-
11. Data: 2016-03-02 14:27:27
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
>Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych
>uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej
>osi laczacej kola.
Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia,
opona i felga. Cos sie musi trzec.
J.
-
12. Data: 2016-03-02 15:04:18
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza
bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo
szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.
-
13. Data: 2016-03-02 16:30:16
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
>tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
>tarcie toczenia.
>Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez
>powietrza bedzie cieplejsza.
>Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie
>zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych
>uslizgow itp.
Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero
?
To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to
bylo..
J.
-
14. Data: 2016-03-03 08:50:33
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: s...@g...com
W dniu środa, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza
bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo
szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.
Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensując to że "wirtualna" średnica
zostaje ta sama mimo średnicy geometrycznej nie zmienionej.
To ciepło to właśnie oznaka tego co się dzieje.
Z powyższym sie zgadzam, z tym co napisałeś wyżej to trudno sie zgodzić bo jest nie
na temat.
-
15. Data: 2016-03-06 07:26:14
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: Marcin N <m...@o...pl>
W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
> tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza
bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo
szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.
MUSZĄ być uślizgi.
Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym świadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległość
osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić
tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.
Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko"
trudno to dojrzeć.
--
MN
-
16. Data: 2016-03-06 10:01:09
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisał(a):
> W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
>> tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza
bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo
szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.
>
> MUSZĄ być uślizgi.
> Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym świadczy.
> Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległość
> osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZĄ wystąpić
> tarcia, które zużywają oponę w przyspieszonym tempie.
Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.
> Oczywiście mówimy o zmianach średnicy rzędu milimetrów więc "na oko"
> trudno to dojrzeć.
A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
beznika.
J.
-
17. Data: 2016-03-06 10:06:05
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:
> W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
>> tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
>> tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij
>> reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie
>> spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na
>> zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.
>
> MUSZÄ byÄ uĹlizgi.
Przetocz sobie po ziemi oponę z powietrzem i bez i zmierz
"przebytą" odległość na ziemi (od danego punktu do danego punktu na
obwodzie)
Nie ma uślizgu jest jedynie praca odkształcenia (stąd ciepło)
-
18. Data: 2016-03-06 10:15:10
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Artur,
Wednesday, March 2, 2016, 8:43:26 AM, you wrote:
>> Tak przy czytaniu dyskusji odnośnie czujników ciśnienia - nasuwa mi się takie
pytanie:
>> jak kręci się niedopompowane koło?
>> Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilość obrotów powinna być większa od koła
prawidłowo napompowanego.
>> Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża
na większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.
>> Gdzieś więc chyba jest uślizg.
> nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
> stąd mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
> opony, dalej to sobie może być dowolny.
Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadził doświadczenie, które dowiodło, że
ważny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powstał błąd rzędu 1 cm
(o ile pamiętam).
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
19. Data: 2016-03-06 10:17:51
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Sczygiel,
Wednesday, March 2, 2016, 11:35:04 AM, you wrote:
[...]
>> > "czy woda z bąbelkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
[...]
>> Pogromców mitów rzadko oglądam - czasami trafiałem u nich na szkolne
>> wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.
> A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za
> bardzo nie dało i wyglądały na dobrze ogarnięte.
Akurat w powyższym zrobili wszystko, żeby udowodnić swoją, z góry
założoną tezę, pomimo tego, że już w pierwszym doświadczeniu obiekt
poszedł na dno dowodząc, że jednak zgazowanie zmniejsza gęstość.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
20. Data: 2016-03-06 13:08:31
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.
Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.