  • 21. Data: 2016-03-21 20:57:47
    Temat: Re: sonda 2 i Marek Siudym
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "sundayman"

    > Mam prośbę techniczną: czy mógłbyś cytować wypowiedzi tak,
    > jak to inni robią? Przez tę manierę Twoje posty są mało czytelne.
    > ---
    > O czym Ty pieprzysz ? To program tak cytuje i nie da się tego zmienić.

    kolega słusznie ci zwrócił uwagę. Faktycznie jest nieczytelnie.
    Zamiast psioczyć, zainstalowałbyś sobie thundebirda, i cieszył się, że
    ktoś się stara, żeby przeczytać twój komentarz.
    ---
    Zainstaluj se sam jak masz problem.

  • 22. Data: 2016-03-21 21:02:22
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski"

    > kolega słusznie ci zwrócił uwagę. Faktycznie jest nieczytelnie.
    > Zamiast psioczyć, zainstalowałbyś sobie thundebirda, i cieszył
    > się, że ktoś się stara, żeby przeczytać twój komentarz.

    Przecież jest zupełnie odwrotnie! Jakby sobie zainstalował coś
    normalnego, to by nikt nie musiał się starać, tylko by czytał bez
    żadnego wysiłku. A tak, to może się cieszyć, że mimo trudności,
    ludzie jednak czytają. A niektórzy również próbują odpowiadać.
    Czy potrzeba więcej dowodów na to, że pisze interesująco i mądrze,
    a nikt nawet przez chwilą nie pomyślał, by go wrzucić do kaefa?
    ---
    :-)

    Ech ludzie, napiszcie do MS by naprawił program.

  • 23. Data: 2016-03-21 21:17:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman pisze:

    > Piękny przykład sofistyki :)

    E tam od razu sofistyka. Zwykła prosta prawda. Po co się męczyć z
    odczytywaniem jakichś bazgrołów? Ludzie czasem pdchodzą do tego jak
    do hieroglifów egipskich -- spodziewają się, że coś tam interesującego
    odkryją, jakiś ważny przekaz. Guzik, nic tam nie ma. Ja już z rok temu
    odfiltrowałem wszystko co ma w nagłówkach "User-Agent: G2/1.0".
    I od razu lepiej. Nie tylko lepiej wygląda, poza formą wzrosło również
    średnie IQ czytanych autorów. W dwóch przypadkach odplonkowałem tego
    gugla za pomocą dodatniego score -- w cytatach zobaczyłem, że ktoś
    pisze mądrze, a w dodatku normalnie cytuje i łamie linie, więc da się
    to przeczytać. Może faktycznie siedzi w jakimś dziwnym miejscu i mu
    119 tną? Mniejsza o to, statysktyki killfajla pokazuja mi, że guglarzy
    na wszystkich subskrybowanych grupach sostało ledwie kilku. Rok temu
    było kilkunastu, może nawet więcej. A ten to zdaje się nie guglarz,
    tylko jakiś inny dziwak?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2016-03-21 21:30:58
    Od: Luke <l...@l...net>

    > To tak, jakby wynalazca technologii produkcji
    > grafenu rościł sobie prawo do patentu, kiedy kasa na
    > badania szły z publicznego wora.

    Tutaj:

    http://teleshow.wp.pl/title,Sonda-2-Wspoltworca-pier
    wowzoru-programu-odpowiada-na-oswiadczenie-TVP,tpl,3
    ,wid,18222358,wiadomosc.html?ticaid=116b15

    Siudym pisze "Jestem laikiem w dziedzinie prawa autorskiego ale już
    proste przykłady na logikę pozwalają na wysnucie szeregu wątpliwości."

    Niestety, jest laikiem.

    Ponieważ jego pobożne myślenie życzeniowe:

    > Otóż w zamyśle ustawodawca dał prawo dysponowania instytucji która wytworzyła
    dzieło do jej dystrybucji i ochrony prawnej przed osobami, które chciałyby wytworzone
    dzieło bezprawnie przejąć lub wykorzystać, z naruszeniem praw autorskich twórców
    dzieła włącznie. Ustawa nie przewiduje jednak , że strażnik buchnie kasę jak znany
    ochroniarz z Łodzi....

    jest błędne.

