  • 151. Data: 2010-01-27 20:34:35
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-26 07:00, januszek wrote:
    > To Twoja własna opinia?

    To nie jest opinia tylko fakt. Poczytaj sobie np. wiki:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RAW

    A szczególnie to to: "W odróżnieniu od zapisu w formacie JPEG albo TIFF,
    plik RAW nie zawiera bowiem obrazu przetworzonego (wywołanego) przez
    oprogramowanie aparatu, lecz ,,surowe" (ang. raw) dane z matrycy
    światłoczułej. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala
    na zastosowanie oprogramowania o większych możliwościach w stosunku do
    funkcji dostępnych w aparacie."

    > Moim zdaniem mamy tyle koncepcji jaki powinień
    > być RAW ile rodzajów rawów.

    Nieprawda. RAW w założeniach miał być nieprzetworzony. JPG może być
    zmieniany do woli.

    > Jedynym jako takim standardem jest DNG.

    DNG to nieudana próba adobe wciśnięcia się w temat. Jak coś ma być
    uniwersalne to wiadomo jak to skończy.
    Oczywiście ktoś może sobie konwertować do DNG i być szczęśliwym, że ma z
    kilku aparatów jeden format. Z tego co pamiętam jednak DNG jest formatem
    stratnym (o ile w danych nie wrzucisz oryginału, ale wtedy jest zupełnie
    bezsensowne to).

    > Tłumaczyłem - to co ustawiasz na off jest wyłączone.

    To? Znaczy co dokładnie? Odszumianie? Bo jak o nim mowa to NIE JEST.

    > W testach
    > optycznych wyszło, że tam się dzieje coś jeszcze co jest najwyraźniej
    > niezależne od odszumiania jakie wykonuje soft aparatu.

    Wybacz, ale nie rozmawiamy o teście opacznych. Mam to w nosie.
    Rozmawiamy o zachowaniu na wysokich czułościach tego aparatu. Czy
    potrafisz udowodnić że odszumianie jest wyłączone?

    > Z tego punktu widzenia chyba nie ma ani jednego nowoczenego aparatu, w
    > tym segmencie, w którym odszumiania nie ma bo to się dzieje już w
    > układzie matryc.

    Czemu sobie wciskasz na siłę zupełnie nieuzasadniony pogląd o odszumianiu
    na matrycy? Skąd Ci się bierze takie myślenie? Potrafisz podać jeden
    sensowny argument, że to się dzieje rzeczywiście przed odczytem danych z
    matrycy?
    Po drugie - w tym segmencie brak możliwości wyłączania odszumiania nie
    jest niczym szczególnym - ot kolejny czynnik do odróżniania aparatów.
    Tyle, że pentaks nazywa wyłączonym to czego nie wyłącza. Nigdy nie będę za
    takimi kłamstwami.

    > Zrozum: algorytm, ktory wylaczyles nie dziala. Dzieje sie cos innego.

    Ty zrozum, że nie masz podstaw do tego by przekonać kogokolwiek że
    odszumianie dzieje się przed odczytaniem danych z matrycy. Exmor
    zadebiutował z super opcją odszumiania przed odczytem danych i okazało się
    to niebywałą klapą, bo efekty były jakie wiele osób nazywa sobie monetem.
    Po prostu żałosne. Zrobienie odszumiania w analogowej części matrycy
    byłoby niebywale drogie i bezsensowne. Dlatego robi się to znacznie lepiej
    w sofcie. Pentaks nie jest tu wyjątkiem. I widać to w efektach.

    > Popatrz na matrycę jak na bardzo skomplikowany zestaw ukladow
    > elektronicznych z wlasnym, wewnetrznym, oprogramowaniem a nie tylko
    > element swiatłoczuły.

    Tak właśnie, miliony układów elektronicznych, zrobione w niebywale
    precyzyjnym procesie technologicznym oraz wsadzone na koniec do puszki
    entry level. Wybacz, ale z której choinki się urywasz twierdząc, że tak
    wygląda rzeczywistość? Po to tam jest CMOS, żeby był prosty i tani.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 152. Data: 2010-01-27 21:01:14
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-21 10:36, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Prawdę mówiąc, takie założenie wydaje się być najlepsze.
    > Ale z drugiej strony pociągałoby ze sobą, w przypadku użycia metod
    > opartych na kompensacji (czyli "prawdziwego odszumiania", możliwie
    > bezstratnego z p.widzenia "zżerania szczegółów") konieczność zapisywania
    > kilku zdjęć.

