  • 1. Data: 2009-06-10 16:50:37
    Temat: preselekcja naswietlania czy przyslony
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Zdjęcia robię z ręki i bez stabilizaji i dopiero zaczynam rozgryzanie opcji
    j/w.
    Jak jest trochę ciemno to przy ustawieniu preselekcji przysłony i regulacją
    EV czasem automat
    wydłuża czas naświetlania co powoduje rozmanie fotki.
    Czy zakladając że nie zależy mi na jakiejśtam głębi ostrości wygodniej
    będzie ustawić na preselekcję czasu naświetlania i go maksymalnie skrócić a
    przyslonę dobrać automatycznie poprzez zwiększenie EV?
    Czy preselekcję przesłony ustawia się w takich warunkach raczej tylko na
    statywie?
    Czy dobrze to rozumiem?
    Dzięki za odpowiedź.
    Paweł

  • 2. Data: 2009-06-10 17:00:38
    Temat: Re: preselekcja naswietlania czy przyslony
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > a przyslonę dobrać automatycznie poprzez zwiększenie EV?
    > Czy preselekcję przesłony ustawia się w takich warunkach raczej tylko na

    Wybierasz to co dla ciebie jest istotne, jeśli chcesz kontrolować czy też
    uzyskać konkretną (dużą lub małą) głebię ostrości to wybierasz priorytet
    przysłony jeśli zaś ważniejszy jest dla ciebie czas to wybierasz priorytet
    czasu.

    Jeśli zaś zależy ci na jakości fotki to uczysz się podstaw, w archiwum grupy
    jest kilkaset przekierowań do stron i podręczników.
    Tylko tak zrozumiesz o co chodzi inaczej bedziesz produkował posty na grupie
    przy każdej zmianie pogody i warunków.

    Poważnie.

  • 3. Data: 2009-06-10 17:05:19
    Od: u...@g...com

    On 11 Cze, 01:00, "Kot Prezydenta" <c...@g...pl> wrote:

    > Tylko tak zrozumiesz o co chodzi inaczej bedziesz produkował posty na grupie
    > przy każdej zmianie pogody i warunków.

    Bez przesady, akorat dosc dobrze tu rozumuje, wiec tysiace postow
    raczej nie zagrazaja

  • 4. Data: 2009-06-10 17:07:16
    Od: Leszek Drwal <l...@a...pl>

    Kot Prezydenta wrote:
    > U?ytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Wybierasz to co dla ciebie jest istotne

    jak z reki, to prezelekcja czasu, min. 1/60 sek jak dla mnie, przeslone
    niech sobie aparat dobierze. Ja tam amator jestem, ale diagram czy
    histogram sobie wyswietlam i wiem jak sie calosc naswietli...

  • 5. Data: 2009-06-10 17:15:23
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Tylko tak zrozumiesz o co chodzi inaczej bedziesz produkował posty na
    > grupie przy każdej zmianie pogody i warunków.

    Wiem.
    Ale naczytałem się już tych poradników i chciałbym dowiedzieć się czegoś od
    praktyków,
    byćmoże któryś coś doradzi.
    Chodziło mi tylko o te konkretne warunki jak jest trochę ciemno, a nie mam
    możliwości
    dobrego doświetlenia tym sprzętem co mam.

    Paweł

  • 6. Data: 2009-06-10 17:39:14
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    pawel pisze:

    > Chodziło mi tylko o te konkretne warunki jak jest trochę ciemno, a nie mam
    > możliwości dobrego doświetlenia tym sprzętem co mam.

    Bardzo zgrubna zasada jest taka, że z ręki utrzymasz nieporuszone zdjęcie, jeśli
    czas naświetlania nie będzie dłuższy niż odwrotność ogniskowej obiektywu, czyli
    np. przy 100 mm granicą będzie ~1/100 sekundy. Ważne: liczy się ogniskowa
    przeliczona dla tzw. małego obrazka, a nie rzeczywista, czyli inaczej mówiąc
    ekwiwalent ogniskowej. Ekwiwalenty powinieneś mieć podane przy każdym zdjęciu,
    gdy przeglądasz je w aparacie, oraz po podejrzeniu nagłówka EXIF w programie, w
    którym oglądasz zdjęcia na komputerze.

  • 7. Data: 2009-06-10 17:55:05
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha pawel napisał tak:

    > Jak jest trochę ciemno to przy ustawieniu preselekcji przysłony i
    > regulacją EV czasem automat
    > wydłuża czas naświetlania co powoduje rozmanie fotki.

    Ja _zasadniczo_ caly czas lece na Av, ale przed zrobieniem zdjecia patrze
    jakie parametry ustawil aparat.

    Jezeli widze ze czas wyszedl za dlugi to zmieniam przyslone - oczywiscie
    jezeli to tylko mozliwe ze wzgledu na temat zdjecia (i jego mieszczenie sie
    w zakresie GO).
    Nieprzekraczalna granica jest oczywiscie maksymalny otwor obiektywu, ale
    tego juz nie przeskoczysz...

    Pamietaj tez ze mozesz zwiekszyc ISO - czasem lepiej dostac szumy niz
    poruszone zdjecie.

    --
    http://www.demotywatory.pl/komentarze/2330
    W tablicę kluczyk raz i dwa

  • 8. Data: 2009-06-10 17:56:44
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Miękka klucha Kombajn Bizon napisał tak:

    > Jezeli widze ze czas wyszedl za dlugi to zmieniam przyslone

    aha - o tym co znaczy 'za dlugi czas' napisal przystepnie kolega Marcin
    Kulinski ponizej ;)

  • 9. Data: 2009-06-10 18:53:03
    Od: mt <t...@i...pl>

    Kombajn Bizon pisze:

    > aha - o tym co znaczy 'za dlugi czas' napisal przystepnie kolega Marcin
    > Kulinski ponizej ;)

    Nie wiem czym fotografuje pytający, ale jeśli ma możliwość to dodałbym
    jeszcze zapoznanie się z AutoISO jeżeli jego aparat to umożliwia.

    --
    marcin

  • 10. Data: 2009-06-10 19:56:56
    Od: j...@u...at

    On 10 Jun., 18:50, "pawel" <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przyslonę dobrać automatycznie poprzez zwiększenie EV?
    > Czy preselekcję przesłony ustawia się w takich warunkach raczej tylko na

    to jest kwestia priorytetow:
    jesli musisz ograniczyc czas od dolu ( czyli jego dlugosc ) to
    wybieraj najpierw czas .
    jesli musisz zapewnic wysoka rozdzielczosc lub glebie ostrosci to
    wybieraj najpierw przyslone.

    majac doswiadczenie chocby paru dni bedziesz w stanie ocenic , czy
    warunki sa wystrczajace , aby nie wypasc poza dopuszczalny zakres
    wybieranego przez autmatyke parametru.

    rob na obu i analizuj

    preselekcje czasu stosuje sie w zdjeciach ruchu jak np sport
    p. przyslony w zdjeciach statycznych jak np pejzaz , architektura ,
    portret statyczny. albo tez w trudnych warunkach oswietleniowych
    jesli nie masz wyboru i musisz otworzyc obiektyw na full.