    Prawo autorskie majątkowe polega w dużej mierze właśnie na tym, że autor
    dostaje jednorazowe honorarium, a potem latami wydawca zarabia na
    utworze pieniądze. Jest to w pewnym sensie wyzysk autora, na który to
    wyzysk autor się dobrowolnie godzi.

    Natomiast szczegóły tego wyzysku są ustalane z autorem w procesie umowy
    o dzieło. Jedną skrajnością jest bezterminowe przekazanie praw
    autorskich za jednorazowe honorarium, drugą skrajnością jest jednorazowa
    licencja na opublikowanie bez przekazania praw autorskich. Pośrednia
    sytuacja to np. honorarium od każdego sprzedanego egzemplarza i tak
    dalej. Prawa majątkowe mogą również obejmować możliwość tworzenia dzieł
    pochodnych (derivative works) w ramach określenia tzw. pola ekspolatacji
    utworu.

    Współcześnie (od 1994), jeśli zdarzyłoby się, że wydawnictwo wydrukuje
    książkę autorowi i nie podpisze z nim żadnej umowy, domniemywana jest
    prawnie sytuacja najkorzystniejsza dla autora (ponieważ "Umowa o
    przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy
    pisemnej pod rygorem nieważności" - art 53 ustawy). Czyli domniemywane
    jest udzielenie jednorazowej licencji (W braku wyraźnego postanowienia o
    przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca udzielił licencji - art 65
    ustawy), chociaż niektórzy interpretują to jako możliwość dowolnej
    liczby wznowień na 5 lat (Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z
    utworu w okresie pięciu lat na terytorium państwa, w którym
    licencjobiorca ma swoją siedzibę, chyba że w umowie postanowiono inaczej
    - art 66 pkt.1).

    Bez wyraźnego pisemnego przeniesienia, prawa autorskie majątkowe są
    dalej własnością autora i każde dalsze działanie wymaga nawiązania
    kolejnej umowy z autorem.

    Natomiast w przypadku Sondy mamy sytuację inną. Jest to utwór zbiorowy,
    stworzony dawno przed wejściem ustawy w życie. Oczywiście żaden z
    autorów Sondy nie podpisywał z TVP jakiejkolwiek umowy. Co o tym mówi
    ustawa?

    > Art. 11. Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do
    encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub wydawcy, a do
    poszczególnych części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom. Domniemywa się,
    że producentowi lub wydawcy przysługuje prawo do tytułu.

    > Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca,
    którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy,
    nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z
    celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

    Czy dotyczy to również Sondy? Tak:

    Art. 124. 1. Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
    2) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych nie wygasły;

    Czy Pan Siudym może protestować przeciwko Sondzie 2? Nie, ponieważ:

    - "Sonda 2" to nie to samo, co "Sonda"
    - nawet gdyby program nazywał się "Sonda", nikt nie musi pytać Pana
    Siudyma o zgodę na jego kontynuację (prawo do tytułu ma TVP co podano wyżej)
    - wykorzystanie fragmentów starej Sondy w nowym programie, nawet jeśli
    byłoby w naciągany sposób potraktowane jako "tworzenie dzieła
    pochodnego", jest legalne bez jego zgody, gdyż

    > Twórca utworu wykorzystanego lub włączonego do utworu audiowizualnego oraz utworu
    wchodzącego w skład utworu zbiorowego, po powstaniu nowych sposobów eksploatacji
    utworów, nie może bez ważnego powodu odmówić udzielenia zezwolenia na korzystanie z
    tego utworu w ramach utworu audiowizualnego lub utworu zbiorowego na polach
    eksploatacji nieznanych w chwili zawarcia umowy.

    (art. 41 pkt. 5 ustawy)

    Idąc tokiem rozumowania Pana Siudyma, kolejne wydanie filmu "Krzyżacy"
    (np. po rekonstrukcji cyfrowej) powinno być poprzedzone uzyskaniem zgody
    każdego, kto jest wymieniony w napisach końcowych. A jeśli nie żyje, to
    wszystkich jego potomków.

    L.