    Zgadza się - prawdziwy raw powinien mieć zestaw zdjęć, które dopiero na
    komputerze są wywoływane do pliku jpg. Ale pewnie tu chodzi o dodatkowe
    zagadnienia które mogłyby być zgubne:
    po pierwsze do zdjęcia musiałbyś mieć mapę pikseli - w CMOS takie mapy są,
    w CCD nie wiem, ale pewnie też coś jest, a przynajmniej mapy walniętych
    pikseli.
    po drugie przy długich ekspozycjach ciemne klatki - to mogłoby być również
    dołączane.
    No i teraz pomyśl że zamiast jednego pliku RAW masz ich prawie trzy :)
    Kolejna sprawa - zaraz by wszyscy wyciągali te pliki i zamiast zdjęć
    porównywali właśnie to. O zgrozo jak mój aparat ma nierówne piksele :)

    > Z trzeciej strony, o ile Canon już ładnych parę lat temu chwalił
    > się konstrukcjami opartymi na kompensacji robionymi czysto elektronicznie
    > "na poziomie pikseli", to po prostu *nie ma* danych pomiarowych ani
    > "czystego zdjęcia", ani kompensacji, bo nikt ich z matrycy nie
    > 'wyprowadza' (ani tym bardziej konwertuje do postaci cyfrowej),
    > skoro korekty przeprowadzane są *przed* "przerzuceniem" danych
    > z piksela.

    Gdzie canon się tym chwalił?
    Przed odczytaniem zdjęcia owszem mniej szumu jest. Ale to raczej jeśli
    mowa o CCD, bo CMOS z zasady ma miarkę wbudowanę w pojedynczy piksel.
    Wtedy owszem canonowe stwierdzenie o pikselu ma sens.

    > I co wtedy?
    > RAW to czy nie RAW?

    Wtedy to jest RAW, ale działa to odszumianie na poziomie iso 100 jak i iso
    6400 i dopiero tam widać rosnące efekty tej techniki. W pentaksie z wątku
    szum nie rośnie proporcjonalnie, tylko przy danej czułości charakter
    zdjęcia się zmienia. To jest jawna ingenrencja softem.

    > Ale odszumiania opartego na kompensacji w ten sposób *NIE* zrobisz.

    Dlatego, że nie mam danych do tego. Kompensacja miałaby sens zresztą tylko
    przy długich czasach i sporej różnicy pomiędzy szumem. To zupełnie inne
    zagadnienie niż pozbywanie się drobnego małego szumu, który powstaje tylko
    przy długich czułościach.

    > I dla jasności: nie mam pojęcia, co tam Pentaks wetknął do "odszumiania".
    > Czepiam się tego, że czepiasz się "ogólnie", nie wskazując, że wszystkie
    > Twoje uwagi mają sens TYLKO o ile przyjmiemy, że chodzi o "odszumianie"
    > polegające na przetworzeniu *jednego* *gotowego* zdjęcia (czyli tego
    > samego, co możesz "zrobić w wywoływaczce").
    > Odszumianie odszumianiu nierówne...

    W wątku nie ma mowy o problemie długiego naświetlania. Jedynie o szumie na
    wysokich czułościach.

    > A to jest *zupełnie* inna sprawa, z którą można się w 100% zgodzić.
    > Problem polega na tym, że nie został opracowany (a przynajmniej nie jest
    > powszechnie znany i przyjęty) algorytm określania jakości "szczegóły
    > a szum", który pozwalałby w miarę obiektywnie porównać rzeczoną
    > "jakość" *bez* względu na to, czy dane wejściowe zostały zepsute.

    W teorii powinien to być SNR, ale DXO które niby go stosuje zaliczyło
    pewne wpadki w tym zakresie (przykład - A700). Póki co testy niestety są
    oderwane od prawdy, a osobno oceniane są szumy i osobno detale przy
    algorytmie odszumiającym.

    > Pozornie wydaje się to nietrudne - zmierzyć korelację między rzeczywistą
    > treścią kadru a zdjęciem, z naciskiem na szczegóły (wysokie częstotliwości
    > próbkowania).
    > Algorytmy "upiększające" obraz polegną - próbując powycinać szumy
    > "kolorowe", coś co "przypomina abberację chromatyczną" i powodując
    > podobne "ulepszenia" powinny znacząco pogorszyć ową korelację.
    > Nawet, jakby obraz "ładniej wyglądał".

