  • 1. Data: 2010-06-07 19:55:46
    Temat: usterka multimetru...?
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    Witajcie,
    jestem w posiadaniu multimetru typu 'duży żółty' - pewnie oparty na
    standardowym ICL7106? ma to min 15 lat, w każdym razie wyluzował się i coś
    mu się pochrzaniło, źle mierzy na poszczególnych zakresach, zarówno napięcie
    DC jak i AC (np mierzone napięcie 243 VAC wskazuje na poziomie 577V),
    jedyny dobry odczyt jest na zakresie 200V DC, no i sakramentalne pytanie co
    mogło mu się stać? to jakiś standardowy objaw czy coś nietypowego i należy
    go wyrzucić i kupić nowy?
    jedynie co dziś zrobiłem to zmieniłem baterię ale nie pomogło, nie
    rozbierałem go jeszcze w poszukiwaniu jakiś zimnych lutów etc.
    dzięki za sugestie,

    brat

  • 2. Data: 2010-06-07 20:02:48
    Temat: Re: usterka multimetru...?
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > jedynie co dziś zrobiłem to zmieniłem baterię ale nie pomogło, nie
    > rozbierałem go jeszcze w poszukiwaniu jakiś zimnych lutów etc.

    Jak nie potrzebujesz mierzyć prądów przemiennych to kup sobie za dychę nowy.

  • 3. Data: 2010-06-07 20:13:10
    Od: c...@o...pl

> [...]
    > jedynie co dziś zrobiłem to zmieniłem baterię ale nie pomogło, nie
    > rozbierałem go jeszcze w poszukiwaniu jakiś zimnych lutów etc.

    Miałem prawie to samo:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=163
    9242&highlight=
    - właśnie poszukaj zimnych lutów, rozkręć śrubki układu pomiarowego i poczyść
    co się da i wizualnie zobacz a jak to nie pomoże to dopiero szukaj schematu i
    sprawdzaj...

  • 4. Data: 2010-06-07 20:14:16
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "bratPit" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witajcie,
    > jestem w posiadaniu multimetru typu 'duży żółty'

    W tych starych multimetrach typu "duży, żółty" najsłabszym elementem był
    przełącznik funkcji/zakresów, sprawdź, czy szaleństwa miernika zalezą od
    jego dociskania, poruszania itp.
    A co z nim zrobić, niezależnie od diagnozy - proponowałbym mu należycie
    podziękować za wierną kilkunastoletnią służbę (choć piwo w tej intencji
    wypijając), po czym odesłac na zasłużoną emeryturę - w pudle z zabawkami
    własnych dzieci, w koszu na śmieci, czy gdzie tam wygodniej będzie, a
    miernik kupić nowy. Porównywalne do tego "dużego żółtego" obecnie za grosze
    można kupić. Jedyne, co z tego starego warto zostawić, to przewody
    pomiarowe, jakie by nie były, na pewno będą lepsze od badziewia dołączanego
    do tanich mierników obecnie.

    J.

  • 5. Data: 2010-06-07 20:15:58
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    bratPit pisze tak:

> [...]
    > 577V), jedyny dobry odczyt jest na zakresie 200V DC, no i
    > sakramentalne pytanie co mogło mu się stać?

    Dzielnik wejściowy sie rozlazł. Pomierz rezystory.
    Maja mieć rezystancje rosnące x 10. Na pewno zauwazysz prawidłowość.
    Rezystory amperomierza też są ważne. Przemierz je.

    --
    mariusz

  • 6. Data: 2010-06-08 07:28:30
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    bratPit wrote:

> [...]
    > standardowym ICL7106? ma to min 15 lat, w każdym razie wyluzował się i coś
    > mu się pochrzaniło, źle mierzy na poszczególnych zakresach,

    najczęściej siada przełącznik zakresów. Rozebrać, wyczyścić, dogiąć
    styki, złożyć i sprawdzić. Mojemu pomogło, od roku znowu bez zarzutu.

    --
    Marek Lewandowski

  • 7. Data: 2010-06-08 10:37:17
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    dziękuję Wszystkim za typowania,
    rozebrałem ten multimetr i nie widzę nic podejrzanego na pierwszy rzut oka,
    oparty jest tak jak podejrzewałem o 7106, nie wiem czy znajdę usterkę, choć
    znalazł się prawdopodobnie winny który 'naprawił' ten miernik, kolega chciał
    zmierzyć w aucie napięcie ładowania i podłączył miernik na klemy z
    przewodami wpiętymi na zaciski pomiarowe prądu (20A) sic!
    jako, że kolega poczuwa się do uszkodzenia będę więc szukał nowego miernika,
    ale nie chcę go naciągać na jakieś większe koszty (pewnie coś dołożę do
    uzgodnionej z nim kwoty),
    badziewia nie chcę jako, że czasem wykorzystuję ten miernik w pracy i łażę z
    nim po halach produkcyjnych i mierzę coś w szafach sterowniczych,
    chcę mieć te same funkcjonalności co dotąd, a zatem V,I - AC/DC (był zakres
    pomiaru prądu do 20A ale pewnie do 10A też będzie OK), omomierz (test
    ciągłości +diody), test pojemności kondensatorów, wzmocnienie prądowe
    tranzystorów Hfe, chyba tyle...
    trochę tego jest na rynku pytanie co polecacie?
    szukać jakiegoś UNI-T, Mastecha, V&A ? może coś jeszcze innego? pewnie Metex
    byłby optimum?

    brat

  • 8. Data: 2010-06-08 12:27:29
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > trochę tego jest na rynku pytanie co polecacie?
    > szukać jakiegoś UNI-T, Mastecha, V&A ? może coś jeszcze innego? pewnie
    > Metex byłby optimum?

    już poczytałem że Uni-T mają złe opinie więc odpada bo pewnie będzie to
    gorsze od tego który miałem :/

    brat

  • 9. Data: 2010-06-08 15:04:30
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-08 11:37, bratPit[pr] pisze:
> [...]
    > trochę tego jest na rynku pytanie co polecacie?
    > szukać jakiegoś UNI-T, Mastecha, V&A ? może coś jeszcze innego? pewnie

    Jeżeli chcesz raz a dobrze i zapomnieć to ja polecam Brymen-a BM811A.
    Szybki, obudowany w gume (niby ma rs-a ale nigdy nie uzywalem).
    Cena w okolicy 250 pln, ale wart znacznie wiecej ;)

    Pozdrawiam Miłosz.

  • 10. Data: 2010-06-08 21:37:26
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-06-08 17:04 Miłosz Skowyra napisał(a):

    > Jeżeli chcesz raz a dobrze i zapomnieć to ja polecam Brymen-a BM811A.
    > Szybki, obudowany w gume (niby ma rs-a ale nigdy nie uzywalem).
    > Cena w okolicy 250 pln, ale wart znacznie wiecej ;)

    Dobra to jest Sanwa. Ale warta znacznie więcej - więc niech wątkotwórca
    przede wszystkim napisze ile chce wydać na multimetr. 100zł? 300zł? 600zł?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/