  • 361. Data: 2013-06-27 21:13:00
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-16 19:09, Stachu Chebel pisze:

    > między tymi wspawanymi ciulstwami raz ta , raz śmak. Odpowiedź: ZERO,
    > bo w powietrzu prąd nie płynie!! Hmmm, mówię, że tam nie ma
    > powietrza, odpowiedź: no to tym bardziej...

    Strach się bać. Teraz to już zupełnie nie wiadomo, co taki ma w głowie.
    Może pewnego dnia stwierdzi, że kondensator nie przewodzi prądu
    zmiennego, bo przecież pomiędzy okładzinami znajduje się izolator. Albo
    przyjdzie mu do głowy, że na uzwojeniu wtórnym nie ma napięcia, bo
    przecież nie ma ono galwanicznego połączenia z pierwotnym. Albo w jakimś
    wykonanym prototypie zapłonie mu łuk elektryczny, bo przecież w
    powietrzu prąd nie płynie. ;)

    Widać, że człowiek nauczył się robić kompilacje z gotowych rozwiązań,
    ale nie rozumie (przynajmniej nie w pełni) istoty zjawisk, które za nimi
    stoją. Nie byłoby to niczym złym, gdybyśmy mówili o elektroniku amatorze
    - sam długo operowałem na tym poziomie i dopiero jakiś czas temu
    zabrałem się za nadrabianie zaległości w teorii. Jednak, żeby mgr inż.
    reprezentował taki poziom?

  • 362. Data: 2013-06-27 21:31:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-17 12:37, Anerys pisze:

    > Tak, póki lampy są stsowane, to minimum do pentody (ale wolałbym jednak
    > wyżej, znacznie wyżej), wszelkie zależności powinny siedzieć w malutkim
    > palcu. KAŻDY inż. elektronik.

    Chwileczkę, w opisanej historii nie było mowy o żadnych zależnościach.
    Delikwent nie dostał pytania o charakterystykę konkretnej lampy.
    Chodziło o najbardziej ogólny opis zasady działania, który jasno wynika
    z podstaw fizyki. Faktycznie, wymaganie od magistra inżyniera
    elektroniki, by widział co nieco na temat natury zjawisk elektrycznych,
    to bardzo wysoko postawiona poprzeczka...

    Poza tym jeśli chodzi o podstawy, to przecież lampy nie należą do
    odrębnej rzeczywistości. Mają swoje ścisłe odpowiedniki w świecie
    półprzewodnikowym, podstawowe bloki funkcyjne wyglądają podobnie, czy
    zbudujemy je na lampie czy na tranzystorze.

    Swoją drogą stare podręczniki dla radioamatorów (nawet jeszcze sprzed
    wojny) potrafiły naprawdę rewelacyjnie tłumaczyć te najbardziej
    elementarne podstawy. To, że w przykładzie jest trioda a nie FET nie
    jest moim zdaniem wielkim problemem. ;)

  • 363. Data: 2013-06-27 21:37:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Jun 2013 21:31:04 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Delikwent nie dostał pytania o charakterystykę konkretnej lampy.
    > Chodziło o najbardziej ogólny opis zasady działania, który jasno wynika

    Podstawy tlumacza tez dzialanie tyratronu, prostownika rteciowego,
    lampy lukowej, radia krysztalkowego, koherera - i to byly bardzo wazne
    wynalazki, co nie znaczy ze nadal wymagamy tego od inzynierow ..

    J.

  • 364. Data: 2013-06-27 21:49:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-06-27 21:37, J.F. pisze:

    > Podstawy tlumacza tez dzialanie tyratronu, prostownika rteciowego,
    > lampy lukowej, radia krysztalkowego, koherera - i to byly bardzo wazne
    > wynalazki, co nie znaczy ze nadal wymagamy tego od inzynierow ..

    Jednak dobry inżynier, znając te podstawy powinien być w stanie w mig
    wykombinować zasadę działania wspomnianych wynalazków. Zwłaszcza, gdy
    narysuje mu się na tablicy odpowiedni schemat.
    Jeśli polegnie na takim zadaniu, można mieć poważne wątpliwości co do
    tego, czy istotnie przyswoił sobie elementarną wiedzę.

  • 365. Data: 2013-06-27 22:28:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 27.06.2013 10:57, uzytkownik wrote:
    > Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Po prostu użyłem wcześniej złej składni zdania.

    To co tamten beł... tamto zdanie miało znaczyć?

    Michoo

  • 366. Data: 2013-06-28 00:34:43
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > Jeśli polegnie na takim zadaniu, można mieć poważne wątpliwości co do
    > tego, czy istotnie przyswoił sobie elementarną wiedzę.