    Ładne wyglądanie to jeszcze inny temat :)

    > Mamy tylko drobny problem: zorganizowania tablicy testowej,
    > obejścia wpływu "rozmycia" powodowanego przez obiektyw oraz obejścia
    > wpływu przesunięć fazowych (obrócenia o "część piksela") i to
    > w dwu osiach.
    > No i jakos nie widać gotowego "standardu" pomiarów :D

    Można by było mierzyć z najlepszym znanym obiektywem i tylko w centrum
    kadru - powinno być w miarę wiarygodne.

    > Ale takim kłamstwem będzie również użycie mydlanego obiektywu :]

    Mydlany obiektyw nie będzie wprowadzał różnic w różnych czułościach.

    > E tam, ja się nie oburzam ;)

    U mnie też jutro będzie dzień, ale nigdy nie będzie mi wisiało, dlaczego
    akurat niemalże zawsze wszelkie niedokładności dziwnie wychodzą z błędem
    akurat na korzyść producentów, a często mam wrażenie, że lepiej skłamać w
    możliwie wielu kwestiach.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 153. Data: 2010-01-27 21:21:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > światłoczułej. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala
    > na zastosowanie oprogramowania o większych możliwościach w stosunku do

    Ano włąśnie. A problem polega na tym, że komputery ukradkiem wkradają się
    bezpośrednio do samych matryc i dane z nich maja coraz mniej tej dziweiczej
    surowości... Tm niemniej nie są żaden sposób tknięte oprogramowaniem samego
    aparatu (z wyłączeniem tego, które producent matrycy do niej włożył). I -
    mamy dylemat - czy to nadal 'czysty' RAW czy już pobrudzony?

    > Nieprawda. RAW w założeniach miał być nieprzetworzony. JPG może być
    > zmieniany do woli.

    Jak w takim razie wytłumaczysz, ze co producent (a często i co aparat) to
    inny standard zapisu? Z tego co wiem, nawet jeśli kilku producentów aparatów
    stosuje matryce od tego samego dostawcy Sony, Nikon, Pentax) - standardy
    plików RAW są różne.

    >[...]
    > Wybacz, ale nie rozmawiamy o teście opacznych. Mam to w nosie.
    > Rozmawiamy o zachowaniu na wysokich czułościach tego aparatu. Czy
    > potrafisz udowodnić że odszumianie jest wyłączone?

    A czy w jakimkolwiek aparacie potrafisz udowodnić, że jest wyłączone? Bo
    jeśli nie wierzymy zapewnieniom producenta to jakie mamy m ożliwosci
    sprawdzenia? To, ze są widoczne spore szumy może świadczyć zarówno o
    wyłączeniu modszumiania jak i jego marnej skuteczności...

> [...]
    > byłoby niebywale drogie i bezsensowne. Dlatego robi się to znacznie lepiej
    > w sofcie. Pentaks nie jest tu wyjątkiem. I widać to w efektach.

    A dlaczego zakąłdać, ze w analogowej części matrycy? W tym samym chipie
    matrycy może siedzieć całkiem niemała część cyfrowa - i ona moze już
    załatwiać wstępne odszumianie.

> [...]
    > entry level. Wybacz, ale z której choinki się urywasz twierdząc, że tak
    > wygląda rzeczywistość? Po to tam jest CMOS, żeby był prosty i tani.

    Miliony układów elektronicznych szokowały 30 lat temu. Piasek na krzem jest
    tani i w dzisiejszych czasach, gdy byle chińska zabawka dla dziecka zawiera
    często kilka mikroprocesorów mówienie o dodatkowym milionie tranzystorów nie
    robi już specjalnego wrażenia. I nie sądżę, aby dołożenie na jednym chipie z
    matrycą C-MOS dodatkowego procesora podniosło w znaczący sposób jej koszt.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 154. Data: 2010-01-27 23:31:14
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-27 22:21, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ano włąśnie. A problem polega na tym, że komputery ukradkiem wkradają się
    > bezpośrednio do samych matryc i dane z nich maja coraz mniej tej dziweiczej
    > surowości...

    Ale jednak wciąż jest podział na to co się dzieje przed ADC, a po. To
    drugie się daje sterować bo jest programowe. To pierwsze może w
    ograniczonym zakresie, ale producenci możliwie unikają procesu analogowego
    i nie dziwię się im.

