  • 1. Data: 2016-03-01 13:27:00
    Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
    Od: Michał <c...@g...com>

    Tak przy czytaniu dyskusji odnośnie czujników ciśnienia - nasuwa mi się takie
    pytanie:
    jak kręci się niedopompowane koło?

    Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilość obrotów powinna być większa od koła
    prawidłowo napompowanego.

    Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na
    większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

    Gdzieś więc chyba jest uślizg.
    Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ślizgowe ;)

    Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być
    może zapaliła.

    Co więc się dzieje?

    --
    Michał

  • 2. Data: 2016-03-01 14:12:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]

    >Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ślizgowe ;)
    >Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się

    Efekt gasienicy w czolgu.

    Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

    J.

  • 3. Data: 2016-03-01 22:10:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michał" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Efekt gasienicy w czolgu.
    >
    > Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

    He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od średnicy wewnętrznej
    opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

    Chyba temat dla Pogromców Mitów ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2016-03-02 08:43:26
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
> [...]
    >
    > Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na
    większej długości "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

    nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
    stąd mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
    opony, dalej to sobie może być dowolny.

    a.

  • 5. Data: 2016-03-02 09:32:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:

    > nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
    > stąd mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
    > opony, dalej to sobie może być dowolny.

    Czyli bieżnik musiałby mieć uślizg względem podłoża - przecież się nie
    kurczy, a jest powiązany z rantem, a ten z felgą. Zarówno w oponach
    diagonalnych, jak i radialnych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-03-02 10:06:10
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 marca 2016 09:32:23 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > Czyli bieżnik musiałby mieć uślizg względem podłoża - przecież się nie
    > kurczy, a jest powiązany z rantem, a ten z felgą. Zarówno w oponach
    > diagonalnych, jak i radialnych.

    No i w praktyce ma.
    Bo albo opona sie w końcu na feldze zacznie przesuwać albo sie od czasu do czasu
    bieżnik podwinie.

    A jak masz opony niedopompowane to po prostu bok opony będzie pracował i pośredniczył
    pomiędzy większą średnicą bieżnika i mniejszą średnicą felgi.

    Temat nie raz wałkowany tak samo jak temat z rondami.

    Tak długo jak nie ma uslizgu na feldze czy bieżniku i bieznik sie nie podwija tak
    długo nalezy sobie przeliczeniowo przyjąć średnice koła na taka jaka odpowiada
    obwodowi bieznika.

    Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
    "czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
    "czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka
    taśma transmisyjna pod samolotem
    "czy w gęstym ośrodku pływa sie szybciej"*
    "czy woda z bąbelkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
    "czy kwadratowe koła mają lepszą trakcję w terenie"*

    I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
    *zaznaczone z gwiazdką były testowane przez pogromców mitów.

  • 7. Data: 2016-03-02 10:41:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-02 o 10:06, s...@g...com pisze:
> [...]
    >

    > I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
    > *zaznaczone z gwiazdką były testowane przez pogromców mitów.

    Dzięki za tematy :)

    Pogromców mitów rzadko oglądam - czasami trafiałem u nich na szkolne
    wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-03-02 10:53:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od średnicy wewnętrznej
    >opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

    Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika.
    I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m.

    Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie.
    Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik.
    felga zrobila 1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest
    przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu.

    I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz
    tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl na dole, teraz jest na
    gorze.
    I bok ulegl rozerwaniu.

    Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z
    praktyki wiem, ze boki cierpia mocno.
    Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle
    giecie ...

    J.

  • 9. Data: 2016-03-02 11:35:04
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 marca 2016 10:41:34 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
    taśma transmisyjna pod samolotem

    > Dzięki za tematy :)
    >
    > Pogromców mitów rzadko oglądam - czasami trafiałem u nich na szkolne
    > wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.

    A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za bardzo nie dało i
    wyglądały na dobrze ogarnięte.

  • 10. Data: 2016-03-02 12:30:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp
    nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.