    Subject: Re: sonda 2 i Marek Siudym
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Luke <l...@l...net>
    Date: Mon, 21 Mar 2016 23:03:12 +0100

    > Siudym w swoim liście otwartym nie pisze bezpośrednio o tym, że
    > naruszono jego prawa.

    Moim zdaniem cały wywód zaczyna się od podkreślenia, że nikt go o nic
    nie zapytał, a według niego powinien. Dodatkowo w drugim liście wyraźnie
    uważa, że prawa autorskie zostały naruszone poprzez wmontowanie
    fragmentów starej Sondy do nowej, ale nie będzie leciał z tym do sądu.

    > Nawiązuje do tego, jaką niewiedzą i nonszalancją wykazali się producenci
    > obecnej Sondy 2, jak zniekształcili pierwowzór. Sonda 2 nawiązuje do
    > protoplasty, a Siudym wyraźnie podaje przykłady jaką nieprawdę
    > przedstawiają.

    Jedynym fragmentem listu, który zawiera jakiekolwiek merytoryczne
    argumenty, jest : "Na przykład twierdził, że nie mieliśmy pojęcia o
    tomografii komputerowej, która miała dopiero nadejść w przyszłości, ale
    my pokazywaliśmy zarówno tomografię, jak i rezonans magnetyczny w
    działaniu. (...) Na początek - pierwszy odcinek "Sondy" nie powstał z
    okazji wystrzelenia Voyagera, co więcej, prowadzili go Wanda
    Konarzewska, Andrzej Kurek i niżej podpisany, więc wiem, co mówię."

    Jest to niewielki odsetek tekstu, w porównaniu z całą resztą
    ideologicznych granatów w stylu: "W programie popularnonaukowym monolog
    wygłaszany wprost na kamerę przypomina raczej homilię do baranków
    klęczących przed telewizorem z pokorą przyjmujących obwieszczane
    mądrości. Niestety charyzma prowadzącego nie odbiega od przeciętnej dla
    kleryków, a mendowaty tryb narracji dyskwalifikuje nawet do czytania
    Listu do Koryntian".

    Chyba, że wersja listu, którą publikuje prasa, jest jakimś skrótem i nie
    wiem o pewnych jego fragmentach.

    Dla mnie, nawet jeśli Siudym ma rację, taka forma krytyki jest po prostu
    niepoważna i skoro dla niego "z drugiej strony jest też coś, co nazywa
    się etyka dziennikarska, a na koniec normalna ludzka przyzwoitość", to
    pisanie listu w takim stylu *nie jest przyzwoite*. W dyskusji o Sondzie
    światopogląd chowamy do kieszeni. Na tym polega przyzwoitość w nauce.

    > Jest taki kanał o fizyce, polski, na youtubie. No po prostu bije tą nową
    > sonde 2 pod każdym względem, pod każdym dosłownie.
    > Amatorska produkcja okazuje się w tym przypadku lepsza od publicznej TVP.
    > Voyagery:
    > https://www.youtube.com/watch?v=E118gyMUrLU&list=PLu
    ui6B7jlJXkMIgRQFTnU5_2fSlZOqc6E

    A to jest zupełnie inna para kaloszy i argument w pełni merytoryczny (w
    przeciwieństwie do wybuchu emocji Pana Siudyma).

    L.