    > Tm niemniej nie są żaden sposób tknięte oprogramowaniem samego
    > aparatu (z wyłączeniem tego, które producent matrycy do niej włożył). I -
    > mamy dylemat - czy to nadal 'czysty' RAW czy już pobrudzony?

    Podobnie jak pana obok zapytam - skąd przekonanie że to się zrobiło na
    matrycy samo przed zdigitalizowaniem informacji?

> [...]
    > stosuje matryce od tego samego dostawcy Sony, Nikon, Pentax) - standardy

    Wytłumaczenie jest proste - z tej samej struktury inaczej odczytywane mogą
    być informacje i inaczej wobec tego zapisywane. Zdziwiłbym się gdyby kilka
    niezależnych ekip wypracowało dokładnie ten sam format niezależnie.
    Dodatkowo poza matrycą kolejne elementy mogą być różne, często pomiędzy
    modelami. Widać to np w DCRAW, gdzie dodanie nowej matrycy z A900 zmieniło
    kod o jedną linijkę z parametrami aparatu.

    > A czy w jakimkolwiek aparacie potrafisz udowodnić, że jest wyłączone?

    Poprzez efekty można czasem powiedzieć o włączonym odszumianiu. Przy braku
    dowodów na odszumianie można jedynie przyznać: że nic nie wskazuje na to,
    że jakieś operacje się odbywały.

> [...]
    > sprawdzenia? To, ze są widoczne spore szumy może świadczyć zarówno o
    > wyłączeniu modszumiania jak i jego marnej skuteczności...

    Jak wspominałem wyżej - możemy doszukiwać się artefaktów i porównywać
    pomiędzy sobą czułości. Dodatkowo wiemy jak wygląda nieodszumione zdjęcie
    wraz z coraz to większą czułością. Nigdy nie będzie matrycy, która będzie
    dawała inny szum - jedyne co to przesunie się granica w którym będzie on
    widoczny.

    > A dlaczego zakąłdać, ze w analogowej części matrycy? W tym samym chipie
    > matrycy może siedzieć całkiem niemała część cyfrowa - i ona moze już
    > załatwiać wstępne odszumianie.

    To przy takim kryterium już mamy obrobiony sygnał, bo co za różnica czy
    robi to główny cpu czy jednak jakiś pomniejszy gdzieś na boku?
    Uważam jednak wciąż, że zbyt uogólniacie twierdząc, że właśnie w ten
    sposób to działa, a pentaks takie kupił i absolutnie nie może z tym zrobić
    czegokolwiek.

> [...]
    > matrycą C-MOS dodatkowego procesora podniosło w znaczący sposób jej koszt.

    Jak wspominałem wyżej - na etapie cyfrowym nie różni się to czymkolwiek od
    innego, ale wciąż wątpię, że "co złego to nie pentaks". Matryca raczej
    jakiegoś swojego procesora nie ma. Nawet jak by był, to skąd ma wiedzieć
    kiedy i dlaczego działa tylko na wysokich czułościach?

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 155. Data: 2010-01-28 04:11:29
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > stosuje matryce od tego samego dostawcy Sony, Nikon, Pentax) - standardy

    NEF z Nikona jest stosowany i w D5000,D90,D300 z matrycą CMOS, i w D60,
    D3000, D70, D80 z matrycą CCD. Nikon oszukuje? Daje tą samą matrycę
    wszędzie, bo z każdego aparatu jest NEF? RAW zawiera nie sam obraz z
    matrycy. W przypadku Nikona obraz jest też bezstratnie kompresowany.
    Zapisywane są do niego też inne informacje. RAW jak sama nazwa wskazuje
    powinien zawierać surowe dane, co oprócz tego zawiera to bonus.

    wer

  • 156. Data: 2010-01-28 06:36:16
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > drugie się daje sterować bo jest programowe. To pierwsze może w
    > ograniczonym zakresie, ale producenci możliwie unikają procesu analogowego

    A ja się dziwię, dlaczego zakładasz, że dzieje się to tylko w części
    analogowej. Chip matrycy może zawierać też wbudowany cyfrowy procesor obrazu
    który załątwia wstępną obróbkę jeszcze przed wysłaniem obrazu poza układ
    matrycy. I w takiej sytuacji to producent matrycy decyduje, czy i w jakim
    zakresie na sposób tej obróbki będzie miał wpływ producent aparatu.

