  • 81. Data: 2011-09-17 09:42:46
    Temat: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-17 00:54, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Ma nie być "chwilowych spadków zasilania".

    Powiedz to fabrykom w chinach. W jednej znajomej blackout pojawia się
    kilka razy w tygodniu. Nie, to nie jest wyjątek.

    > Jeśli to jest "automatyka do zaciągania rolet w oknie obok komputera",
    > to tak. A w ogólności, jeśli system jest w wydaniu jednostkowym
    > i nie był wcześniej testowany, to o ile się da, to powinien być
    > pisany w języku interpretowanym, z cały czas widocznym kodem.

    Nie. Mamy kilkadziesią lat doświadczeń w pisaniu aplikacji. Naprawdę,
    potrafimy pisac programy niezawodne i przetestowane używając językow
    innych niż perl czy bash *nawet* w jednym egzemplarzu. Kwestia warsztatu.

    > No to tak samo jest z większymi systemami -- bierzemy element, który
    > przewidział twórca i zastępujemy nim ten, który się zepsuł.

    - Panie Kaziu, niech pan mi tu da zapasowago peceta z LPT bo się zjarał
    znowu zasilacz i upier... płytę.
    - Ale nie ma, zapasy się skonczyły, w sklepach nie ma
    - Cholera... dobra, to bankrutujemy

  • 82. Data: 2011-09-17 12:04:17
    Od: Piotr <t...@a...gov.mg>

    W dniu 2011-09-16 20:24, Desoft pisze:
    > [...]
    >
    > Większość maszyn CNC sterowanych jest przez PC - takiego standardowego.
    > Może tylko w lepszym wykonaniu.

    Przejście w automatyce na sterowanie przy pomocy standardowych PC uważam
    za jeden z najbardziej nietrafionych pomysłów.
    Sterowniki PLC czy inne dedykowane rozwiązania potrafiły bezawaryjnie
    pracować 24/7 przez kilkanaście i więcej lat, pecet zwykle pada po
    kilku. A jak już padnie to zaczyna się problem, bo w świecie pecetów
    elementy sprzed kilku lat są już trudno dostępną egzotyką. Wymiana
    sprzętu na nowszy powoduje konieczność kombinowania z oprogramowaniem,
    które często nie zadziała bez poprawek/uaktualnień z nowym hardwarem.
    Jeszcze gorzej gdy aplikacja sterująca zostanie napisana na windowsa,
    dochodzi "zabawa" z zabezpieczeniem antywirusowym, firewallami,
    uaktualnieniami itd.
    A wykonanie? Oprócz ceny nie ma różnicy, na płytach Advantecha
    kondensatory schną tak samo szybko jak na "no-name" w domowym komputerze.

    pozdrawiam

  • 83. Data: 2011-09-17 12:20:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]

    FlexOS, RT-Linux a nawet Windows. Tylko po co?

    > Żadnego. Od systemu operacyjnego nie wymagam "wspierania", tylko wygody
    > i swobody w korzystaniu z komputera, na którym ten system pracuje.

    > Co się Pan tak żołądkuje. MS-DOS nie jest systemem operacyjnym, nie
    > za bycie nim jest ceniony.

    To nie wina PC-ta tylko programisty względnie projektanta hardware'u. A
    właściwie ich obu.

    Waldek

  • 84. Data: 2011-09-17 13:14:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > "Programista PC (w tym przypadku) pisze kilka linijek skryptu
    > działającego w znanym środowisku"
    >
    > To jakie to środowisko? Jaki OS?

    Znane. W moim przypadku będzie to jakiś unix.

    > Jesli chcesz *swobodę* to zazwyczaj nie chcesz systemu operacyjnego.
    > Systemy operacyjne powstały między innymi do ograniczania swobody.

    Zależy jak się rozumie swobodę. Jeśli jako "potrzebuję całego sprzętu,
    niech nikt i nic mi się nie waży zabraniać robić co chcę", to faktycznie
    lepiej nie chcieć. Ale jeśli jako "uruchomię ten czy inny program
    w zależności od fazy księżyca i kursu jena względem pesety", to lepiej
    mieć.