  • 25. Data: 2016-03-21 21:46:43
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > E tam od razu sofistyka. Zwykła prosta prawda. Po co się męczyć z
    > odczytywaniem jakichś bazgrołów? Ludzie czasem pdchodzą do tego jak
    > do hieroglifów egipskich -- spodziewają się, że coś tam interesującego

    Masz generalnie rację, ale te uwagi do kolegi to imo raczej rzadko już
    spotykana zwykła życzliwość, niż poszukiwanie prawdy objawionej w jego
    postach...

    Niestety, reakcja osobnika wskazuje na to, że masz rację bardziej niż
    bym chciał :)

  • 26. Data: 2016-03-21 22:15:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman pisze:

> [...]
    > postach...
    >
    > Niestety, reakcja osobnika wskazuje na to, że masz rację bardziej niż

    Nie wiem jaka jest reakcja osobnika (z przyczyn, które wyjawiłem),
    ale nie jest trudno mi ją przewidzieć. Będzie ze dwadzieścia lat
    jak mam kontakt z tym medium, oni zawsze byli tacy sami. Kiedyś
    było tak: "używam programu, za który zapłaciłem, i to nie byle komu,
    tylko największej firmie tej branży! to niemożliwe, żeby były w nim
    jakieś błędy! co wy mi ty gadacie, żebym sobie zainstalowł jakieś
    poprawwki niewiadomo czyjego aurorstwa! jeśli mój program nie daje
    deklaracji charsetu w nagłówkach, to znaczy, że tak ma być, a wy
    sobie sami ustawcie taki jak u mnie! co z tego, że robi qpę w
    cytatach zamiast osmiobitowych znaków -- to musi być wasza wina,
    bo jak sobie odpowiadam, to tego nie mam; jak wam przeszkadza, to
    albo sami zmieńcie swój program, albo zgłoście to do Billa Gatesa".
    I-te-de, i-te-pe. Zawsze to samo. Nuda.

    Potem przyszli jacyś, co albo nie cięli cytatów w ogóle, albo rżnęli
    wszytko jak leci. Tłumacząc to znowu autorytetem wielkiej firmy,
    która na pewno się zna. Ani jedni, ani drudzy nigdy nie wyszli
    poza kilka procent ogólnego ruchu, raczej folklor. A teraz, to już
    zupełnie śladowe ilości, nawet gdybym tego nie filtrował wcale.
    Średnio raz na rok jest potrzeba indywidulanego wpiosania dziwaka
    do killfajla. Żadem problem, jak dla mnie.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2016-03-21 22:21:51
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-03-21 o 21:30, Luke pisze:
    > Siudym pisze "Jestem laikiem w dziedzinie prawa autorskiego ale już
    > proste przykłady na logikę pozwalają na wysnucie szeregu wątpliwości."
    >
    > Niestety, jest laikiem.
    Siudym w swoim liście otwartym nie pisze bezpośrednio o tym, że
    naruszono jego prawa.
    Nawiązuje do tego, jaką niewiedzą i nonszalancją wykazali się producenci
    obecnej Sondy 2, jak zniekształcili pierwowzór. Sonda 2 nawiązuje do
    protoplasty, a Siudym wyraźnie podaje przykłady jaką nieprawdę
    przedstawiają.
    Ten program może nazywać się tylko dlatego Sonda 2, że wstawiali
    fragmenty starych odcinków. Nic innego tych programów nie łączy.
    Poziom szczególnie, i to może być krzywdzące dla "starej kadry".
    "Sonda 2" oglądałem, rozmowa z zaproszonymi gośćmi, to chyba małe
    nieporozumienie.
    Jest taki kanał o fizyce, polski, na youtubie. No po prostu bije tą nową
    sonde 2 pod każdym względem, pod każdym dosłownie.
    Amatorska produkcja okazuje się w tym przypadku lepsza od publicznej TVP.
    Voyagery:
    https://www.youtube.com/watch?v=E118gyMUrLU&list=PLu
    ui6B7jlJXkMIgRQFTnU5_2fSlZOqc6E

    Wielkość Układu słonecznego:
    https://www.youtube.com/watch?v=0UVklULGzJU&index=4&
    list=PLuui6B7jlJXkMIgRQFTnU5_2fSlZOqc6E

    Te dwa filmy na YouTube odnoszą się do materiału zawartego też w dwóch
    pierwszych odcinkach w nowej odsłonie popularnego kiedyś programu.
    Moim zdaniem ta amatorska produkcja bije na głowę wypociny obecnej sondy.
    Może czas zmienić prowadzącego? :)

  • 28. Data: 2016-03-21 22:26:07
    Od: "re" <r...@r...invalid>

> [...]