    I -

    > Podobnie jak pana obok zapytam - skąd przekonanie że to się zrobiło na
    > matrycy samo przed zdigitalizowaniem informacji?

    A skąd Twoje przekonanie ze przed zdigitalizowaniem? Może sie to robić w
    matrycy już po zdigitalizowaniu.

> [...]
    > dowodów na odszumianie można jedynie przyznać: że nic nie wskazuje na to,

    Zgadza się. Czyli - albo było odszumianie, albo nie wiadomo, czy było. Bo z
    technicznego punktu widzenia wykonanie wstępnej obróbki już w samej matrycy
    wydaje się mieć sens. Co więcej - nie będę zaskoczony, jeśli postęp pójdzie
    w tym kierunku, aby coraz większa część elektroniki aparatu była integrowana
    z matrycą. Może kiedyś doczekamy sie nawet sytuacji, gdy jedynym chipem w
    aparacie będzie zintegrowany chip zawierajacy w sobie matrycę - i bedzie z
    niego wychodził juz gotowy plik jpg czy jakiegoś innego formatu zdjęcia.

> [...]
    > Jak wspominałem wyżej - na etapie cyfrowym nie różni się to czymkolwiek od
    > innego, ale wciąż wątpię, że "co złego to nie pentaks". Matryca raczej

    Tu właśnie nie byłbym przekonany. Włożenie w matrycę C-MOS procesora nie
    wydaje się być jakimś znaczącym problemem.

    > Nawet jak by był, to skąd ma wiedzieć
    > kiedy i dlaczego działa tylko na wysokich czułościach?

    Skąd taka wątpliwość? Czyzbyś zakładał, że transmisja informacji między
    aparatem i matrycą jest jednokierunkowa???

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 157. Data: 2010-01-28 08:07:45
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    dominik napisał(a):

    > To nie jest opinia tylko fakt. Poczytaj sobie np. wiki:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/RAW

    Hmm... Gdybyś uważnie czytał to zauważłbyś, że wcześniej sam do tego
    hasła w Wiki linkowałem.

> [...]
    > światłoczułej. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala
    > na zastosowanie oprogramowania o większych możliwościach w stosunku do

    Sęk w tym, że obecnie w samej matrycy następuje już ingerencja do
    surówki, którą są czyste impulsy elektryczne.

    > Nieprawda. RAW w założeniach miał być nieprzetworzony. JPG może być
    > zmieniany do woli.

    Popełniasz duży błąd logiczny bo sama matryca jest właśnie
    przetwornikiem, którego sensem istnienia jest właśnie przetwarzanie.
    Idąc tropem Twoich słów: nieprzetworzonym czym?

> [...]
    > bezsensowne to).

    > To? Znaczy co dokładnie? Odszumianie? Bo jak o nim mowa to NIE JEST.

    Przecież jest wyłączone.

    > Wybacz, ale nie rozmawiamy o teście opacznych. Mam to w nosie.
    > Rozmawiamy o zachowaniu na wysokich czułościach tego aparatu. Czy
    > potrafisz udowodnić że odszumianie jest wyłączone?

    Wysokie czułości to sztuczki programistów od sprzętowych układów z
    któych zbudowane są matryce, siłą więc rzeczy jakieś odszumianie
    występuje zawsze i wszędzie.

> [...]
    > na matrycy? Skąd Ci się bierze takie myślenie? Potrafisz podać jeden
    > sensowny argument, że to się dzieje rzeczywiście przed odczytem danych z

    Czy Ty w ogóle masz pojęcie jak działa matryca? Więc zrozum wreszcie, że
    nowoczesne matryce to skomplikowane układy, w których zawsze działa
    jakieś oprogramowanie, które steruje całym procesem przekładania
    sygnałów analogowych na cyfrowe... Skoro więc odszumianie w
    oprogramowaniu apararu zostaje wyłączone i jednocześnie widać ślady
    działania jakiegoś odszumiania to wniosek jest prosty - widzimy efekt
    działania właśnie tego oprogramowania w układzie przetwornika...

    Wiem, wiem, w Sony A550 jest taka sama matryca i tam tego nie widać...
    Bo zapewne matryca Sony w aparacie Sony ma wbudowany lepszy soft niz ten
    w matrycy Sony zastosowanej w Pentaxie.

> [...]
    > jest niczym szczególnym - ot kolejny czynnik do odróżniania aparatów.
    > Tyle, że pentaks nazywa wyłączonym to czego nie wyłącza. Nigdy nie będę za

    No i tu się nie zgadzamy bo moim zdaniem kłamstwa żadnego nie ma.

