  • 21. Data: 2009-06-11 23:46:45
    Temat: Re: preselekcja naswietlania czy przyslony
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <h0s0i0$su7$1@inews.gazeta.pl>,
    Dariusz Zygmunt nabazgrał:

    > To jest możliwe, bo on tylko do "podobania się" służy :-)
    > Dla fotografa parametr ten nie ma żadnego znaczenia praktycznego.

    Chyba, że jest to fotograf, który nie ma czasu planować zmian obiektywów.

    (Nie, sam korzystam tylko ze stałek, na reporterkę i tak jestem za miękki.)

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 22. Data: 2009-06-12 06:06:37
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek 12 czerwiec 2009 01:46, l...@l...localdomain wyraził
    następujacą opinię:
    > W poście <h0s0i0$su7$1@inews.gazeta.pl>,
    > Dariusz Zygmunt nabazgrał:

    > Chyba, że jest to fotograf, który nie ma czasu planować zmian obiektywów.

    Nie, sama krotność bez informacji o krótszej ogniskowej obiektywu {i to w
    przeliczeniu na film 135} jest zupełnie bezużyteczna. Dopiero znając tą
    ogniskową możesz wyliczyć, że właśnie ustawiona krotność 2,75 przy
    obiektywie np. 28mm daje Ci ogniskową 77mm i dopiero ta informacja do czegoś
    jest przydatna.

    Z drugiej strony - jeśli ktoś używa wyłącznie jednego aparatu i nie ma
    zacięcia technicznego tylko po prostu robi {np. dobre} zdjęcia to ... też
    nie potrzebuje tej liczby :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 23. Data: 2009-06-12 09:12:51
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <h0sr9g$fdl$1@inews.gazeta.pl>,
    Dariusz Zygmunt nabazgrał:

> [...]
    >
    > Z drugiej strony - jeśli ktoś używa wyłącznie jednego aparatu i nie ma
    > zacięcia technicznego tylko po prostu robi {np. dobre} zdjęcia to ... też

    OK, do części wniosku już doszedłeś - znajomość ogniskowej jest nijak potrzebna
    do zrobienia fotografii. To teraz tylko druga część. Otóż wyobraź sobie, że
    krotność zooma, choć nie powie Ci jak daleko od akcji musisz stanąć, pozwala
    wywnioskować jak bardzo różnić się będą skrajne kadry możliwe do uzyskania bez
    zmiany obiektywu. Oczywiście skrajności psują tą tezę (różnica między 10mm
    a 20mm jest przeogromna, różnica między 100mm a 200mm jakby trochę mniej).
    Jednak 28-77mm a 24-66mm to nie jest już tak przerąbana sprawa.

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 24. Data: 2009-06-13 07:00:26
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek 12 czerwiec 2009 11:12, l...@l...localdomain wyraził
    następujacą opinię:
> [...]

    > 100mm a 200mm jakby trochę mniej). Jednak 28-77mm a 24-66mm to nie jest

    No i sam widzisz znacznie wygodniej jest się posługiwać wartościami
    ogniskowych niż krotnością :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 25. Data: 2009-06-13 20:20:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jun 2009, de Fresz wrote:

    > Aby na pewno _ekwiwalenty_?

    Czy zaraz się dowiem, że niepodawanie przez aparat ekwiwalentu
    ogniskowej (oprócz ogniskowej oczywiście), to również domena lustrzanek
    i ma na celu ćwiczenie umysłowe ze stosowania tabliczki mnożenia?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2009-06-13 20:24:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jun 2009, Andrzej S. wrote:

    > Powiekszenie liniowe to stosunek rozmiaru postaci z zoomem w odniesieniu
    > do kadrowania bez zooma.

    To byłaby proporcja powiększeń :)

    > Nie ma znaczenia, w jakim obszarze ogniskowych
    > pracuje optyka. No bo jak mozna to okreslic inaczej?

    Jako stosunek rozmiaru obiektu w kadrze do rozmiaru jego obrazu?
    Wartość ułamkowa w większości przypadkow, przekraczająca 1 przy
    "prawdziwym makro"...

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-06-14 08:16:23
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > To byłaby proporcja powiększeń :)

    No tak. Ciocia w kadrze, po zastosowaniu 2x zoomu,
    bedzie z grubsza 2 razy wieksza.
    Chodzi Ci o to, ze przy okazji "inaczej" wyglada scena?
    Różnice rybie oko - teleobiektyw? Jak ktos to zauwaza,
    to jest fotografem :-)

    > Jako stosunek rozmiaru obiektu w kadrze do rozmiaru jego obrazu?
    > Wartość ułamkowa w większości przypadkow, przekraczająca 1 przy
    > "prawdziwym makro"...

    Tak byloby najlepiej, ale kto bedzie biegal z miarka.
    No i zoom nie dalby sie wycechowac w milych oku x2, x4, ...

    pozdr serd
    --
    A S

  • 28. Data: 2009-06-15 07:46:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Jun 2009, Andrzej S. wrote:

    > No tak. Ciocia w kadrze, po zastosowaniu 2x zoomu,
    > bedzie z grubsza 2 razy wieksza.

    Nie tylko.
    Również po 2x (w przybliżeniu, z dokładnością do położenia przedniej
    źrenicy obiektywu) przybliżeniu się do obiektu.

    > Chodzi Ci o to, ze przy okazji "inaczej" wyglada scena?

    Nie, miałem na myśli *wyłącznie* definicję "powiększenia liniowego" :)

    Jak chodzi o Twoją uwagę o perspektywie, to owszem, irytują mnie
    (spotykane z rzadka również tu na grupie, acz odnoszę wrażenie
    iż głównie "dawniej spotykane") sugestie zamieniania zooma stałką
    i "zoomem nożnym" (właśnie całkiem tak, jakby perspektywa była
    nieistotna). Ale to OT wobec "powiększenia liniowego" :D

    pzdr, Gotfryd