  • 1. Data: 2013-02-20 07:08:31
    Temat: Jakie progsy do rekompresji JPG na poziomie subpikselowym?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam.

    Przybywam z luźnym pytankiem.

    Wśród swoich b. starych obrazków znalazłem próby programu, który
    chwalił się "ulepszoną" kompresją JPG na poziomie pikseli. Wtedy go
    wyrzuciłem, bo poprawa była znikoma, ale dziś patrzę na te wyniki
    i jednocześnie widzę, że większość zdjęć rozsyłam przez sieć w jakości
    "webowej", a może jeszcze przez te lata nastąpił jakiś postęp w
    dziedzinie...

    Szkopuł w tym, że po jego nazwie zostały mi tylko własnej produkcji
    sufiksy w nazwach plików i nijak nie mogę wyguglać jego nazwy.

    Może ktoś skojarzy, albo zna jakąś dzisiejszą konkurencję?

    _IOMagiCompr100-100
    _IOMagiCompr94-10
    _IOMagiCompr96-50

    To brzmi jak jakieś... IO Magic Compression, ale Google nie gugla.
    Końcowe liczby to dwa parametry kompresji.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2013-02-20 09:40:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Feb 2013, Mariusz [mr.] wrote:

    > Wśród swoich b. starych obrazków znalazłem próby programu, który
    > chwalił się "ulepszoną" kompresją JPG na poziomie pikseli. Wtedy go
    > wyrzuciłem, bo
    > poprawa była znikoma
    ^^^^^^^

    No to nie program z ulepszoną kompresją (ba, bezstratną :>),
    ale program usuwający artefakty JPG (skoro POPRAWA już
    istniejącego zdjęcia).
    Poszukaj pod tym hasłem właśnie ("usuwanie artefaktów JPG")
    Znadziejsz całą paczkę programów z tą funkcjonalnością :)

    > ale dziś patrzę na te wyniki
    > i jednocześnie widzę, że większość zdjęć rozsyłam przez sieć w jakości
    > "webowej", a może jeszcze przez te lata nastąpił jakiś postęp w dziedzinie...

    Czego oczekujesz, wydobycia szczegółów których na zdjęciu nie ma?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-02-20 09:53:22
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    [...]
    > Czego oczekujesz, wydobycia szczegółów których na zdjęciu nie ma?

    Może się niezbyt jasno wyraziłem - chodziło o optymalizację
    kompresji na poziomie pikselowym (maksymalnie dobra jakość obrazu przy
    sensownym [jak na web] rozmiarze pliku wyjściowego JPG). Obraz wejściowy
    nie miał znaczenia, w założeniu mógł być nawet idealny - po resamplingu
    w dół.

    Ten stary progs próbował to robić - trochę mulił, ale efekty były
    (na granicy wytężonej zauważalności) lepsze, niż szybki kodek JPG,
    choćby w Irfanie.

    [mr.]

  • 4. Data: 2013-02-20 11:14:38
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]
    >
    > Ten stary progs próbował to robić - trochę mulił, ale efekty były
    > (na granicy wytężonej zauważalności) lepsze, niż szybki kodek JPG,

    Dochodzę do wniosku, że jedyny sensowny wariant takiego ficzera,
    to połączenie kodowania JPG (po pomniejszeniu) z sharpeningiem.

    Czyli dostajemy wyjaśnienie, co oznaczały dwa parametry na moich
    samplach: jeden siłę kompresji, a drugi siłę doostrzenia
    (jednoparametrowego - jak widać nie był to USM).

    No i pytanie pozostaje otwarte: czy po pięciu latach mamy już jakiś
    lepszy optymalizator doostrzenia+kompresji JPG na potrzeby web?

    Może jakiś plugin do GIMP-a albo mały sprytny standalone, oczywiście
    do przetwarzania wsadowego?

    [mr.]

  • 5. Data: 2013-02-20 11:30:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-20 07:08, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > i jednocześnie widzę, że większość zdjęć rozsyłam przez sieć w jakości
    > "webowej", a może jeszcze przez te lata nastąpił jakiś postęp w

    Jaką masz intencję? Program wtedy nie wnosił niczego a teraz chciałbyś
    go odzyskać przez sentyment? :-)

    Osobiście nie wierzę w programy, które w magiczny sposób spowodują, że
    stratna kompresja da lepsze rezultaty niż brak kompresji więc na postępy
    w dziedzinie nie liczyłbym :-D

    Co to jest jakość webowa? Stopień kompresji? Jakość kompresji czy
    wielkość pikselowa?

    Jeśli zależy Ci na minimalizacji strat wywołanych kompresją, to
    poleciłbym programy dedykowane fotografii. Przykładowo do odszumiania
    JPGów używam Neat Image. Program nie daje żadnych możliwości edycyjnych
    ale jakość odszumiania i jakość zapisanych JPGów jest rewelacyjna.