> [...]
    > byłoby niebywale drogie i bezsensowne. Dlatego robi się to znacznie lepiej
    > w sofcie. Pentaks nie jest tu wyjątkiem. I widać to w efektach.

    Hmm... Źródłem zakłóceń, które nazywamy szumem jest właśnie przetwornik
    analogowo-cyfrowy. Nie wiem dokładnie co konkrtnie i na jakim etapie
    robi oprogramowanie w układzie przetwornika zastosowanego w takich
    matrycach ale jestem na 100% pewny, że są tam zaszyte sprzętowe
    algorytmy do usuwania takich zakłóceń.

> [...]
    > entry level. Wybacz, ale z której choinki się urywasz twierdząc, że tak
    > wygląda rzeczywistość? Po to tam jest CMOS, żeby był prosty i tani.

    To nie była by pierwsze urządzenie elektroniczne w którym entry level od
    high level odróżnia wyłącznie zastosowane oprogramowanie sterujace...

    j.

    --
    ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej
    wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika.

  • 158. Data: 2010-01-28 08:15:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Użytkownik <b...@n...pl> napisał:

> [...]
    >Zapisywane są do niego też inne informacje. RAW jak sama nazwa wskazuje
    >powinien zawierać surowe dane, co oprócz tego zawiera to bonus.

    I problem właśnie w tym zdefiniowaniu surowości. W przypadku prostych matryc
    CCD sprawa była prosta - sygnał analogowy który był wyprowadzany z danej
    komórki matrycy był digitalizowany i te zdigitalizowane wartości były
    zapisywane w pliku RAW. W przypadku matryc C-MOS zdigitalizowane sygnały
    poddawane są obróbce już w samej matrycy - jeśli jest to tylko korekcja
    różnic czułości poszczególnych komórek matrycy - raczej nie ma problemu z
    uznaniem tego nadal za dane surowe, ale... co zrobić jeśli elektronika
    zintegrowana w chipie z matrycą przeprowadza na zdigitalizowanym sygnale
    dalsze operacje? A podejrzewam, że wraz z postepem technologii coraz więcej
    operacji na obrazie będzie przeprowadzanych bezpośrednio w matrycy - bo
    umożliwi to obniżenie kosztów produkcji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 159. Data: 2010-01-28 08:24:11
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > szum nie rośnie proporcjonalnie, tylko przy danej czułości charakter
    > zdjęcia się zmienia. To jest jawna ingenrencja softem.
    Dla mnie nie jest to żaden, powtarzam żaden dowód na to, że jest to realizowane
    przez oprogramowanie aparatu. Jeśli założymy, że matryca wyprodukowana przez
    Sony ingeruje w obraz, to kto jej zabroni realizować odszumianie dopiero od
    jakiegoś progu, bądź nawet stopniując je w zakresach ISO 100-200 - brak,
    400-1600 - odszumianie minimalne, 3200-6400 - większe!
    Jeśli odszumianie zrealizowane na najniższym poziomie miałoby dawać lepsze
    rezultaty, bądź lepsze w połączeniu z późniejszym drobnym tuningiem w
    oprogramowaniu aparatu to czemu nie? Czułości najniższe zostawiamy bez żadnej
    ingerencji bo chcemy tam uzyskiwać najwięcej szczegółow, a przy ISO 6400
    włączamy odszumianie, bo zależy nam na tym, żeby zdjęcie po prostu zrobić i żeby
    do czegoś się nadawało.

  • 160. Data: 2010-01-28 08:36:54
    Od: "Henry (k)" <h...@g...pl>

    Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> napisał(a):
    > A dlaczego zakąłdać, ze w analogowej części matrycy? W tym samym chipie
    > matrycy może siedzieć całkiem niemała część cyfrowa - i ona moze już
    > załatwiać wstępne odszumianie.

    Może - ale po co? Matryce się kupuje u tego u kogo taniej. A i tak to co
    zejdzie z matrycy musi przejść przez procesor aparatu zanim trafi na kartę
    pamięci.
    Który producent przejmie się tym żeby dostarczyć "oryginalne" dane?
    Przecież RAW jest po to żeby dostarczyć dane najlepiej nadające się
    do dalszej obróbki w kompie, a nie "najsurowsze".

    Pozdrawiam,
    Henry