  • 51. Data: 2010-06-10 08:49:58
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.06.2010 15:51, schrieb Konop:

> [...]
    > przedlicznikowy, to jego problem, czy raczej się projektuje to tak, żeby
    > utrudnić przepalenie bezpiecznika "głównego", przedlicznikowego...
    > Mam w mieszkaniu starą instalację. Zabezpieczenie 3x35A (albo 3x32A)...
    > W domu jest 20 i 16 na każdą fazę ;)... 16A są do piecy akumulacyjnych
    > (są 3), 20A idzie do kuchni, łazienki i na pokoje. Oświetlenie + gniazda
    > razem...
    > Nie znam się na projektowaniu i nie chciałem nikogo skrytykować. Po
    > prostu byłem ciekawy, czy tak się to zawsze robi, czy jednak ciut

    Obecnie, przynajmniej tu w Niemczech robi się to trochę inaczej.
    Konkretnie w moim domu jest zabezpieczenie 35A, ale ZALICZNIKOWE. Tylko
    jest ono na tablicy licznika, a on jest w piwnicy, wraz z innymi
    licznikami. Zabezpieczenie przedlicznikowe jest, o ile mnie skleroza nie
    myli, 120A i jest ono jedno dla 7 mieszkań. W sumie w budynku jest 20
    mieszkań, licznik numer 21 to osprzęt elektryczny domu. Jak już pisałem
    wsio jest przygotowane do przyłącza trójfazowego, które można by było
    zamówić, jakby się chciało mieć np. elektryczną kuchnię.

    W poprzednim życiu mieszkałem w domku, gdzie było zabezpieczenie 35A
    topikowym, a za tym zrobiłem w sumie 16 obwodów po 16A i wszystko
    kompletnie zabezpieczone FI (4 obwody). Tylko raz poszedł bezpiecznik
    topikowy, jak zasuwała jednocześnie pralka i zmywarka a moi synowie
    mieli LAN-Party (12 komputerów z monitorami). No i komuś zachciało się
    herbaty ;-).

    Waldek

  • 52. Data: 2010-06-10 09:49:27
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Ale jeśli
    > załączenie [...] indukcyjności nie nastąpi w zerze, to
    > wiadomo dokładnie co się stanie - popłynie bardzo duży prąd wyrównawczy,

    Włącz trafo, najlepiej chiński toroid, w zerze, mierząc szczyt prądu.
    Dowiesz się, jaką bzdurę napisałeś.

    Marek
    --
    Marek Lewandowski

  • 53. Data: 2010-06-10 10:00:28
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-10 09:08:38 +0200, "Robert_J" <d...@o...pl> said:

    > Sorry, ale co to za mieszkanie? 16A na całą chatę?

    Może chata letniskowa? ;)

    --
    DJ

  • 54. Data: 2010-06-10 10:40:02
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Nawet w PRL nie było wszędzie "równo".

    Teraz też nie jest :-)

    > Albo twoi rodzice mieszkali w dużym mieście z dobrą
    > infrastrukturą, albo ...

    W Szczecinie

  • 55. Data: 2010-06-10 15:31:30
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Tańsze i powszechniejsze konstrukcje oczywiście ładują _pojemność_ za
    > PFC. Nowsze kontrolery nie używają dużej pojemności po stronie
    > pierwotnej i pracują w trybie prądowym. Dzięki temu spokojnie ładują
    > pojemnosci po stronie wtórnej. Niestety, oznacza to powrót do pulsacji
    > 100Hz i sporych pojemności na wyjściu.

    PFC to ogólnie przecież step-up, więc droga prądu przy ładowaniu
    kondensatora wyjściowego jest od zasilania przez diodę do kondensatora
    wyjściowego. Te kondensatory też są spore, więc impuls prądu też mały
    nie jest. Dopiero potem PFC może zadbać, by prąd z wejścia był
    sinusoidalny i zgodny z przebiegiem napięcia.

    Dziwiły mnie zawsze zasilacze o nieco większej mocy, np. ATX 200W, gdzie
    nie było wcale rezystora zmniejszającego udar, za to był solidny
    prostownik na wejściu.

    Inna kwestia to wszędobylskie zasilacze szerokozakresowe od 90V. Z
    natury rzeczy musi być tam większa pojemność wejściowa i nie za duża
    rezystancja.
    --
    Pozdr
    EM

  • 56. Data: 2010-06-10 15:42:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Thursday, June 10, 2010, 5:31:30 PM, you wrote:

> [...]
    > nie jest. Dopiero potem PFC może zadbać, by prąd z wejścia był
    > sinusoidalny i zgodny z przebiegiem napięcia.

    Tanie i popularne PFC to step-up. Nowsze rozwiązanie to po prostu
    przetwornice bez dużej pojemności wejściowej, pracujące w trybie
    prądowym, z prądem regulowanym tak, jak w układach PFC.