    > Nie znam aż tyle szczegółów. Istotne jest że w wyniku awarii sprzętowej
    > poszła sekwencja stanów załaczająca prasę. Awarii można bylo uniknąć
    > gdyby nie wciskać jako sterownik urządzenia do tego nie przeznaczonego.

    Wystarczy ten szczegół o wypadającej karcie.

    > Mogą. Dlatego po drugiej stronie jest coś co to zauważy. np. Atmelek.

    Albo i nie ma -- jak opisano poniżej.

    > Swego czasu miałem w rękach kartę sterującą CNC. Ładna, pod USB. No to
    > pierwsze co zrobiłem to podczas pracy wyrwałem kabel. Zatrzymało, ale
    > silnik po kilkunastu sekundach zaczyna śmierdzieć. Od, nastepny tępy
    > debil zrobił sterowanie PWM z użyciem softu na PC a nie na karcie ...
    > Nic dziwnego, na karcie był tylko konweter USB->GPIO.

    Dlaczego tępy debil? Człowiek o praktycznym podejściu do rzeczy. Jedyne
    co źle zrobił, to że nie uniemożliwił rozłączenia dwóch części urządzenia
    w czasie pracy. Albo przynajmnie nie napisał o skutkach i nie ostrzegł
    mniej kumatych. A może napisał, tylko ktoś nie przeczytał? Najśmieszniejsze,
    że gdyby to samo robić w oparciu o LPT, to takich niespodzianek o wiele
    łatwiej uniknąć (stwierdzeniem tego faktu nie chcę niczego dowodzić).

    > Sterownikami. Jakimi - nie wiem. Ale pecety zostały tylko w zarządzania
    > produkcją. Całe szczęscie, bo potem móglby ktoś zechcieć odpalać soft
    > sterujacy na Windowsach.

    Prawidłowo. Zwłaszcza jak już wiadomo co jest potrzebne i wszystko jest
    ustabilizowane.

    --
    Jarek

  • 85. Data: 2011-09-17 13:16:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie. Mamy kilkadziesią lat doświadczeń w pisaniu aplikacji. Naprawdę,
    > potrafimy pisac programy niezawodne i przetestowane używając językow
    > innych niż perl czy bash *nawet* w jednym egzemplarzu. Kwestia warsztatu.

    Jeśli od kilkudziesięciu lat nie wyszliście powyżej robienia automatyki
    do zaciągania rolet w oknie obok komputera i jeśli nie testujecie
    robionych rzeczy przed przekazaniem ich do użytkowania (mimo że potraficie),
    to nie ma się czym chwalić. Nawet warsztatem w takiej sytuacji nie ma
    co się chwalić, bo kogo to obchodzi.

    > - Panie Kaziu, niech pan mi tu da zapasowago peceta z LPT bo się zjarał
    > znowu zasilacz i upier... płytę.
    > - Ale nie ma, zapasy się skonczyły, w sklepach nie ma
    > - Cholera... dobra, to bankrutujemy

    Jeśli tam chadzają takie dialogi, to już dawno powinni zbankrutować.
    Ani trochę mi ich (was?) nie żal.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2011-09-17 15:01:09
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 09/14/2011 04:02 PM, Spider3X wrote:
    > Poszukuję schematu/urządzenia które w dowolny sposób przy pomocy
    > komputera będzie potrafiło załączyć i wyłączyć urządzenie 230V max 10A.
    > Całym zapleczem oprogramowania (jeśli to będzie na mikroprocesorze)
    > zajmę się sam. Chodzi tylko o urządzenie które zapewni takie sterowanie.
    > Spotkał się ktoś z czymś takim ?

    Myślę że potrzebujesz czegoś takiego:
    http://www.ebay.com/itm/USB-Four-4-Relay-Card-Home-A
    utomation-Software-/170621704739
    Obsługa przez USB, powinno być łatwo napisać oprogramowanie sterujące.
    Jeśli potrzebujesz więcej kanałów, to widziałem też wersję z 8
    przekaźnikami.

    pzdr.
    j.

  • 87. Data: 2011-09-17 15:50:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski napisał:

> [...]
    > Jeśli potrzebujesz więcej kanałów, to widziałem też wersję z 8 przekaźnikami.

