

    To wydaje się być oczywiste.
    Choć może ktoś poda ten link do dyskusji na elektrodzie o tym temacie.
    S.