    OOO!! Właśnie.
    Żeby umiał się w takiej sytuacji znaleźć. Właśnie prawie o coś takiego (no
    już dobra, nie będę sie kłócić o niuanse) mi chodzi!
    Np. nie pojmie elementarnego działania opornika, prawa Ohma, to mi
    zaprojektuje urządzenie, które zjara mi się w najmniej oczekiwanym momencie.
    Lekarz, który nie pojmie zasad osmozy, nie będzie umiał prawidłowo uratować
    pacjenta, który się odwodni, lub ma tej wody za dużo. ITD.
    Nie rozwinę na razie tej części tematu, jakoś mi brak weny, a nie chcę
    nababolić jakichś bzdur.
    Mniej-więcej, właśnie tak jak napisałeś, rozumiem (w skrócie i uproszczeniu)
    podstawy znajomości własnej dziedziny wiedzy.

  • 367. Data: 2013-06-28 10:00:08
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > To co tamten beł... tamto zdanie miało znaczyć?

    Znasz bajki o Tymitunie i Odpiersie?

  • 368. Data: 2013-06-29 10:59:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Nie każdy zdolny elektronik jest zdolnym rekinem rynku :(

    Dobrze to widać chociażby w autobiografii Steve'a Wozniaka (książka pod
    przewrotnym tytułem "iWoz"). W jednym z rozdziałów autor pisze o swojej
    przyjaźni ze Stevem Jobsem w kontekście początków Apple. O ile dobrze
    pamiętam był tam podany przykład z zamawianiem darmowych próbek
    podzespołów do budowy prototypów. Jobs w mig obdzwonił firmy i załatwił
    co trzeba, na co sam Woznbiak raczej by się nie zdecydował, zapewne nie
    spodziewając się, że firemka działająca w garażu może coś dostać od
    dużego producenta.

  • 369. Data: 2013-06-29 11:19:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Problem zaczyna się w szkole podstawowej gdzie okrojony poza granicę
    > absurdu program przedmiotów ścisłych powoduje przeciąganie kolejnych
    > szczebli edukacji bliżej dna.

    Niestety, tak to właśnie wygląda. Trend był już dobrze widoczny, gdy
    kończyłem podstawówkę w latach dziewięćdziesiątych. Program nauczania
    był tak skonstruowany, że dzieciak nie musiał zrozumieć natury
    omawianych zjawisk - wystarczyło, że wkuł regułkę wraz z jakimś wzorem i
    potem wykonał kilka prostych obliczeń na kartkówce.
    Doświadczeń prawie się nie wykonywało, bo wyposażenie pracowni pamiętało
    jeszcze czasy poprzedniego systemu i nauczyciele najwyraźniej mocno je
    oszczędzali. Chociaż w magazynach przy pracowniach widziałem zestawy do
    doświadczeń z elektryczności, magnetyzmu, optyki itp. to nie pamiętam,
    żeby kiedykolwiek ktoś z nich korzystał. Zresztą - trzeba było lecieć z
    programem, a nie marnować czas na jakieś tam eksperymenty...
    Z chemią to samo - brak odczynników, zepsute palniki, których nikt nie
    naprawił przez te wszystkie lata. Większość eksperymentów oglądało się
    na VHS. Na biologii mikroskopy zostały wyjęte z szafy może ze dwa razy.

    Swoją drogą jakiś czas temu przeglądałem ofertę sklepów edukacyjnych,
    szukając prostego (tradycyjnego) dzwonka elektrycznego. Widząc ceny
    zaniemówiłem:

    http://tinyurl.com/njah65w

  • 370. Data: 2013-06-29 11:31:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-16 23:57, Michoo pisze:

    > Problem jest w tym, że teraz wszyscy muszą być "wyedukowani" i nie można
    > kiepskiego ucznia ale i student studenta wylać - za dużo z tym zachodu a
    > dodatkowo jeszcze to pomniejszenie finansów.

    Problemem nie są kiepscy uczniowie. Problemem są agresywne, pyskate
    szczeniaki. Dezorganizuje taki lekcję, ale wywalić na korytarz go nie
    wolno. Znęca się nad kolegami podczas przerw, ale nikt go nie tknie, bo
    on ma zaświadczenie od psychologa o "nadpobudliwości".
    Obowiązek szkolny obowiązkiem szkolnym, ale nie za wszelką cenę. Na
    pewno nie wtedy, gdy dzieciak jest agresywny w stosunku do otoczenia i
    wykazuje wybitną odporność na wiedzę. Siłą nikt nie zrobi doktora
    habilitowanego z dresiarza. Nie podoba się w szkole? Droga wolna. ;)

    Z drugiej strony mamy edukacyjną bańkę spekulacyjną. Odkąd pamiętam
    wciskało się dzieciakom do głowy, że trzeba się piąć po szczeblach
    edukacji, bo dyplomy są kluczami do kariery zawodowej. Cały czas
    deprecjonowano znaczenie dobrego wykształcenia zawodowego, na które
    zawsze będzie miejsce na rynku pracy...