    Średnio raz na rok jest potrzeba indywidulanego wpiosania dziwaka
    do killfajla. Żadem problem, jak dla mnie.
    Widzę twój tekst na pół ekranu i już wiem czym to śmierdzi. Od 20-tu lat
    snobujesz się na inne kodowania, inne standardy. Zaraz to forum w ogóle się
    skończy a Ty nadal będziesz uważał, że wszystko robisz dobrze tylko ci inni
    używają złych programów itp itd.

  • 29. Data: 2016-03-21 23:03:12
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Siudym w swoim liście otwartym nie pisze bezpośrednio o tym, że
    > naruszono jego prawa.

    Moim zdaniem cały wywód zaczyna się od podkreślenia, że nikt go o nic
    nie zapytał, a według niego powinien. Dodatkowo w drugim liście wyraźnie
    uważa, że prawa autorskie zostały naruszone poprzez wmontowanie
    fragmentów starej Sondy do nowej, ale nie będzie leciał z tym do sądu.

> [...]
    > obecnej Sondy 2, jak zniekształcili pierwowzór. Sonda 2 nawiązuje do
    > protoplasty, a Siudym wyraźnie podaje przykłady jaką nieprawdę

    Jedynym fragmentem listu, który zawiera jakiekolwiek merytoryczne
    argumenty, jest : "Na przykład twierdził, że nie mieliśmy pojęcia o
    tomografii komputerowej, która miała dopiero nadejść w przyszłości, ale
    my pokazywaliśmy zarówno tomografię, jak i rezonans magnetyczny w
    działaniu. (...) Na początek - pierwszy odcinek "Sondy" nie powstał z
    okazji wystrzelenia Voyagera, co więcej, prowadzili go Wanda
    Konarzewska, Andrzej Kurek i niżej podpisany, więc wiem, co mówię."

    Jest to niewielki odsetek tekstu, w porównaniu z całą resztą
    ideologicznych granatów w stylu: "W programie popularnonaukowym monolog
    wygłaszany wprost na kamerę przypomina raczej homilię do baranków
    klęczących przed telewizorem z pokorą przyjmujących obwieszczane
    mądrości. Niestety charyzma prowadzącego nie odbiega od przeciętnej dla
    kleryków, a mendowaty tryb narracji dyskwalifikuje nawet do czytania
    Listu do Koryntian".

    Chyba, że wersja listu, którą publikuje prasa, jest jakimś skrótem i nie
    wiem o pewnych jego fragmentach.

    Dla mnie, nawet jeśli Siudym ma rację, taka forma krytyki jest po prostu
    niepoważna i skoro dla niego "z drugiej strony jest też coś, co nazywa
    się etyka dziennikarska, a na koniec normalna ludzka przyzwoitość", to
    pisanie listu w takim stylu *nie jest przyzwoite*. W dyskusji o Sondzie
    światopogląd chowamy do kieszeni. Na tym polega przyzwoitość w nauce.

> [...]
    > sonde 2 pod każdym względem, pod każdym dosłownie.
    > Amatorska produkcja okazuje się w tym przypadku lepsza od publicznej TVP.

    A to jest zupełnie inna para kaloszy i argument w pełni merytoryczny (w
    przeciwieństwie do wybuchu emocji Pana Siudyma).

    L.

  • 30. Data: 2016-03-21 23:48:37
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Luke"

> [...]

    > zezwolenia na korzystanie z tego utworu w ramach utworu audiowizualnego
    > lub utworu zbiorowego na polach eksploatacji nieznanych w chwili zawarcia

    (art. 41 pkt. 5 ustawy)
    ---
    Skoro nie może odmówić udzielenia zezwolenia to ... nie można tego
    udzielenia zezwolenia domniemywać.