> [...]
    > Inna kwestia to wszędobylskie zasilacze szerokozakresowe od 90V. Z
    > natury rzeczy musi być tam większa pojemność wejściowa i nie za duża

    Błądzisz. Flybacka też można zrobić bez pojemności wejściowej i masz
    zasilacz np. CV/CC 75W z PFC na jednej kości:
    http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-8025.pdf Ten układ, to
    odpowiednik starego MC34262.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 57. Data: 2010-06-10 18:14:25
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Tanie i popularne PFC to step-up. Nowsze rozwiązanie to po prostu
    > przetwornice bez dużej pojemności wejściowej, pracujące w trybie
    > prądowym, z prądem regulowanym tak, jak w układach PFC.

    Nie bardzo rozumiem, z założenia na wejściu nie ma znaczącego dla udaru
    kondensatora. A na wyjściu owszem. I ten kondensator musi sie naładować
    przy załączeniu zasilania praktycznie prosto z sieci.
    Np. L6561
    http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/51
    09.pdf
    Fig.8 strona 6.
    Dla 80W jest na wyjściu kondensator 47u. Nie jest to mało. On się ładuje
    przez indukcyjność cewki (transformatora). Nie bez powodu na wejściu
    jest NTC.
    Oczywiście na samym wejściu jest tylko 1uF.

    Dla przykładu zasilacz z PFC PLP-45 MeanWell - inrush current cold
    42A@230VAC. A to tylko 45W mocy wyjściowej. Bez PFC podobne mocowo
    zasilacze 60A.

    > Błądzisz. Flybacka też można zrobić bez pojemności wejściowej i masz
    > zasilacz np. CV/CC 75W z PFC na jednej kości:
    > http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-8025.pdf Ten układ, to
    > odpowiednik starego MC34262.

    Miałem na myśli starsze typowe konstrukcje. Oczywiście teraz się pojawiają
    nowe. Wymóg PFC jest dla zasilaczy o nieco większej mocy jeśli chodzi o
    urządzenia powszechnego użytku. Dla oświetlenia bardzo nisko, już od 25W.
    --
    Pozdr
    EM

  • 58. Data: 2010-06-10 18:25:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    Thursday, June 10, 2010, 8:14:25 PM, you wrote:

> [...]
    > jest NTC.
    > Oczywiście na samym wejściu jest tylko 1uF.

    A czy ja temu przeczę? To jest klasyczne rozwiązanie PFC - step-up i
    kondensator.

    > Dla przykładu zasilacz z PFC PLP-45 MeanWell - inrush current cold
    > 42A@230VAC. A to tylko 45W mocy wyjściowej. Bez PFC podobne mocowo
    > zasilacze 60A.

    Ale o tym wiemy.

> [...]
    > nowe. Wymóg PFC jest dla zasilaczy o nieco większej mocy jeśli chodzi o
    > urządzenia powszechnego użytku. Dla oświetlenia bardzo nisko, już od 25W.

    Ależ piszę wyraźnie i podaję różnicę pomiędzy typowymi, starszymi
    konstrukcjami a świeższymi pomysłami obecnie.

    Dolną granicą dla urządzeń powszechnego użytku jest 75W. Na podstawie
    noty, którą podaję możesz zrobić zasilacz większej mocy, bez kopa przy
    starcie. 470nF na wejsciu dla 75W to dość śmieszna wartość,
    nieprawdaż? Nie ma tu step-up i kondensatora, który ładowałby się
    wysokim prądem. Jest od razu flyback.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 59. Data: 2010-06-10 18:41:28
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> [...]
    > pierwotnej i pracują w trybie prądowym. Dzięki temu spokojnie ładują
    > pojemnosci po stronie wtórnej. Niestety, oznacza to powrót do pulsacji

    Hmmm ... to w takim razie już (chyba) wiem dlaczego niektóre zasilacze
    impulsowe prawie nie sieją na falach średnich i długich a inne robią tam
    sieczkę. Mam kilka różnych zasilaczy - uniwersalne i z jednym ustalonym
    napięciem wyjściowym. Te moim zdaniem dobre wywołują minimalny szum po
    zetknięciu radia z zasilaczem. Za to są też i takie, które z odległości
    dwóch metrów powodują pojawienie się w głośniku radia metalicznego
    piłowania, rytmicznie się powtarzającego chrobotu. Może i nawet 100 razy
    na sekundę - nie mierzyłem, to nie dam za to głowy. Ciekawe co na to
    normy na emisję zakłóceń?
    Maciek

  • 60. Data: 2010-06-10 18:52:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Thursday, June 10, 2010, 8:41:28 PM, you wrote:

> [...]
    > piłowania, rytmicznie się powtarzającego chrobotu. Może i nawet 100 razy
    > na sekundę - nie mierzyłem, to nie dam za to głowy. Ciekawe co na to

    Co ma wspólnego pulsacja 100Hz na wyjściu zasilacza z emisją zakłóceń?

    Zakłócają tanie zasilacze, projektowane przez skąpego, chińskiego
    księgowego, okradzione z wszystkiego, z czego dało się je okraść.

    Tu mowa o zasilaczach, które nie tylko muszą spełniać normy zakłóceń
    ale nawet nie mogą do sieci wprowadzać harmonicznych częstotliwości
    sieciowej. Nie chodzi o maleństwa wtyczkowe o mocy pojedynczych watów
    - te nie wymagają PFC.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl