  • 51. Data: 2009-05-08 10:52:07
    Temat: Re: jakiego EOS'A warto kupic?
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Fri, 8 May 2009 03:25:03 -0700 (PDT), j...@a...at napisał(a):

    > nie tlumacz

    A co mi tam :)
    dodatkowo chciałbym dodać, że miło by było jakbyś polemizował z tym co ja
    piszę a nie z własnymi wyobrażeniami na ten temat. Nigdzie wczesniej nie
    pisałem o poprawności uzycia słowa "body", pisałem tylko o błędnym uzyciu
    słowa "ciało". O słowie "body" zaraz będzie.

    > a teraz fakty:

    No to prostujemy

    > na okreslienie aparatu bez obiektywu bywa uzywany tutaj termin body.,

    Zgadza się. Używa się też określenia korpus co oczywiście wyciąłeś bo nie
    pasowało do postawionej tezy.

    > w j . polskim nie ma slowa body.
    > a wiec bywa uzywane slowo , ktore w j polskim nie istnieje.

    Pierwsza bzdura. Słowo jest i kiedyś było używane jako określenie części
    kobiecego stroju. Ale zajrzyjmy do PWNowskiego słownika języka polskiego,
    cóż tam znajdujemy:
    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2552421

    body
    1. część kobiecego ubrania przypominająca jednoczęściowy kostium kąpielowy
    2. korpus aparatu fotograficznego bez obiektywu

    Interesujące prawda?

    > ja uzywam jedngo z polskich odpowiednikow nieistniejacego w j.polskim
    > slowa body - "cialo".
    > Znaczenie slowa "cialo" w tym celu jaki
    > uzywam nie jest sprzeczne ze znaczenim okreslonym w slowniku polskim .

    Jest.

    > co wiec sie nie zgadza ?
    > uzywanie slowa body?
    > czy tez
    > uzywanie slowa cialo ?
    > i juz odpowiadam.
    > oczywiscie ze uzywanie slowa body jest wiekszym bledem

    Nie jest błędem jak twierdzi PWN.

    > ale
    > przyjeto tutaj konwencje , ze to urzadzenie o , ktorym mowimy bedzie
    > okrelane slowem "body"
    > przyjecie konwencji ze bedzie okreslane slowem " cialo " jest
    > rownoprawne.

    Nie będzie, bo to błędne tłumaczenie czyli kalka językowa.

    > nie jest wiec slowo " cialo " wieksza ani mniejsza bzdura niz uzywanie
    > slowa " body" gdyz jest to kwestia konwencji , a co do tej mozna sie
    > umowic.
    > Ja proponuje alternatywnie konwencje " cialo" .
    > Jesli ktos twierdzi , ze taka konwencja " cialo" jest bzdura to tym
    > samym twierdzi ze konwencja " body" jest bzdura gdyz obie konwencje sa
    > rownoprawne .

    Twoja propozycja jest równie prawidłowa jak nazywanie stołu tablicą, bo
    przecież w języku angielskim na oba można użyć tego samego słowa.

    > Jasne juz ?

    Jasne jak słońce, że brniesz w bzdurę.

    --
    Kojer

  • 52. Data: 2009-05-08 11:00:04
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

    > nie tlumacz
    >
    > a teraz fakty:

    a gucio nie fakty

    > na okreslienie aparatu bez obiektywu bywa uzywany tutaj termin body.,
    > w j . polskim nie ma slowa body.
    > a wiec bywa uzywane slowo , ktore w j polskim nie istnieje.

    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=body
    masz jeszcze jakies madre pomysly?

    > ja uzywam jedngo z polskich odpowiednikow nieistniejacego w j.polskim
    > slowa body - "cialo". Znaczenie slowa "cialo" w tym celu jaki
    > uzywam nie jest sprzeczne ze znaczenim okreslonym w slowniku polskim .