    Albo od tego samego producenta:
    http://www.denkovi.com/product/40/internet-ethernet-
    four-channel-relay-board.html
    Trochę drożej, ale za to porządnie, z ethernetem.

    --
    Jarek

  • 88. Data: 2011-09-17 16:21:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-17 15:14, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Znane. W moim przypadku będzie to jakiś unix.

    Nie przeszkadza Ci fakt że unix to nie jest środowsko real-time, że bash
    nie ma dostepu do potów I/O, że w normalnej sytuacji jako user nie masz
    dostępu do przestrzeni I/O?

    > Dlaczego tępy debil?

    Brak wyobraźni. Pomimo że gówniany kontroler za $2 załatwił by PWM to w
    myśl optymalizacji wypierniczono go i sterowano silnikami z USB. Czy
    wspominałem już że wygrywało melodyjki na silniku w zależności od
    obciązenia dysku?

    > Człowiek o praktycznym podejściu do rzeczy.

    Nie. On nie rózni się niczym od eksperów od sterowania przez LPT. Stany
    nieustalone? Ograniczenie prędkości? Jakieś przerwania w systemie? A kto
    by się przejmował duperelami. Ważne że nie ma skrajnie awaryjnych uC z
    fatalnymi błędami obsługi GPIO w których flash ulatuje po godzinie pracy.

    > Albo przynajmnie nie napisał o skutkach i nie ostrzegł
    > mniej kumatych.

    Miło by to wygladało w instrukcji, prawda?

    "I pamiętaj, że odłaczenie kabla USB może doprowadzić do pożaru. W celu
    uniknięcia pożaru proszę o owinięcie kabla i komputera załaczoną taśmą
    samoprzylepna używając węzła szotowego."

  • 89. Data: 2011-09-17 16:24:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    > FlexOS, RT-Linux a nawet Windows. Tylko po co?

    A tu mnie zaciekawiłeś. Windows i LPT? Chyba że masz namyśli protokół
    centronics. Po drugiej stronie trzeba by kupkę TTLi żeby to przerobić na
    coś sensownego.

    > To nie wina PC-ta tylko programisty względnie projektanta hardware'u.

    Projektant hardwareu to chińczyk który produkował pecety do obslugi
    norton commandera w msdosie, a programista po wysunięciu karty z gniazda
    miał nikłe szanse na wyłączenie prasy bez wględu na to ile napisał
    wczesniej programów w turbo pascalu.

  • 90. Data: 2011-09-17 16:44:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie przeszkadza Ci fakt że unix to nie jest środowsko real-time,

    Przy opuszczaniu rolet i włączaniu grzejnika olejowego? Nie.

    > że bash nie ma dostepu do potów I/O, że w normalnej sytuacji jako
    > user nie masz dostępu do przestrzeni I/O?

    Raczej pomaga.

    > Brak wyobraźni.

    Nie mam żadnych przesłanek do oceny jego wyobraźni. W ogóle niewiele
    o nim wiem.

    > Nie. On nie rózni się niczym od eksperów od sterowania przez LPT.

    Mam szacunek do wszystkich ekspertów. Więc jeśli tak, to zasłużył na moje
    uznanie.

    > Miło by to wygladało w instrukcji, prawda?

    Kiedyś na końcówkach kabli USB były nalepki z ostrzeżeniem, by nie
    wtykać tego w komputer z systemem Windows, zanim się nie zainstaluje
    oprogramowania. No i faktycznie, gdy się to zignorowało, to jeśli ktoś
    nie był fachowcem, to po czymś takim nie udawało mu się już zmusić
    urządzenia do działania.

    > "I pamiętaj, że odłaczenie kabla USB może doprowadzić do pożaru. W celu
    > uniknięcia pożaru proszę o owinięcie kabla i komputera załaczoną taśmą
    > samoprzylepna używając węzła szotowego."

    Jeśli to mogło skutkować pożarem, to oczywiście powinien o tym napisać.
    A jeśli się dało, to sam powinien zapewnić niemożnaość rozłączenia.

    --
    Jarek