    Marek

  • 6. Data: 2013-02-20 11:56:58
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Jaką masz intencję? Program wtedy nie wnosił niczego a teraz chciałbyś
    > go odzyskać przez sentyment? :-)

    Nie, tamten stary mnie nie interesuje. Interesuje mnie nazwa
    starego, ale wersja dzisiejsza, przez pięć lat pracowicie dla mnie
    rozwijana. ;-)

    > Osobiście nie wierzę w programy, które w magiczny sposób spowodują,
    > że stratna kompresja da lepsze rezultaty niż brak kompresji więc na
    > postępy w dziedzinie nie liczyłbym :-D

    Czyli znowu zostałem źle zrozumiany, czyli pora się zastanowić, jak
    mógłbym to wyrazić lepiej. :))

    > Co to jest jakość webowa? Stopień kompresji? Jakość kompresji czy
    > wielkość pikselowa?

    To znaczy 250-500 KB na pełnoekranowe zdjęcie. I zadanie: tak
    podostrzyć, tak skompresować jotpega, żeby przy tym ograniczeniu uzyskać
    obraz jakby cudownie nietknięty kompresją... :) Klarowność szczegółów,
    zachowanie drobnych akcentów kolorystycznych, po prostu na ekranie okno
    do innego świata... :))

    Oczywiście, cudów nie ma - tamten stary progs ledwie zauważalnie
    pokonywał zwykły sharpen+kompresja JPG IrfanView. Ale Irfan od pięciu
    lat robi to wciąż tak samo, a może ktoś przez ten czas rozwijał ideę?
    (niedawno pokazywałem linki do przykładów, jak bardzo rozwinęły się
    algorytmy manipulacji na poziomie grafiki pikselowej - sam byłem
    zaskoczony dokonanymi postępami, ot chociażby: )
    http://en.wikipedia.org/wiki/RotSprite#RotSprite

    Czyli można! :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2013-02-20 12:33:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-20 11:56, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > obraz jakby cudownie nietknięty kompresją... :) Klarowność szczegółów,
    > zachowanie drobnych akcentów kolorystycznych, po prostu na ekranie okno

    Nie sądzę aby jakiś specjalny soft był Ci potrzebny. Fotograficzny soft
    dobrze sobie radzi. Spróbuj z tańszych ACDSee Pro 6. Teraz mają 50%
    promocję. Jeśli dużo fotek przetwarzasz, to batche tam też mają. JPG są
    w ładnej wizualnie jakości. Do tego na uwagę zasługuje odszumianie
    hybrydowe zbliżone jakością do polecanego wcześniej Neat Image. To też
    może się przydać czasem.

    Marek

  • 8. Data: 2013-02-20 14:26:39
    Od: Grzegorz Góra <g...@p...fr>

    Dnia Wed, 20 Feb 2013 11:14:38 +0100, Mariusz [mr.] napisał(a):

> [...]
    >
    > No i pytanie pozostaje otwarte: czy po pięciu latach mamy już jakiś
    > lepszy optymalizator doostrzenia+kompresji JPG na potrzeby web?

    A próbowałeś wspominanego kiedyś na grupie SNS-Resizer?

    --
    Pozdr.
    Grzegorz

  • 9. Data: 2013-02-20 19:24:44
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Grzegorz Góra" <g...@p...fr> wrote:

    [...]
    > A próbowałeś wspominanego kiedyś na grupie SNS-Resizer?

    Oczywiście że nie! ;)

    Programów są tysiące, a SNS mocno kojarzy mi się z HDR-ami, które
    stawiają mi włosy na głowie. :)

    Ale może jego odpryskowa funkcjonalność jest tym, czego szukam? Jak
    zacznę testowanie, to wezmę go pod uwagę (tak jak i ACDSee, który lata
    temu uwielbiałem za buforowanie obrazów przy przeglądaniu, a który potem
    wyrósł na kobyłę wielką i ociężałą).

    Choć prawdę powiedziawszy - po braku zrozumienia i podpowiedzi
    raczej zwątpiłem, że temat został zauważalnie pogłębiony w dostępnym
    softwarze. Bo gdyby był, to ktoś by się tym mocno chwalił, a wtedy
    dostałbym podpowiedzi, że ten czy tamten jest super.

    Cały proces wymaga (gdyby ktoś zamierzał się tym zająć [np. autor
    SNS] :)

    1. Zaawansowane ostrzenie ORGANOLEPTYCZNE (informacji ubywa, ale oko
    aż się cieszy na ten "szczegółowy" widok NA MONITORZE :) i (co równie
    ważne!) dodatkowo dobrze współpracujące z kompresją JPG, nieznikające w
    wyniku jej działania.

    2. Takie (indywidualne za każdym razem?) automatyczne dobieranie
    możliwych parametrów kompresji JPG na poziomie pikselowym, by szczegóły
    luminancji i kolorów jak najmniej cierpiały ORGANOLEPTYCZNIE.

    3. O resajzie w dół nawet nie wspominam, bo to potrafi każdy.

    I to w zasadzie już wszystko. Reszta będzie tylko rozszerzaniem tego
    podstawowego modułu (np. inteligentny auto-leveling [na jakiejś serwetce
    nawet zapisałem rozbudowany algorytm takowego] albo nawet wspominane
    tu odszumianie).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 10. Data: 2013-02-20 22:40:58
    Od: CichyBartko <c...@g...com>

    Hhehe...
    A jakiego rzędu wielkości ma być ten zysk na objętości?

    Pozdrawiam,
    Bartosz.