    JEst... ale nie jestes w stanie tego pojac... rzetelne tlumaczenie nie
    opiera zie na doslownym traktowaniu slow wyjetych z kontekstu...
    Ale widac jestes z tych tlumaczy laikow gdzie pozniej w ksiazkach zaczynaja
    tlumaczyc nazwy wlasne...
    co jest masakra jesli wczesniej bylo kilka ksiazek z tej samej serii...

    > co wiec sie nie zgadza ?

    znaczenie...

    > uzywanie slowa body?

    jak widac jest wlasciwe

    > czy tez
    > uzywanie slowa cialo ?

    slowo cialo nie jest wlasciwe w odniesieniu do fotografii... chyba ze
    fotografujesz cialo... :)

    > i juz odpowiadam.
    > oczywiscie ze uzywanie slowa body jest wiekszym bledem

    a gucio...

    > przyjeto tutaj konwencje , ze to urzadzenie o , ktorym mowimy bedzie
    > okrelane slowem "body"

    polecam lekture SJP
    nazewnictwo jest poprawne... Body czy korpus

    > przyjecie konwencji ze bedzie okreslane slowem " cialo " jest
    > rownoprawne.

    jak juz ci podano... nie jest....

    > nie jest wiec slowo " cialo " wieksza ani mniejsza bzdura niz uzywanie
    > slowa " body" gdyz jest to kwestia konwencji , a co do tej mozna sie
    > umowic.

    terminologia jest okreslona, ty na sile starasz sie do niej wpasowac swoje
    "cialo" a na to cialo sa juz dwa okreslenia stosowane w jezyku polskim
    czyli body i korpus.

    > Ja proponuje alternatywnie konwencje " cialo" .

    jak widzisz to slowo w tym kontekscie buudzi spory sprzeciw i nie nalezy do
    slow powszechnie stosowanych w fotografii.

    > Jesli ktos twierdzi , ze taka konwencja " cialo" jest bzdura to tym
    > samym twierdzi ze konwencja " body" jest bzdura gdyz obie konwencje sa
    > rownoprawne .

    skoncz chrzanic...
    To ze ty wziales pierwsze z brzegu tlumaczenie doslowne "body" na jezyk
    polski nie znaczy ze jest ono poprawna terminologia....

    > Jasne juz ?

    Jasne juz... ze nie znasz terminologi a silisz sie na przekonywanie innych
    do uzywania bzdurnych tlumaczen nie znajac nawet znaczen slow ktorych
    uzywasz, a o tlumaczeniu nie wspomne.

    Tyle w tym temacie... bo wyglada mi to jak kopanie sie z koniem-trolem

    --
    Steel

  • 53. Data: 2009-05-08 11:09:27
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Steel" napisał

    > http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=body
    > masz jeszcze jakies madre pomysly?

    : )))))))
    No to pozamiataliście z Robertem Jansala na małą kupkę ; ))))))

    Należy jeszcze dodać:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=korpus
    6. <główna część, na której oparta jest całość jakiegoś urządzenia,
    przyrządu itp.>

    i rzucić zapałkę ; )))))

    adam

  • 54. Data: 2009-05-08 11:13:29
    Od: "Steel" <d...@K...pl>

    > pod pkt 5 mozna podpiac aparat fotograficzny bez obiektywu tak samo
    > jak pod pkt 2 i 6 w definicji kurpusu

    ba.... pod 5 mozna podpiac obiektyw, statyw, glowice, aparat kompaktowy.....
    czyli wszystko co sie wymysli....

    > moim zdaniem nie glupio i nie jest to filozofowaniem
    > uwazasz , ze glupio , ja, ze nie glupio czyli jest remis ,
    > neutralnie.

    po prostu na sile dorabiasz ideologie... daj se spokoj z tym....

    > jesli chcialbys rozstrzygnac czy glupio czy nie glupio to mozna
    > zapytac jakis zewnetrzny sad niezawisly.

    zaloz sprawe... :)

    > Jesli chodzisz do kosciola to wiesz , ze : " slowo stalo sie cialem
    > " - co to oznacza i to od tysiecy/setek ( ?) lat ?

    znaczy sie Jezus powiedzial i pojawilo mu sie po angielku cialo aparatu?
    wybacz ale te argumenty sa co raz bardziej niedorzeczne...

    > body & soul
    >
    > cialo i dusza

    tak to jest poprawne w tym kontekscie

    > nie korpus i dusza.

    to nie bo kontekst jest inny....
    Ale widac ze konteksty nie sa zrozumiale dla ciebie...

    teraz juz wiem czemu tak lalem i do dzis leje z tlumaczen artykulow czy
    ksiazek... choc czasami to juz nawet smieszne nie jest tylko zalosne jak w
    tym przypadku tlumaczenie "camera body" jako "cialo aparatu"

    > zgodnie z przytoczona definicja slowa " cialo" , aparat fotograficzny
    > podchodzi pod pkt 5 - formalnie jest wiec w porzadku.

    tak samo jak uzycie tego w stosunku do opony, kamienia, drzewa itd... kazde
    z nich ma swoja nazwe polska ale od dzis bedziemy uzywac "cialo"

    > wyjasnilem wczesniej , dlaczego slowo cialo wydaje mi sie
    > semantycznie b .adekwatne od slowa korpus.

    ale juz ci wielokrotnie udowodniono ze to co ci sie wydaje nie jest
    poprawne.

    > brzmi tez ladniej dla slowianskiego ucha.

    dla mnie nie brzmi ladniej... nie w tym kontekscie...

    > Zreszta przyznaje , slowo cialo nasunelo mi sie pod wplywem lektury
    > tej grupy , wczesniej nie kojarzylem w ten sposob,
    > wole juz cialo od body.

    tyle ze slowo body jest uzywane w fotografii i znajduje sie w sjp o czym nie
    wiedziales :P
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=body

    > chyba czas juz skonczyc ten watek jezykowy.

    czas zebys sie przyznal do bledu... ale nie sadze zebys to zrobil... znam
    takie typy jak ty...

    > pytajacemu radzilbym : najlepszy stosunek jakosci do ceny ma aktualnie
    > w stajni canona model 40d
    > odradzalbym aparaty najtansze .

    a czemu najtansze odradzasz? gorsze zdjecia sie nimi robi? zreszta samym
    koprusem nie zrobi zdjec...
    do tego szkla mu jeszcze sa potrzebne

    > ( br.... napisalem stajnia , czy to jest zgodne ze slownikiem
    > j.polskiego ? )

    heh zenada

    --
    Steel

  • 55. Data: 2009-05-08 12:48:55
    Od: Heraklit <w...@p...onet.pl>

    Był 8 maj (piątek), gdy o godzinie 12:25 *j...@a...at* w pocie czoła
    naskrobał(a):

> [...]
    >
    > Jesli ktos twierdzi , ze taka konwencja " cialo" jest bzdura to tym
    > samym twierdzi ze konwencja " body" jest bzdura gdyz obie konwencje sa

    jakkolwiek będziesz argumentował, tłumaczył nadal wolę, by mój aparat
    miał korpus, a ma dziewczyna posiadała ciało...

    --
    Pozdrawiam,

    Post stworzono 2009-05-08 14:45:26

  • 56. Data: 2009-05-09 19:32:29
    Od: j...@a...at

    On 8 Mai, 14:48, Heraklit <w...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > jakkolwiek będziesz argumentował, tłumaczył nadal wolę, by mój aparat
    > miał korpus, a ma dziewczyna posiadała ciało...

    ha , ha , ha.. :-))))))))))))))))

    a teraz wyobraz sobie , ze Twoje dziewcze ma body

    niech juz bedzie ten korpus w aparacie byle nie body

  • 57. Data: 2009-05-11 22:43:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    j...@a...at 7...@o...goo
    glegroups.com

    : to "pol" bieze sie z tego ze format aps -.c ma ok polowe wielkosci FF

    I jest to format bieżący, nie sześcienny. ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'